vrijdag, januari 21, 2011

Saludo desde....las colúmnas de Hércules! (Gibraltar)

Entree Gibraltar/ Liña de concepción.



Vandaag was ik in Gibraltar!. Cool!. Mijn pelgrimsmentaliteit vertelde me vooral de korste weg te nemen en niet te veel te gaan lopen: ik heb dus de boot gepakt!. Je kan ook om de baai lopen maar dat is 30 kms, en ik wilde de tijd nemen om die beroemde rots te verkennen!

Die foto hierboven is de toegang tot Gibraltar. Die figuur links is Caesar, rechts weet ik niet. De romeinen noemden Gibraltar ´de zuilen van Hercules´, waarschijnlijk door de 2 imposante hoge rotsformaties. Gibraltar was voor hun de grens van de voor hen toen bekende wereld.

Als je over land komt steek je de grens over en vervolgens moet je een landingsbaan(!) oversteken want ze moesten zonodig een vliegveld hebben. Ik heb een BA vliegtuig zien landen, de hele stroom van verkeer moet dan ff wachten en als hij weggetaxiet is gaat de slagboom weer open.

kranen (Algeciras)
Gibraltar
Vestingwerken, Gibraltar
Trafalgar cemetery (Gibraltar)

Dit kerkhof (foto hierboven) was heel indrukwekkend: alle gewonden van de (zee)slag van 1805 bij Trafalgar tegen Frankrijk die overleden zijn hier begraven (de doden werden gelijk over boord gezet).
Het valt op dat ze allemaal zo jong waren: 17, twintigers, dertigers.. en daarna kwam er nog een verwoestende epidemie, die gasten hadden wel wat te verduren in die tijden!. Ook veel gedenktekens: bewoners van het nabijgelegen San Roque die refugio (shelter) kwamen zoeken voor de oprukkende napoleontroepen. Die Fransen zijn in Spanje enorm tekeer gegaan, ik wist dat helemaal niet!..

                       kanon, Gibraltar
Vestingwerken, Gibraltar
vista desde Gibraltar
´The rock!´
Europa Point (Gibraltar)

Ik ben om die rots heen gelopen, je ken em ook beklimmen en aapjes kijken (geen grap, er zitten echt apen!) maar dan moet je 10 pond dokken en tja, ik gierige peregrino zijn haha
Dus: éérst zaten de moren hier (er is een ´morish castle´ wat je kan bezoeken) die door de ´reyes catholicos´ eruit werden gegooid. De moskee werd met de grond gelijk gemaakt en er werd een franciskaner convent op gezet, tot zij er op hun beurt in 1704 uit werden gegooid door de engelsen. Niet normaal hier hoeveel bunkers, fortmuren vestingwerken hier zijn.
Wahnsinn!. Een moskee op de rots! En voor wie? Voor devote britse-moslim-mariniers?. Betaald door Abd el Aziz Al-Saud!
ik and the white mosque! :)
Gibraltar
Lachûh!. Dit soort stichtelijke opvoedende teksten zie je ´All over the rock´!

Ik vond het wel geinig, overal engelse teksten, de ´Union Jack´, ik moest ook opeens sinds lange tijd weer engels praten. Wel apart om dat stuk rots te bezetten en er te blijven ook. Niet normaal hoe vaak ze aangevallen, belegerd zijn. Maar...toen ik over die runway, de grens over stak Spanje weer in voelde ik me toch weer ´Gappy´ in Spanje te zijn. !Qué viva España! hahaahaha
Don Quichote op een scooter! Vet! (Algeciras)

2 opmerkingen:

  1. heeeeieiiii hegggggmanooo!!! ku ben aki!!!

    ik heb een pistool gekocht en aan mn hoofd gezet vandaag en zou schieten als ik je niet nu nu NU NUUUUUU een berichtje achterliet SUA!!!!
    AAAAAHHHH hier issie dan.
    allereerst alle beste wensen, felicitaties (voor als je jarig zou zijn, haha) en dankbetuigingen voor je kaartjes, MASTERRRRR!!
    vervolgens: ik ga je vaker schrijven, elke week iig 1 keer, haha. (je gaat me wel betalen he? als je terugkomt!! haha).
    ik heb nog niks bekeken op je blog, maar ik dacht ik ga eerst even schijven, laten zien dat ik ook nog aan je denk( wat ik zeker zeker ZEKERRRRR doe!!)

    ik heb je kaartjes in de keuken en elke keer als ik een peuk daar opsteek, zijn mn gedachten bij jou, wat je doen, wat voor moois je allemaal aan het zien moet zijn etc. en als ik deze week al mn school heb af gemaakt, ga ik ook je blog stukken lezen, ik heb er ZINNNN INNNNN!!!

    en hier gaat het ook goed, ik ga aan de master energy science beginnen over een week. ik ben er ingekomen.
    anna komt bij me wonen (althanss, als ze niet bij bono is).

    bonbon man, we spreken!!! zet hem op, en ik ga binnenkort een kwartje doneren op je blog :)

    abrazos, brasas, besitos, powers, huggies, etc etc, van je broerrrrr

    bendjy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merhaba shaqiq!
    Keifa-gha-liki?Zayiid?

    Kul sheï thag-ta-saïtora? (ik kan hier geen arabisch in schrijven dus ik moet het fonetisch doen haha)

    snik, dat mijn geliefde hermano mij na 6 mnd schrijft, dat moet ik toch ff verwerken haha

    !a ver si haces lo que has prometido!

    un abrazo

    Joâo-Guilhaume

    BeantwoordenVerwijderen