zaterdag, november 27, 2010

Saludo de Fátima!

   ik + Fátima basilica


Ik zit nu in Fátima, ook weer zo´n heilig oord, net als Santiago, Vézelay, Scherpenheuvel en noem maar op. Het is er alleen steenkoud, zowel qua atmosfeer, als temperatuur (vandaag was het 9 graden
, brr). Het geheel is eigenlijk een kopie van het Vaticaan.

 Azulejos, Fátima, 3 herderskinderen en de maagd Maria

Het verhaal achter Fátima is kortweg dat de heilige maagd Maria aan 3 herderskinderen is verschenen in 1917, steeds op de 13e van de maand. Dit niet alleen, ook een engel is aan de drie verschenen, op verschillende plekken, en vergezeld van een enorm hel licht. Van de laatste ´ontmoeting´ waren 70.000 mensen getuige, op de plek van de eerste verschijning werd vervolgens in de jaren ´20 van de vorige eeuw een kapelletje en in de jaren ´50 een monsterlijke basiliek gebouwd.

Het ziet er allemaal heel gelikt uit, maar het is sfeerloos, er is geen historie, en je mist de ziel en zaligheid die bouwers in het bouwwerk hebben gelegd, iets wat je wél  in de kathedralen van Léon, Burgos en Santiago ziet.


 Alvaiázere

 Basilica, Fátima

Fascistisch altaar, Fátima

Eigenlijk vond ik de weg naar Fátima mooier dan Fátima zelf, maar dat had ik ook bij de ´camino de Santiago´, de Duitsers zeggen: ´De Weg ist der Ziel´, en ik ben het eigenlijk volkomen daarmee eens.


Na Coimbra kwamen we langs een vette romeinse site: ´Conimbriga´, vergelijkbaar met Italica bij Sevilla en Pompeï bij Napels. Je kan de ruïnes bezichtigen en er is een museum. Interessant is dat de stad vrij lang bewoond is gebleven, tot in de vroege-middeleeuwen, daarna verlaten. Het was een behoorlijke stad, ik heb er zeker 3 uur rondgelopen. Er zijn veel fascinerende dingen te zien, zoals mozaïken in uitstekende staat, maar ook een enorm thermalbad, een koud-waterbad... en een enorme domus met een privé thermalbad, echt vet!

 Villa, Conimbriga

 Imperiale muur, Conimbriga

Conimbriga thermaalbad

Die mozaïeken bijvoorbeeld geven wiskundige figuren weer (waarvan mijn wiskundig hart harder van gaat kloppen, haha), maar ook zaken zoals een labyrinth, personen (gezichten), figuren te paard die aan het jagen zijn.

mozaïek wiskundige figuren (Conimbriga)
 
 mozaïek labyrinth (Conimbriga)

 mozaïek (Conimbriga)

 mozaïek jagers (Conimbriga)

mozïek dame (Conimbriga)

mozaïek swastika (Conimbriga)


Een enorm imposant gebouw moet het ´forum romana´ geweest zijn, dé plek waar het bestuur, het gerecht, en de belangrijkste god gevestigd waren, eigenlijk het belangrijkste deel, het centrum van de stad. Een gedeelte is gerestaureerd, moet heel indrukwekkend geweest zijn.


forum romana, Conimbriga


ik in conimbriga

De omgeving doet ook romeins aan, met enorme conyferen, ravijn, veel olijvenbomen.. echt een superomgeving!


 paisajem ná Conimbriga



 paisajem ná Conimbriga

 
paisajem ná Conimbriga

Je ziet ook onderweg gasten olijven oogsten, ze slaan dan met een soort stokken tegen de takken en vangen de olijven met een soort netten op, nogal primitief, maar wel gezellig, en ..het valt op dat de oogsters vooral mensen van middelbare leeftijd en/of  ouder zijn, geen jongeren. Jammer eigenlijk...


   olijvenoogsters


   ik en 2 borden

 
    ik en plakaat caminho


   verkeersbord (Rabaçal), speciaal voor de bejaarden!

Morgen 35 kms naar Tomar, een stad wederom vol geschiedenis, en een ultravette tempelierburcht! Het wordt wel kouder dan vandaag maar ´Mann muss leiden auf diesem Weg!´

 
 Ik en een enorme blauwe pijl

 Paisajem, Alvaiázere

 Vette brandweerwagen, bombeiros voluntários, Alvaiázere







Geen opmerkingen:

Een reactie posten