donderdag, november 18, 2010

Saludo de.....................Oliveira de Azeméis!

Oliveira de Azeméis (50 kms baixo de Oporto)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanaf Porto was het weer best mooi, maar het begint hier steeds frisser te worden. Porto is echt een supermooie stad, er valt zoveel te ontdekken! Ik heb het gevoel dat ik maar een tip van de bladzij heb gezien. Die ´Eiffelbrug´ is ook zeer spectaculair, al is die niet door Eiffel gemaakt.


    brug van Porto, Eiffelconstructie


    Tekst & uitleg over deze vette brug! (Porto)


   Ik en de vette brug (Porto)


   bootje (Porto)

De camino is wat minder, veel bestrating, vaak over drukke ´nacionals´, héél af en toe over nog intacte stukken romeinse weg. We volgen een bewegwijzering, blauwe pijlen die naar Fátima wijzen, een bedevaartsoord in Portugal, net zoals Santiago, Lourdes, maar relatief jong, vanaf 1917 bestaat Fátima.

Je moet me niet vragen wat het verhaal erachter is, maar ruwweg komt het erop neer dat 2 kinderen de heilige maagd Maria claimen te hebben gezien, de toenmalige paus werd gebeld, die met de hele pauselijke hotemotoot (niet de paus-mobiel, die hadden ze nog niet), zich naar de plek haastte (nabij het dorp Ourém), en concludeerde dat die 2 kinderen gelijk hadden (!). Hóe hij dat concludeerde is mij onduidelijk, maar een wat meer pratische verklaring is is dat er op dat moment een wereldoorlog in Europa woedde, en dat de mensen behoefte hadden aan iets positiefs. De paus greep dit waarschijnlijk dankbaar aan in de hoop dat dat de mensen zou verenigen en het einde van de oorlog zou bespoedigen.

ANYWAY...ze hebben er een enorme bunker gebouwd, een soort kopie van het vaticaan, ik heb nog nooit zoiets lelijks gezien, maar..later meer!


    caminho (despois Oporto)

Die kerken hier blijf ik apart vinden, ik wil niet oneerbiedig zijn, maar ze doen me nog het meest denken aan een reusachtige plee. Dat komt door de plompe vorm, maar ook door de ´Azulejos´, de muren die (vaak) blauw betegeld zijn, maar ik heb ook een rose variant gezien. Soms is het zo afschuwelijk lelijk dat je ervan in de lach schiet. Andere Länder, andere Sitten!


    plee-kerk

 

     Mosteiro (convent) S. Salvador de Grijó, siglo XIII

    
    Mosteiro S. Salvador de Grijó, siglo XIII



    nóg een ´Plee-kerk!´ (Caminho entre Lourosa e Oliveira de Azeméis)


    Hórreo caminho

Hierboven zie je een Hórreo (Graanopslagplaatsje), net als in Galicië, alleen zijn de wanden schuin en van hout, in tegenstelling tot die van Galicië waar het geheel van steen was.

Helaas is er op deze camino geen ´albergue- infrastructuur´, maar er is een oplossing: ´Os Bombeiros Voluntarios´!, ofwel: de vrijwillige brandweer. In de zomer is hier het enorme probleem van de vele bosbranden, vandaar de ´bombeiros voluntarios´.

In Portugal rennen ze in mei ´en masse´ als lemmingen naar Fátima, vaak onvoorbereid, zonder iets. Er worden dan in rap tempo allerlei hulpposten van het rode kruis opgericht, en slaapzalen ingericht bij de bombeiros.

In Porto was het niet mogelijk bij de Bombeiros te overnachten, maar waar ik nu ben wel, het is de 2e keer dat het lukt. Is prima, want het is gratis, je wordt met rust gelaten, er is vaak niemand, je krijgt je eigen zaal, wat wil je nog meer?


´Os Bombeiros voluntarios´, Lourosa


Calzada Romana, antes São João de Madeira


!Viva Suiça!


weer zo´n betegelde pleekerk! (São João de Madeira)


calle, antes São João de Madeira


Bombeiros Voluntarios de Oliveira de Azeméis


Ik in de partyzaal (Bombeiros Voluntarios de Oliveira de Azeméis)


Igrejia de S.Miguel (Oliveira de Azeméis)



















S.Miguel die een arme duivel aan het spit rijgt, let op de tong die uit de mond van de duivel hangt! Gevoel voor detail hebben ze hier wel haha

Geen opmerkingen:

Een reactie posten