zaterdag, januari 01, 2011

Saludo de Huelva!


Huelva, cathedral


Op dit moment zit ik in Huelva, zo´n 2 etappen van VRdeSA (Vila Real de San Antonio, Portugal). Peanuts dus, maar het was wel afzien, want vandaag bijvoorbeeld zat ik de hele dag op de ´nacional´ met al dat ### verkeer##! Maar goed, ´Mann muss leiden auf  diesem Weg´.


Kerststalletje, VRdeSA

Igreja Matriz, VRdeSA. (Ik snap nog steeds niet waar dat ´Matriz´ voor staat. Ik moet dan steeds aan ´the Matrix´ denken, maar goed.)

veerstation, VRdeSA

VET! een arabier naast een kruisridder! (VRdeSA)

playa, VRdeSA

Dit hier is héél T R I E S T ! ! !

de ranzige boot die mij naar Espanha brengt!

ik op de boot, vóór VRdeSA

Toch was het wel mooi. Dag 1 pakte ik de boot over de rio da Guadiana naar Ayamonte (España), en begon op de ´nacional´, maar zag ernaast een `Paraje Natural`, een soort pad uitgezet in een natuurgebied. Ik besloot het te volgen. Extreem vet. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik zat de hele dag in een soort moeras, vol met reigers, zoutpannen, en ik heb ook een ´getijdemolen´ gezien! Je moet je voorstellen dat je gebruik kan maken van eb en vloed. 2 keer kun je - als je daar een molen tussen zet - gebruik van maken, en dat hadden ze al in de XII-eeuw door!. (over ´renewable energy´ gesproken!. Je kan dan graan malen, of andere spannende dingen doen. De molenaar was dus een zeer gewild figuur, en daardoor zeer machtig!.


Paraje Natural, después Ayamonte

Paraje Natural, después Ayamonte

Infrou

getijdemolen, voorbij Ayamonte
...met de broodnodige uitleg! (rechtsonder het werkingsprincipe)
camino, Isla Christina
camino, cerca Isla Christina

Helaas kwam ook hier een eind aan (geen idee waarom, ik verzin dit alles niet zelf, maar die Spanjaarden zijn er gek van enorme plakkaten over neer te zetten met al deze Nuttige Informatie- uiteraard alleen in het spaans, dus als je de taal niet machtig bent gaat het allemaal langs je heen, c.q. heb je gewoon pech gehad) maar toen begon men enorme visfabrieken neer te zetten, midden in de swamps! (die helaas nu ook allemaal abondonado zijn).


ponte (Huelva)
ponte (Huelva)
porto (Huelva)
porto (Huelva)
porto (Huelva)

Oud en nieuw was voor mij soso, ik was in Huelva, en op oudejaarsdag ging daar alles dicht. Ik heb de hele dag wat door de stad gedwaald, in barretjes zaten mensen wel te zingen (coplas), en namen hun gitaren mee en speelden erop. Maar je blijft toch een beetje een buitenstaander. Mensen kennen elkaar (omdat ze in dezelfde wijk wonen), of omdat ze in een groepje (kennissenkring) uitgaan.


Maar ik kan mezelf wel vermaken, ik heb zelf gitaar gespeeld, en dus veel door de stad gelopen. De stad zelf vond ik niet zoveel aan, enorme torens, woonblokken waaronder de mensen krioelden in barretjes, winkels, malls.. Ook weer gele pijlen gezien die naar Santiago wijzen :).. Is dan toch weer alsof je een oude bekende ontmoet.


Santiagopelegrino! (Huelva)
gele pijn! (Huelva)
 
 

2 opmerkingen:

  1. Hai Jan Willem,
    Wat een verhalen en belevenissen. Stiekum ben ik wel heel erg jaloers. Dank voor je kaart, je bent dus nog niet in Gaza en zoals je weet ben ik benieuwd of het je lukt daar binnen te komen!
    Maar wat goed dat je in Toemboektoe bent (geweest). Het zal je verbazen maar daar was ik begin jaren '90 ook in de tijd van de overvallen door de Toearek. Zo te lezen is er niet veel veranderd daar, het zal eerder minder dan beter worden? Verder vertel je over de Dogon: zo herkenbaar en zo bijzonder.Misschien hebben we wel dezelfde wandeling gemaakt langs de rotsen met daarin de woningen. Het was prima naar beneden te lopen maar ja, je moet ook weer eens naar boven en dat was voor mij als een niet sportief (lichamelijk dan) iemand een hele klus. Heb daar nog vaak over gedroomd. Voor mij was het een periode daar om nooit meer te vergeten en het heeft de kijk op onze westerse wereld wel veranderd.
    Verder wat mij betreft: ben per 1 september opgehouden met werken en we hebben ons huis in Dwingeloo te koop gezet om daarna misschien ook nog ergens anders in Europa te gaan wonen.
    Ik blijf je volgen en hoop echt dat je toch nog in Gaza uitkomt!

    Succes en tot horens.

    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ey Margriet!

    ik `stuit` nu pas op je reactie! Gaza zal momenteel lastig gaan...

    Wow, ik wist niet dat je ook in timboektoe was! Als je er nu heengaat zal je een enorm monument treffen om het eind van die rebellie in de jaren `90 te bekrachtigen.

    Je hoort er niet veel meer van, maar het gebied is nog steeds niet onder controle van de centrale regering..

    groetjes uit cairo

    JW

    BeantwoordenVerwijderen