woensdag, december 15, 2010

Saludo de Èvora! (kms 4350)


   Tempel van Diana (Évora)




Het is momenteel heel koud, gek eigenlijk, een strakblauwe hemel, zon, maar wreed koud, zo´n 8 graden en het wordt nog kouder. Vanaf Lissabon heb ik de boot genomen naar Barreira, aan de andere kant van de rivier de Taag en gelopen naar Montijo, zo´n 23 km verder. Gelukkig mocht ik bij de B.V. (Bombeiros Voluntários) overnachten, want s´avonds wordt het hier gemeen koud, nu zelfs zijn er temperaturen onder nul, brrrr!!!.

Op weg naar Évora, -ik heb er 4 dagen over gedaan- heb ik eigenlijk steeds over een drukke nacional (provinciale weg) gelopen, met veel zwaar verkeer dat me passeerde. Er is genoeg ruimte om te lopen maar het is wel stressend als die enorme vrachtwagens dichtbij langs komen dreunen. Ik luister maar naar muziek op mijn I-Pod, gelukkig helpt dat wel wat.

Van totaal volgebouwde zona urbana loopt de route over  in de weidse Alentejo! (al het gebied onder de rivier de Taag). Overal zijn kurkbomen en af en toe eucalyptusbos. Als die ### nacional ## er niet was zou het ideaal zijn!.

Paarden, N4 Montijo- Montemor 

 Paarden, N4 Montijo- Montemor

  Alentejo


... Hugo Chavez: (president Venezuela):
´Wikileaks zegt dat dat de amerikanen zeggen dat u mijn vriend bent maar ook dat u een vriend van de amerikanen bent. Hoe zit dat?

Sócrates (premier Portugal):
´Weet je Hugo, ik heb iets tactisch dat me vrienden laat zijn met God en de duivel. Het is duidelijk dat jij (Hugo) God bent´.


embalse (Alentejo)

 Montemor (Alentejo)

Af en toe kom je aan in zo´n stadje, witte huisjes, en op de berg een enorme burcht! extreem vet!. Enorm strategisch!. Hierboven zie je dat mooi, ook een stel opa´s die met elkaar aan het confereren zijn.

De meeste zijn nogal hardhorend, en behoorlijk luid: als ik bijvoorbeeld in een ´Pastelaria´ de krant probeer te lezen kan ik me nauwelijks concentreren. Één keer heb ik er wat van gezegd, maar ik had er gelijk spijt van want opa bleef zich maar verontschuldigen. Maar goed: ´Andere Länder, andere Sitten´.

 Castillo, Montemor

Castillo, Montemor

 Castillo, Montemor

Atardecer 

Ik was een beetje laat aangekomen en moest ook nog een plekkie vinden om te slapen. De B.V. (Bombeiros Voluntários): ´Impossivel! Estamos nas obras!´/ Onmogelijk! We zitten midden in de verbouwing!/

De St. Casa de Misericórdia (een organisatie die verslaafden, randfiguren, mislukkelingen, slachtoffers van de crisis en soms pelgrims helpt!): ´Impossivel! Não temos um cuarto pra vc.!. Mas há um recidencial pra lí!´/ Onmogelijk! We hebben geen kamer voor je. Maar daar [verderop] is er een pension/.

Ik heb dan zo´n beetje de hele stoeterij gehad en sjouw maar naar een Residencial: een enorm huis, met een bed á 12 euro, niet gek toch?!. Het is eigenlijk wel geinig, vaak gaat het goed met de B.V., maar soms ook niet. Het kost alleen tijd om al die lui uit te proberen en er is dan niet zoveel tijd meer over om het stadje te bekijken. Maar die mooie burcht heb ik wel bekeken!. Het was al donker maar dat heeft ook wel wat, er waren trouwens van die enorme schijnwerpers op de muren gericht, dus er was wel wat te zien.

´In deze dagen waaien alle winden van de wereld in de richting van diegene die droomt.
In deze dagen beschrijft de regen altijd het gezicht van diegene die we liefhebben´. (Paulo Coelho)
  
 Santa Sofía (Alentejo) I

Santa Sofía (Alentejo) II

Hier ging ik drie koffie´s doen na 2 uur sjouwen. Stel je voor: een gehucht van zes huizen plus twee bars (!). Oma I staat krom haar straatje te vegen, oma-II inspecteert de was (hierboven), en opa zit beschut achter zijn domicile zon op te nemen. Er staat een harde snijdende wind en het is acht graden Celsius. Ze zeuren hier de hele tijd dat het zo koud is en het maakt nauwelijks indruk als ik vertel dat ik uit Holanda ben komen lopen.

... Poort (Évora)

Nu in Évora heb ik weer onderdak bij de Bombeiros Voluntarios (B.V.) gevonden. Had ik voorheen twee keer een eigen bed plus verwarming, nu ben ik in een soort zaaltje (zonder verwarming, snik) geparkeerd en moet ik op de grond slapen maar ik klaag niet, want zo koud is het niet en ik heb een super-de-luxe-coole-slaapzak die wel tot -5 graden Celsius gaat! Amanhão Évora bekijken!. Er is ook een tentoonstelling van Escher! Die moet ik zien!!!.

... Kreuzgang (Venezia)

Vandaag heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan, uitgeslapen tot elf uur, een beetje door de straatjes van Évora gedoold. Je kan eigenlijk niet te lang op straat zijn, zo koud is het. Jammer eigenlijk, in de zomer moet het wel heel cool hier zijn. Er is ook een universiteit al heb ik niet echt kunnen achterhalen wat je hier precies kan studeren, ik denk kunst of zo. Die Escher tentoonstelling heb ik wel bekeken, ik had ´em eerder gezien in Rotterdam maar het blijft cool. Ik heb een paar foto´s gemaakt vóór ik terug werd gefloten door de bewaker-waakhond.

... B.V. Évora

... Tempel van Diana (Largo conde vila flor, Évora) I

... Tempel van Diana (Largo conde vila flor, Évora) II

... Tempel van Diana (Largo conde vila flor, Évora) III

... Escher I

... Escher II

... Escher III

... Escher IV

... Escher V

... Escher VI

... Escher VII

... Escher VIII

... Escher IX

... Escher X

... Escher XI, het ´wentelteefje´ in plat nederlands :), 2x klikken

... Turistenmeile

... Cathédral I

... Cathédral II

... Cathédral III

...´Praça do Giraldo´, de plaats waar de inquisitie zetelde en toneel van ten hemel schrijnende taferelen (Évora)

... Aqueducto da Agua da Prata (Évora)

Er is ook een enorm romeins aquaduct dat nog helemaal intact is (en niet onder doet voor het aquaduct in Segovia). Een heel indrukwekkend bouwwerk dat van ver komt en dwars door de stadsmuur, de stad heen geen gaat. In de stad zijn er gewoon huisjes onder gebouwd.

Gisteren was ook cool. Ik liep door een straatje en hoorde muziek. Ik ging kijken en in een ´local´ was een studentenbandje aan het spelen: twee gitaristen, een basgitarist, een accordeonist, twee trommelaars, een fluitiste en een juffrouw die aan het zingen was. De rest was aan het dansen. Ik voelde me een beetje een indringer maar bleef toch een tijdje (omdat het warm was en ook omdat het zo mooi was :)).

´Morgen fängt das harde Pilgerleben wieder an!´/ Morgen begint het harde pelgrimleven weer!/. Drieëndertig kilometer over de ´nacional´, snik, maarr....ik heb ook een vette-nieuwe-gadget: een zonnehorloge!. Vandaag gekocht! ..á dertig euri! Kein Geld!/ Geen geld!/. Het is onduidelijk of het in de volksrepubliek (= China) is gefabriceerd (en het misschien vijftien dagen doet voor´ie ermee kapt), maar hij ziet er robuust uit en ik ben er blij mee!.

... mijn vette solar- powered- reloj!

De komende tien dagen volg ik een route die door mijn Duitse Vriend is beschreven (zie hieronder) en min of meer de Portugees- Spaanse grens volgt. Die Duitsers zijn behoorlijk gründlich /grondig/, er staat alles in: wat je mee moet nemen, wat je moet eten, en haast elke honderd meter staat beschreven hoe je moet lopen. 

Een apart volk is het die Duitsers maar af en toe wel handig. Vanaf Vila Real de San Antonio moet ik weer m´n eigen weg gaan zoeken, ik ga dan naar Huelva, Tarifa, en uiteindelijk: Al-Mahreb! (Marokko).

... Loopgids Via Lusitana´ door oost Portugal




2 opmerkingen: