dinsdag, november 16, 2010

Saludo de Oporto!

´Cée´ (Kathedraal van Oporto), op de voorgrond een stoere krijgsheer die de overwinning op de Mõren viert (c.a. 800)

Ik zit nu in porto, gister 40 kms gesjouwd, regen-zonneschijn-regen-zon, võoral de regen maakt het moeizaam te lopen. Het begin was mooi, maar daarna 15 km vanaf de buitenwijken van porto tot de ´Cée´ (= kathedraal) over een drukke weg met gasten die als wilden rijden.


We houden 2 pauzes op een dag, de eerste na zo´n 2 uur sjouwen, de tweede na drie uur lopen. Het wordt ook vroeger donker, hier om 18.00, wat ook wat beperkend werkt.


Festivales (Ponte de Lima)


Ponte de Lima


Mercado (Ponte de Lima)


Caminho (despois Ponte de Lima)


Flechas


Pyramide! Palmboompje!


As caminhas


kalkoen

We kwamen ook door Barcelos, met die zigeunermarkt. De Igexia Bom Jesus was heel indrukwekkend, met allemaal van die blauwe tegeltjes, en je struikelt werkelijk over de engelen, sterker nog, het BARST van de engelen..Ik vraag me af wat de betekenis van die engelen is, ze lijken geslachtsloos te zijn, al hebben sommigen een mannengezicht, anderen zien er weer wat vrouwelijker uit, en je hebt ook mini-engelen, een soort cherubijntjes.


Igrexia de bom Jésus (Barcelos)

Igrexia de bom Jésus (Barcelos)


Igrexia de bom Jésus (Barcelos)


Igrexia de bom Jésus (Barcelos)


angeles, Igrexia de bom Jésus (Barcelos)


órgano (Igrexia de bom Jésus (Barcelos))

In Barcelos stond nog een interessante ´cruzeiro´, heel oud, die het verhaal verbeeldde van een jonge pelgrim die op weg was naar Santiago en valselijk beschuldigd werd van diefstal. Hij werd veroordeeld tot de galg, waarop hij zijn onschuld bezwoer en tegen de rechter zei: ´Moge de kip die U gaat eten opstaan en kakelen als bewijs van mijn onschuld!´. Waarop de rechter dacht: ´tssss, ja hoor, ééég nie!´. De jongeman werd opgeknoopt, en de rechter wilde beginnen aan zijn ´prato do dia´, arroz com pollo (kip), waarop (jaja) de geroosterde hoen opstond en luidkeels begon te kakelen. De rechter dacht: ´verdomme! ´ en stuurde snel een knecht naar de galg, alwaar de onschuldigde jongeman bungelde, en nog leefde!... Een wat sterk verhaal, maar een krachtige mythe rond de hele jacobusverering, omdat je inderdaad in St. Domingo de Calzada (Spanje) IN de Kathedraal een glazen hok hebt waar 4 kippen in rondlopen waar minimaal 1 steeds loopt te kakelen, en in Tafeln (Zwitserland, net voor Fribourg) heb je een kapel waarin in een serie van prachtige schilderijtjes het hele verhaal wordt verteld!).


ik en de mythe van de ´gallo´ (haan), (Barcelos)


Als je goedkijkt zie je veel dingen: een gehangene, een engel (?) die hem optilt zodat hij niet stikt, de (geroosterde) kip boven de gehangene eñ uiteraard een jesus aan het kruis (Barcelos)


een graftome uit siglo XI (Barcelos)


een vette moors-aandoende cruzeiro! (Barcelos)


aves (Barcelos)


capela

Je hebt hier ook nõg een verschijnsel dat ´radiocamino´ heet, wat wil zeggen dat peregrinos verhalen aan elkaar vertellen over andere peregrinos, een soort roddel, maar in de positieve zin van het woord. Ook kom je andere peregrinos tegen die je een maand eerder hebt gezien. Zo hoorde ik via ´radiocamino´ over een man die 9 jaar aan het lopen was. En inderdaad, we kwamen hem eergister tegen, een portugees van zo´n 60 jaar. HIj vertelde dat hij zijn familie aan de dijk had gezet: ´pessoas com voces sois meu familia!´. Hij was al gepensioneerd, dus dat helpt dan wel, beter dan de hele dag achter de hele dag achter de geraniums zitten toch?.

Voor sommigen is de camino hun leven, zoals Antonio van restaurante ´Pedra Furada´,(São Pedro de Rates) toen ik vertelde dat ik in 2005 óók in zijn bar had gepauzeerd, ging hij nadenken, en zij tegen mij: vc é de Curaçao! (dat had ik hem toen in 2005 verteld), sterker nog, hij vertelde mij over een peregrina van Réunion die in 2009 langs was gekomen, en ook over mij had verteld. Hij ging toen fotoboeken halen, en zo´n boek waarin je opmerkingen kan opschrijven, en....idd, ik had inderdaad met haar gewandeld in frankrijk, qué casualidade!. Het gaat af en toe behoorlijk ver haha, wel lachuh!


Antonio! (da pedra furada)


Paisagem (antes Oporto)


ik en een vette romeinse brug (zwaar beschadigd in 2005, ik moest toen door de rivier lopen, nu gelukkig gerestaureerd! allah akhbarr!)


Igrexia parroquial (Oporto)


Angel! (Igrexia parroquial (Oporto))


Convento das carmelitas (Oporto)


vette brug, Oporto

Gister kwamen we dan ook aan in de nacht in Porto, is ook wel apart, de stad ziet er dan heel anders uit. Voor mij is het nu al de derde keer dat ik in Porto ben, ik begin al een beetje de weg te kennen in deze stad haha. Vandaag is een rustdag, om de stad een beetje te leren kennen. Gewoon de stad afsjouwen, de kathedraal bekijken, heel vet, al vind ik die wat plomp vergeleken met de kathedralen in Spanje en Frankrijk. Enorme conventen, van binnen overdadig versierd, ik vind het nogal overdreven allemaal.


Ik zit nu in een jeugdherberg vlakbij de kust, vanochtend zijn we daarnaar toe gelopen, naar de zee. Heel krachtig, een enorme oerkracht komt daar vanaf. Als het dan een beetje grauw is, en je ziet de schuimkoppen, echt cool! Helaas is het te koud om te zwemmen (het is zo' n 8 graden), ik loop gewoon op blote voeten in sandalen zonder het koud te hebben, maar moet wel een vest en poncho daarover heen hebben zo fris is het!

we waren in een interessante expositie, over het menselijk lichaam, heel cool! Over waar de organen zitten, (www.humanbodiesrevealed.com), hoe de spieren werken, het zenuwsysteem, de pezen, de longen, hoe ze eruit zien als je teveel rookt, als je wat breekt dat het belangrijk is dat het bot goed gezet wordt, arthroposis, rheumatiek, en allemaal skeletten/ lijken met uitleg, heeeel vet! en in een ENORM gebouw waar vroeger goederen die over zee aangevoerd werden ingeklaard werden en waar ze nu een soort expositieruimte van hebben gemaakt.

Af en toe heb je echt het idee in de derde wereld te zitten, of in de middeleeuwen, die huizen die praktisch op elkaar gebouwd zijn, net een favela, of zo´n kerel die om een aalmoes komt vragen en trots zijn stompje toont, waar ooit een arm heeft gezeten, of allerlei schorremorrie dat zich bij/naast de kathedraal heeft verzameld, heel apart.

We gingen naar de bombeiros (= brandweer) om te vragen of daar pitten mochten, maar helaas, er was een groep die een cursus volgde en alle bedden bezet had. Niet getreurd, nog een extra 4 kms naar de ´Pousada do Joventude´ waar we konden blijven. We hebben nu eigenlijk de hele dag wat door de stad gesjouwd, het is wat koud, bewolkt, maar af en toe als de zon doorbreekt heb je heel mooie kleuren, heel apart!.



ik en een prachtige engel!| (Oporto)


Angel (oporto)


O mar (Oporto)


Palmeiras (Oporto)


Faro (Oporto)
















A costa (Oporto)


Pescadores (Oporto)


Tram (Oporto)


Barco (Oporto)


(Oporto)


Favela (Oporto)


sala dos exposiçaos (Oporto)



(Oporto)


a Cée (Oporto)


vette meeuw!


Convento das carmelitas, het sterft weer van de engeltjes!
















Cámera municipal (Oporto)

Morgen naar het zuiden! Ik hoop dat het qua weer dan wat beter wordt. Er zijn geen albergues meer, dus we moeten steeds de bombeiros voluntarios opzoeken. Helaas is het te koud om buiten te slapen,ik heb ook geen goede tent bij me overigens.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,
    bist Du unter dem Regenbogen durchgegangen? Tolles Foto! Die Kirchen sind mir ein bisschen zu überladen. Manchmal ist weniger besser...
    Mein Niederländisch wird übrigens immer besser dank Deines Blogs ;-).
    Ich wünsche Euch viel gutes Wetter, damit Du weiter in Sandalen und Shorts gehen kannst ;-).
    Gruß
    Karoline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. chao Karoline!

    also du liest alles auf Holländisch??? respekt!!!
    das stimmt, ich bin unter der Regenbooge gegangen haha

    Als du das alles siehst hast du kein Lust einfach zu kundigen, und mit zu kommen nach Marrokko?

    liebe Gruss
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jan,
    Lust hab ich schon, ich bin hier nur leider für die deutsche Wirtschaft unentbehrlich ;-).
    Laßt es Euch gut gehen!
    Lieben Gruß
    Karoline

    BeantwoordenVerwijderen