dinsdag, november 23, 2010

Saludo de.....Coimbra!!!! (kms 3869,5)

   Coimbra (Azulejos)

Ik zit nu in Coimbra, met mijn ´Pilgervater´ Jonas. Het begint steeds meer af te koelen, en dat uit zich in stortbuien, en vooral s´ochtends kououuuddd!!!! Maar vandaag was een mooie dag, en zolang ik nog op sandalen en in een korte broek kan lopen klaag ik niet! (impossible en Holanda ahora!).

Af en toe heb ik echt het gevoel dat ik hier nog in 1950 rondloop: Je ziet dametjes nog de was doen in zo´n overdekt waterbassin, mensen hout verzamelen in het bos, en laden in een wagentje en dat naar huis trekken, de was ophangen op een professorische wijze, en af en toe kom je langs huizen waarvan je denkt: ´Holy moses, hoe kan iemand dáár in wonen!´


   Oma doet de was


   Portugees krot (I)


   Portugees krot (II)


   Portugees krot (III)


    Bahnhof 2000


   treinspoor


   Favela achtige huizen, en dat in Europa!


    opgehangen was

Je ziet hier ook gewassen waarvan je niet zou verwachten dat je die hier ziet: kiwi´s!


    kiwi´s

De opvang is steeds wel grappig, je weet namelijk absoluut niet wat je hier kan verwachten. In Albergaria-a-Velha bijvoorbeeld stuurden de ´bombeiros´ ons naar de ´cura´ die ons parkeerde in een zaaltje van de kindernevendienst. Douchen kon wél bij de bombeiros.


   kindernevendienst

In Agueda (de daarop volgende dag) gingen we weer naar de bombeiros. Een spannend moment. Ik rook dan een sigaret om moed te verzamelen en in mijn beste Portugees zeg ik dan dat we twee eenvoudige pelgrims zijn, op weg naar Fátima,en vervolgens: ´Podemos pernoctar aqui?´. Dat is een spannend moment want de bombeiro gaat dan aan de chef vragen of het mag.

In Aqueda: ´Imposivel! nuevas reglas! Mas podes ir ao cruz vermelha!´(= het rode kruis). We lopen dan de halve stad af, geen idee waar het is, veel vragen, ik denken dat het hetzelfde is als het ziekenhuis (weet ik veel), maar het blijkt een hulporganisatie te zijn die helpt als er ergens een oorlogje uitbreekt, maar ook lokale stakkerds, geestezieken, en.. pelgrims!

Bij het rode kruis: ´Imposivel! Somos complet! onde quers dormir?´De chef: een goedgeluimde dikkerd, die een beetje engels kan, gaat bellen, vervolgens een discipel stuurt die ons naar een ´local´ gaat brengen. De discipel: een evenzo dikkerd, met 2 tanden, bezopen (echt!), die ons waggelend voorgaat en in een onverstaanbaar portugees ons af en toe wat toe grauwt.

Het ´local´: een soort internaat,een prachtig gebouw, we krijgen een eigen zaaltje, de ´hospitalero´, een aardige open vent die matrasjes neergooit, lakens, dekens er oplegt + straalkacheltje (!), want we moeten niet de indruk krijgen dat er niet voor ons gezorgd wordt! Dat is echt wat ik aan landen als Portugal en Spanje zo waardeer en wat ik in Frankrijk heb gemist: ze willen hier echt je helpen, en zoeken een oplossing voor je als het even niet loopt.


   instutiçao christiano


   sportzaal bombeiros agueda

Wat wel iets minder is is dat bij de bombeiros op zo´n slaapzaal het s´avonds stervenskoud is (het is niet verwarmd), als ik probeer gitaar te spelen dan brrr, merk ik het. Ik heb een soort handschoenen (afgeknipt) gefrabiceerd wat redelijk helpt tegen de kou.

Ik vind de caminho portugues op zich wel ok, veel bestrating, maar ook ´rustige carretera municipal´.Af en toe heb ik wel de indruk dat ik in de verkeerde maand hier zit, maar ach, straks zit ik in het zuiden,boeiuh!
Je ziet hier prachtige ´Azulejos´(blauwe tegeltjes-voorstellingen). Sommigen zijn werkelijk kunstzinnig, vooral in kerken.


   azulejo smid (Carqeijo)


    azulejo smid + ik + Pilgerbruder Jonas (Carqeijo)

Wat ook wel speciaal hier in portugal is zijn de ´calzatada´ wegen, werkelijk enorm ### baggâh ## om op te lopen, maar het ziet er wel uit. Het moet er dan steentje voor steentje in geklopt worden wat ook weer goed voor de werkgelegenheid is (10 % hier is werkeloos!),al vraag ik mij dan af wie dat allemaal betaalt (Holland?).


   calzatadas

Soms als ik die huizen zie moet ik heel erg aan Curaçao denken, je waant je zó ergens in Pietermaai, of Scharloo. Wat je ook veel ziet is vergane glorie, vaak een enorm huis, haast een paleis, maar vervallen, zó dat het eigenlijk wel mooi is..


    vervallen huis (Carqeijo)

Ook nu lopen we weer over een Romeinse weg, de ´Via XVI´ die praktisch verdwenen is, al zie je héél soms nog stukken terug, en....een extreem vette romeinse brug uit de IIe eeuw!


   Ponte Romano siglo II

De camino waar we nu is de ´caminho de Fátima´, enn het is geinig hoe graag ze je hier af en toe eraan willen herinneren..


   caminho fatima


    Blauwe pijl

Gister kwamen we door een wijnregio, enorme muren, wijnranken, prachtige kleuren, ik moest heel erg aan Frankrijk denken waar je ook van die gasten had in hun kasten van huizen (Chablis, ´Caves´, blabla), die inkopen doen in een intermarché, en verder hun eigen leventje lijden. Gelukkig is hier dan meer leven in de brouwerij en vind je hier nog barretjes, en mensen op straat die je kan aanspreken!.


    wijnboer (´Quinta zus-zoveel´)


   Façada wijnboerhuis
 
Vandaag was zoals gezegt een prachtige dag, ik heb ook olijvenbomen gezien, vet!! Pancarta van de portugese communistische partij (dat die nog bestaat!), en natuurlijk: Coimbra!!!!


   ´Het land is niet veroordeeld!


   Calle Oliveira de Azeméis


    Christo op het kruis geschilderd. Maar waarom achter tralies? Omdat Hij anders wegloopt?


    Azulejos


    Agueda


   Kanon in de knoop (Agueda)

   Paisajem (antes Agueda)


   Paisajem (antes Agueda)

   Azulejos

   Mealhada, cámara municipal

    Mealhada en een zéér sypathieke duivel!

   Paisajem (antes Coimbra)

   Paisajem (antes Coimbra)

   Olijven! (antes Coimbra)

   Palmboom!  (antes Coimbra)

    Mandarijnboom


   Coimbra!


   Parque (Coimbra)


    Igreja de St. Cruz (Coimbra)

In de Igreja de St.Cruz is zó veel te zien! Fantastische Azulejos, prachtige gebeeldhouwde stenen figuren. Je moet je dan zo´n kerk voorstellen, met een handvol vrome katholieken, een paar ellendigen die aan de ingang om een almoes vragen, maar als ze mij zien,- stoffig, met een enorme rugzak, een stok, en een beetje leip uit mijn ogen kijkend,- in hun schulp kruipen en weemoedig de grond bekijken.


   façade Igreja de St.Cruz

Ik loop op mijn beurt langs de kerkbanken, voel me een beetje gegeneerd dat ik die eenvoudige katholieken uit hun concentratie haal.


    Igrexa de St.Cruz apostel?


   Igrexa de St.Cruz


Ik sluip dan door dit godsgebouw, op zoek naar gekke dingen: duiveltjes, draken, wellustige engelen, afgehouwde hoofden, arabieren, etc.


   Igreja de St. Cruz, interior


   draak (Igreja de St. Cruz)


   draak (Igreja de St. Cruz)


   duivelse engel (Igreja de St. Cruz)


    duiveltjes!(Igreja de St. Cruz), zie rechtsboven


Kanselarij (Igreja de St. Cruz)


    meneer met poten (Igreja de St. Cruz)


   afgehouwde hoofden! (Igreja de St. Cruz)


   Vet koor (Igreja de St. Cruz)

Onderwijl bewonder ik de azulejos, maar heb weinig geduld voor allerlei soorten heiligen met een soort aureool, die met een soort lege blik voor zich uitstaren. Nee, geef mij maar het orgel, of taferelen als dobbelende soldaten, en waarom loopt die ueberheilige toch op blote voeten?? wat zou de betekenis zijn?

En...Coimbra is een universiteitsstad! De oudste van europa, fundado no 1251! Boven op de top van de berg zijn de faculteiten, rechten, ´letras´, ´Direita´, ´Historia´, ´Cimica´, allemaal van die halfzachte cursussen haha.


   Fascistisch bouwwerk I (Universidade (Coimbra)

Heel veel geschiedenis ligt hier, plus het is een universiteitsstad, met de verschillende ´tuna´s´(= studentenverenigingen) die nogal behoorlijk corporaal zijn (allemaal jasje-dasje, en veel kakkerigheid).

Maar het geeft de stad een dynamische sfeer, zoveel jonge mensen. Ook een soort studentenwijk, nogal links dus dat compenseert elkaar weer, haha. Nu zit ik in de ´Pousada do Joventude´, omdat dat verwarmt is. ´Morgen faengt das harde Pilgerleben wieder an´, haha

        Universidade do direito (Coimbra)

   Sé novo (Coimbra)

   Façada igrexa (Coimbra)

    kalebas

   Peregrino?

   Traversia de Matemâtica! (Coimbra)

 Façade, Sé velha (Coimbra)


 Sé velha (Coimbra) I
 Sé velha (Coimbra) II


 Sé velha (Coimbra) III


 Arme heilige die gepeinigd gaat worden (S. Sebastão), Sé velha (Coimbra)

 Sé velha (Coimbra) IV


 Sé velha (Coimbra) V


 Sé velha (Coimbra) VI


 Sé velha (Coimbra) VII


 Sé velha (Coimbra), VIII


 Sé velha (Coimbra), IX


 gitaarspelende engel! Sé velha (Coimbra)

 Doopvont, Sé velha (Coimbra)

 Sé velha (Coimbra) X


 Sé velha (Coimbra) XI
 Sé velha (Coimbra) XII

 puerta mediaval (coimbra). Dé belangrijkste ingang!.

 coimbra

 Mosteiro St.Clara-A-Velha


 coimbra

 Mosteiro St.Clara-A-Velha (I)

  Mosteiro St.Clara-A-Velha (II)

 sterrewacht, coimbra

 viaduct, brutaal doorgesneden (na Coimbra)

 Hoge deur! (después Coimbra)

 idem

 Paisajem, Coimbra- Condeixa-A-Velha, I

  Paisajem, Coimbra- Condeixa-A-Velha, II

 arbeidersss

 granaatappels!

 antes Conimbriga

2 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,
    in Coimbra war ich auch schon mal. Ist allerdings schon viele Jahre her. Da dürfte sich einiges verändert haben.
    Eure Suche nach einer Unterkunft kann ja ganz schön spannend sein ;-). Ohne Deine Portugiesisch-Kenntnisse müsstet Ihr wohl auch ab und zu im Freien übernachten ;-).
    In welchem Zeitraum willst Du eigentlich im Maghreb unterwegs sein? Ich hab mir überlegt, dass ich einen Monat lang mitkommen könnte. Ab Februar wäre das möglich. Was hältst Du davon?
    Lieben Gruß auch an Jonas
    Karoline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Salut Karoline!
    Cool! Du kannst dann mein Wasser und Essen tragen, cooooollll!!! hahhahahahahah

    Aber Ernsthaft, schwierig zu sagen, ich will noch nach Sintra, Évora, südlich, und Huelva auch noch besuchen weil es coole Flamenco Musik dort hat.

    Aber mach dein Ding! Du bist ein Total unabhängiger Frau, geh! JDI (Just Do It!), du brauchst mich ja Total nicht!

    Liebe Grüss

    João

    BeantwoordenVerwijderen