donderdag, november 11, 2010

Portugal! (kms 3600)


Valença do Minho, Portugal




Sim senhor, estou em Portugal! Duermo no albergue do Valença, justo al lado do Tui. Estamos só dois, temos a  albergue per nois!

(Yes sir, ik ben in Portugal!. Ik slaap in de albergue van Valença, net naast Tui. We zijn slechts met z`n tweeen, we hebben de albergue voor ons!)

Ik heb nog een lange weg te gaan voor wat betreft het Portugees, haha, maar ik versta die gasten redelijk. Vandaag was een fantastische dag: na dagen van baggah weer eindelijk weer zon! En een mooie etappe ook, uns treinte kms, nog steeds over de romeinse weg ´Via XIX´.

Portugal!


De camino portugues is tot zo ver super, af en toe langs de carretera, maar vooral paden door bos, en rustige landweggetjes. Heel soms kom je peregrino´s (uit tegenovergestelde richting) tegen.

Wat wel typisch was, was dat in Tui je niet in de albergue mag als je de Jacobsweg omgekeerd loopt. Er waren drie mensen in de albergue (!). Na 30 km ben je moe, en we waren dan ook chagarijnig, maar goed, 1 km verder was de albergue van Valença, net over de grens...en...niemand is er, er is interrrrrrrnet, tv, je krijgt de sleutel en de groeten, wat wil een mens nog meer? Ik blijf hier fogrr evah hahaha!!!.

een eenvoudige doch voedzame maaltijd besprenkeld met goedkope rode wijn, en alles vers! lekkerrrrrrrrr

ponte romano, antes Tui

kapelletje, O Porinho

Camino, despúes O Porinho

Gedenksteen San Telmo, 1251... finito! Pobrecito!

Dit hier was wel apart: een gedenkteken voor een pelgrim (Telmo, na zijn dood heilig verklaard, en vereerd in de kathedraal van Tui) die nadat hij in Santiago was geweest bij terugkomst hier overleed aan de gele koorts in 1251. Beetje knullig eigenlijk, heb je zo´n rot end gelopen, leg je 100 km verder het loodje! Dat zijn zo´n beetje de gedachten die dan in mij omgaan, niet echt verheven\ spiritueel dus, es tut mir Leid!.

Wat ik wel fascinerend vind is de kathedraal van Tui: hij doet me heel erg denken aan de kathedraal van Reims, met die enorme standbeelden, en die fantastische façade, gekke gesteenhouwde figuren, en de prachtige glas- in-  loodramen (geen foto van, mijn camera kapte ermee, snik)


Tui, kathedraal


Tui, façade kathedraal. Rechtsboven een rustende pelgrim met een enorm stuk hout!

Tui, façade kathedraal





die arme duivel moet in z´n eentje zo´n heilig figuur dragen! (Tui, façade kathedraal)

Santiagomatamoros, Tui, kathedraal

Valença, fortingang

Valença, fortmuur

Valença, fachada igrexia

Valença, ik voor de fachada igrexia

Valença, doorboorde maria, 7 zwaarden (?)

Valença, rua

Valença, ik en mijn geliefde miliario!

Miliario-- uitleg

Die miliarios zijn wel speciaal, op de via de la plata (= de jacobsweg van Sevilla naar Santiago) zie je er heel veel. Ten tijde van het imperium stonden ze om de 1000 passen langs elke via met de inscriptie van de toen regerende keizer, en vaak ook een uitgespaarde ruimte om post achter te laten. 2 meter hoog, en een doorsnede van 78 cm, imposante dingen!

Maria geeft de borst

Hier gaat mijn wiskundehart sneller van kloppen: een vette kegel!
 
Kanon gericht op Tui (vanuit Valença)

.. Ik op een kanon (Valença)

fortaleza, Valença

fortaleza, Valença

fortaleza, Valença

Echte jajem! Lucas Bols!! (links boven)

Via XIX

Rio Minho

3 opmerkingen:

  1. Ha neef tudo bem? zo te zien krijg je wel veel religieuze,chips over je heen ,neem je die wandelstok ook mee naar bed,gaat ie mee ook mee naar America Latina?giet je em in brons als je klaar bent met jalan jalan? heeft ie ook een naam?je ziet ik barst van de vragen disfrute Gerardo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. yo gerardo
    - njet, als ik slaap nie, maar onderweg is zon stok wel handig tegen honden en ander gespuis,
    - misschien verbrand ik em wel ritueel als ik terug ben haha,
    - geen naam,
    - khoop al je vragen beantwoord te hebben, groetjes uit Ponte de Lima, portugaal
    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi!
    Du bist ja wirklich fleißig mit fotografieren ;-). Die Fotos von der Kathedadrale in Tui sind echt super! (Da gibt es so eine beeindruckende Kathedrale und ich hab vorher noch nie von dem Ort gehört... Du erweiterst echt meinen Bildungshorizont). Offensichtlich kommt Ihr weiter gut voran. Ich wünsche Euch viel sonniges, warmes Wetter, komfortable Herbergen mit lecker Essen, lustige Pilgerfreunde :-), und benehmt Euch ordentlich ;-).
    LG Karoline

    BeantwoordenVerwijderen