dinsdag, december 28, 2010

Saludo da ... Algarve! (kms 4770)



 ... Mértola




De ´Alentejo´ is mooi. Weids, uitgestrekt, ik vind het nog wat weghebben van de ´Meseta´ in Spanje, maar het verschil is dat de Meseta plat is en het landschap hier golvender. Het is eigenlijk hetzelfde als Extremadura. Doordat het landschap vrij vlak is kun je al van verre het volgende dorpje zien liggen, soms kun je wel twaalf kilometer ver kijken. Het komt dan langzaam dichterbij. Het is op die manier ook makkelijker lopen, je hebt een referentiepunt en je kan eigenlijk niet veel fout doen.

... paisajem


paisajem

kasteel (Viana do Alentejo)

Cuba! (sem o Fidel :))

... infrou

... Villa Ruiva

 paisajem

paisajem (Villa Ruiva)

Ponte Romana (Vila Ruiva)

Hier een mooie Romeinse brug die gebruikt is door de Romeinen, Westgoten en de arabieren. Nog helemaal intact!.

... Igreja

... gestripte kurkboom

koetje (Viana do Alentejo- Cuba)

geiten, wachtend op...??

B.V. (Cuba)

... Ermita (Cuba)

... Cristovão Cólon/ Christophorus Columbus (Cuba)

... ´Alentejo: Moederaarde van de ontdekkingen!´

... de´echte´geschiedenis! (Cuba): -» Columbus was een Portugees!!

Dit was wel geinig. In het dorp ´Cuba´ pretenderen ze dat Columbus een Portugees was, sterker, uit de Alentejo, uit het dorp Cuba kwam! (en het eerst eiland in de nieuwe wereld, of eigenlijk tweede, want het eerste noemde hij ´Hispaniola´, maar dus het tweede eiland naar zijn geboortedorp).

paisajem (Cuba- Beija)

... paisajem (Cuba- Beija)

... São Matias

... paisajem (Cuba- Beija)

... B.V. Beija

... B.V. Beija

... Mijn ´Bombeiros´- suite: 5 estrelhas!!

Castillo (Beja)

... arco romano (beja)

Castillo (Beja)

Castillo (Beja)

Momenteel zit ik nu in het uiterste zuiden van Portugal, in de Algarve!. En aan de grens...met mijn geliefde Espanha!!! Morgen pak ik de boot en zit ik in Andalucia!!!!!! Ik zit nu zo'n veertig dagen in Portugal en steeds had ik onderdak, 90% van de tijd bij de bombeiros, en soms in een hostal. Gisteren moest ik een krot kraken (tegenover de Igreja notabene!) want ik zat in een dorp waar nada was, zelfs de pastoor was pleitos en dat op zondag!. Het was koud maar ik heb een superslaapzak en ik heb toch redelijk geslapen al was de bodem hard.


... Cuba libre!

Vanaf Évora heb ik een soort kasteelroute gevolgd, Oost-Portugal, naar beneden, Beja, Cuba, Mértola, Alcoutim, en nu dus Vila real de S. Antonio. Alles herinnert hier aan de Arabieren, de namen, de burchten, heel veel geschiedenis ligt hier. In Mértola ben ik een extra dag gebleven, gewoon omdat er zoveel te zien was.


... Ibn Gas, senhor do castillo dos Mouros!, Mértola

Ik was in een ´Museo do arte Islâmica´, met indrukwekkende arabische inscripties in (graf) steen, aardewerk.


... museo do arte Islamica, Mertola





... Santiagomatamoros! (Museo do arte Islâmica, Mértola)


Mértola was hoofdstad van een Taifa, een moors koninkrijk dat ongeveer in 1268 werd ingenomen door ´christen´-legers (reconquista). Wat nog herinnert aan die tijd is naast de burcht, de ´igreja Matriz´, een tot kerk verbouwde moskee. De zuilen zijn nog in originele staat, en.... er is de Mirthab, een nis gebouwd in de richting van Mekka!. Je moet je voorstellen dat de voorganger, de Iman, met zijn gezicht in de richting van Mekka stond, met alle gelovigen achter hem. Heel indrukwekkend!.




... Igreja Matriz, Mertola


... facade, ... Igreja Matriz, Mertola


... Mertola


... het wapen van Santiago!, Mertola

Nadat de stad ingenomen was werd het de zetel van de ´ordén de Santiago´, de ridderorde die peregrinos beschermde tegen schurken maar ook actief was bij de herovering (reconquista) van Portugal en Spanje op de Moren. Het wapen van Mértola herinnert hier nog aan (een kruisridder en het kruis van Santiago).


... caminho Mertola- Alcoutim

Ik slaap haast elke dag bij de Bombeiros. Nu ook, ik heb een eigen kamer  niet normaal zo groot, een hotel bijna met een eigen douche. Ik heb een sleutel, echt apart. Ik vind dat ik hier in Portugal buitengewoon goed behandeld wordt.


... wilkommen in Boa Vista!

De Alentejo en de Algarve zijn een wereld van verschil vergeleken met de zomer. Het is hier onwijs groen, overal beekjes, riviertjes, een paar dagen terug moest ik de ´nacional´ nemen omdat over het pad lopen niet mogelijk was omdat een rivier twintig meter buiten zijn oevers was getreden.


... aangezwollen rivier, Cabeça Gorda

Als Ik foto's zie van hoe het hier in de zomer is, nou, ik kan het nauwelijks geloven! Ook regent het hier, overal zijn meertjes, stuwdammetjes, ik houd nauwelijks mijn voeten droog hier!. Vooral als de zon hier schijnt dan zijn de kleuren fantastisch hier!. Ik weet van gekkigheid vaak niet wat ik moet fotograferen zo mooi is het!.


... Paisajem, overstroomd pad, Cabeça Gorda

Kerst heb ik in Alcoutim gevierd. Het was me de kerstavond wel. Ik had een reuze etappe gelopen, bijna vijftig kilometer voor ik in Alcoutim aankwam, helemaal kapot. Gelukkig kon ik bij de Bombeiros blijven want echt álles was dicht!. Ook hostels, restaurantes, ik kon niks eten!. Gelukkig had ik nog wat biscuits bij me!.


... Alcoutim


... B.V. Alcoutim


... Molens aan de overkant van de rivier, (San Lucar de Guadiana) tegenover Alcoutim

Eerste kerstdag was ook haast alles dicht, ik vind het moeizame dagen hoor, dat kerst en nieuw jaar. Ik was nog een extra dag in Alcoutim (recuperar esforços, ik mocht nog een dag bij de Bombeiros blijven, ik had mijn eigen kamer!), was in het enige café dat het dorp rijk was, en naast een gezelschap van Fransen, Engelsen, Nederlanders dat daar overwinterde, heb ik wat gezeten, film gekeken (nieuwste Haggie pottãh gekeken), gegeten, bier gedronken, diário (dagboek) bijgewerkt, en later, toen ik terug was, gitaar gespeeld.





... Algarve, antes Castro Marim


... caminho Alcoutim- Algarve


... zoutpan, Algarve





... vette Azulejo + Benifica adelaar! (B.V. Vila real de San Antonio)

Morgen Espanha! Ik ga naar Huelva, Sevilla, en dan zak ik naar beneden, naar Marruecos!!!.

Un feliz 2011 pra tudos! / een gelukkig 2011 voor iedereen!.

João-Guilhaume

3 opmerkingen:

  1. mooie foto's man, zo kunnen we je goed volgen.
    wat een prachtig wijd land!!
    hoe is het met je portugees?
    praat je nogal met de locals?
    ga zo door met vertellen en foto's plaatsen,
    doeg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je een gelukkig nieuwjaar toe. Het lukt toch dat je stevig doorstapt daar in het verre zuiden. Er is wel veel water op de foto's te zien, hopelijk hoef je niet vaak buiten te slapen.

    Nop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Feliz Ano!! 2011! Leuk man die foto's! Zegt toch altijd meer dan tekst, en..ik ben eindelijk weer je verhalen aan het volgen na mijn avontuur in NYC en Mexico. Ga je nog naar Granada/Alhambra?
    Geniet.
    Jan Wouter

    BeantwoordenVerwijderen