dinsdag, november 02, 2010

Santiago! (km 3300, 107 dias)


... Santiago! (poco después lavacolla)




Eh bien amice, waar zijt ge nu?.

Nu in Finisterre, ik ben met mijn Zwitserse ´broeder´ Jonas van Santiago naar Muxía, en vervolgens naar Finisterre gelaufen!. Een rustdag in Santiago, met veel wijn om te vieren dat we ´der Ziel´ bereikt hebben!.

Is het eigenlijk een goed idee om de Jacobsweg in oktober te lopen? Merk je nog wat van het heilige jaar? En onze grote vriend uit Regensburg (= de paus) komt toch ook de zesde november naar Santiago? Het zal wel een enorme kermis zijn op de weg, of valt dat wel mee?.

Qua weer maakt het niet uit, het is vergeleken met de zomer wat frisser, in León was het s´ochtends 1 graad(!), alleen in Galicië regent het maar dat is wel logisch want het is het meest groene deel van Spanje. Qua drukte valt het reuze mee, ik heb in Galicië zelfs in O Ceibreiro een plek in de albergue kunnen  bemachtigen, dat is me nog nooit gelukt! Eigenlijk alleen vanaf Sarria was het wat drukker, omdat het de laatste 100 kms is, die je minimaal moet lopen om die oorkonde (de ´Compostela´) te krijgen.

Santiago!

Anna

Galicia!

antes Villafranca del Bierzo

Villafranca del Bierzo

recuentro con Anna! (Villafranca del Bierzo)

 nieuwe vrienden, después Villafranca del Bierzo

 ... Ponferrada, burgo de los templarios

... O' Cebreiro

... de lijdende pelgrim, Alto do poio

Galicia

Samos

Samos

Sarria

Laatste 100 kms!

... antes Portomarin

... campo

... Portomarín

... después Portomarín

... Marieke uit Utreg, que musica divina!

... Universidad de compostela

... mijn 10 nieuwe pelgrimvrienden

Zo te zien maak je veel nieuwe vrienden, wie zijn dat nou weer?

Deze foto is genomen in een enorm hotel pal naast de kathedraal. De eerste tien pelgrims krijgen een gratis maaltijd bij het tonen van de ´Compostela´. Je moet je dan melden in een soort garage zodat de reguliere hotelgasten je niet zien. Je wordt dan door allerlei gangen geleid en er wordt je dan een eenvoudige maaltijd voorgezet, besprenkeld met goedkope wijn!.

Die kerel die schuin tegenover mij zit was nogal irritant, hij vond zichzelf nogal een held, (hij was in Tui gestart, zeven dagen lopen) en zat ons de hele tijd lastig te vallen met zogenaamde wetenswaardigheden. Maar goed, ´der Weg gehört jeder´. Je ziet eigenlijk dat er in de loop der eeuwen niet zoveel verandert is, mensen blijven dezelfde, je hebt goeden, bedriegers, leugenaars, opscheppers, zuiplappen, etc, net als in vroegere tijden !.

... Butafumeiro

En wat is dat voor apparaat dat die man vasthoud?.

Dat was in de kathedraal, een enorm wierrookvat. Je moet je voorstellen dat vier man aan een touw hangen en dat dat wierrookvat (´Butafumeiro´) door de kathedraal wordt geslingerd onder luide orgelmuziek. Het is behoorlijk spectaculair, ik heb het nu drie keer gezien, jaja, ik was drie keer in de mis, meer dan ik normaal gesproken naar de kerk ga in een heel jaar. Ik stond er eigenlijk een beetje met stress omdat er zoveel mensen waren. Ook hier vind je weer sporen van de Moren terug, zie foto hieronder (hoefijzervormen).

Het is mij onduidelijk wanneer ze dat vat eigenlijk heen en weer zwieberen, misschien dit jaar elke mis omdat het het heilige jaar is [als de geboorte dag van Santiago op een zondag valt]. Het verhaal achter de ' Butafumeiro' is ook wel aardig. Het verhaal gaat dat die oude pelgrims zo stonken dat de priesters de lucht nauwlijks verdroegen. Door dat enorme vat met brandende wierrook door de kathedraal te slingeren werd de stank enigszins onderdrukt.

Onder dat beeld van Santiago is ook een steen die iedereen wil betasten omdat het helende krachten zou bevatten. Het absurde is dat er door een luidspreker de hele tijd een meneer op zalvende toon ons verzoekt stil te zijn omdat we op een heilige plek zijn wat totaal in tegenspraak is met vroegere tijden: de pelgrims kwamen namelijk op luid schreeuwende toon de zegen afsmeken van de apostel, en (schreeuwend) vertellen hoevel ze wel niet geleden hadden op hun weg naar Santiago de Compostela!

Ook hier zie je weer gekke dingen terug in de kathedraal, zoals in León, Fromista (duiveltjes die een arme ziel pijnigen).


... Cathedral, Santiago, estilo mudéjar

... Kathedraal, Santiago

... Santiago Apostol ( Kathedraal, Santiago)

Wat is eigenlijk het verhaal achter Finisterre?.

De Romeinen geloofden dat het het einde van de wereld was, vandaar de naam, ' finis terrae', voor de oude peregrinos was het traditie om nog een stukkie verder te lopen, 90 kms, te baden, en hun kleren te verbranden.


Negreira

Muxia

... A Virxe da Barca [Muxia]

a costa da morte

Heen en weer slingeren van de 'Butafumeiro

Horreo

Santiago

Kathedraal Santiago

Een lachende engel! [Kathedraal Santiago]

een arabier in Santiago!

Antes Negreira

Kathedraal Santiago

Mijn nieuwe vrienden [Santiago]

Ik in mijn extreem-sexy poncho!

 Barretje in Santiago. Die gasten achterin speelden live muziek, vett!! Check ook de buik van de waard, impresionante!

caminho Oliveiroa- Muxia

Ik in Muxia!

a costa da morte

a costa da morte [Muxia]

caminho Muxia- Fisterra

caminho Muxia- Fisterra

Wat zijn nu je plannen eigenlijk?.

Ik ga morgen teruglopen naar Santiago, en dan zuidelijk afzakken, langs de kust, naar Oporto, Coimbra, Fatima, Lisboa!

Vale papi, hablamos!.

3 opmerkingen:

  1. JW, we doen het je niet na, maar desondanks hebben we genoten van je reis. we blijven je volgen in je volgende etappes. veel plezier gringo. gr Joanne, Mike en Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Emma

    kun je je pa niet overhalen hetzelfde te doen als ik? dat buikje moet eraf! (al vind je moeder dat waarschijnlijk extreem sexy!)

    groetje uit een regenachtig Pontevedra, JW

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat heb je er prachtige foto's bij!!! maar die van mij daar sta ik wel een beetje mongolisch op... i forgive you.
    gauw je volgende verhaal lezen...
    venga - animo - marieke

    BeantwoordenVerwijderen