donderdag, januari 20, 2011

Saludo de....Algeciras!! (kms 5250)

La Plaza Alta de Algeciras
Algeciras, plaza alta



Gisteren ben ik na een tocht van 4 dagen van Cádiz in Algeciras aangekomen. Het was supermooi, niet makkelijk, maar mooi!.

Nu zit ik in een soort marokkanenwijk, overal zie je arabische teksten en arabieren. Ik zit in een goedkoop wat louche hostel, a 11 euro, niet slecht toch?. Ik kon alleen slecht slapen vanwege de bedompte geur die van het matras afkwam, en omdat ik tandpijn had (= hoofdpijn). Nu ook nog, al wordt het langzaam minder.


Cádiz, Cathédral nuevo

Cádiz was cool, ik zat in een leuke hostel, de ´Cádiz Inn´ met als hospitalero een [braziliaanse] Jimi Hendrix!(Yeahhh, he is alive!). Overdag liep ik vaak de hele stad af op zoek naar een eenvoudig ´local´ waar je buiten de Turistenmeile een plato digno [een waardig bord ] kon eten, maar dat was nog niet eenvoudig!.

Playa, Cádiz

stadspoort/muur, Cádiz

In die kathedraal [2e foto vam boven] ben ik geweest! (á 5 harde euri snik!) maar er zat ook een museum bij! Vet!. En....met sporen van Holandeses die in 1500 samen met de engelsen de stad veroverden, leegplunderden en min of meer plat brandden!. Extreem vet! Proud to be Dutch hahahahahah!
  
Altijd voorzichtig zijn als je iets download! (Crypte, Cathédral nuevo Cádiz) 

... een soort draagtoestand, gemaakt met geroofd zilver uit de americas!

... Botafumeiro, Cathédral nuevo Cádiz

... Hollanders die de stad plunderen c.a. 1500, museo cathédral nuevo Cádiz



... azulejos holandeses de DELFT, yeahhh!!!! [Delfts blauw]








S´avonds naar een peña Flamenca!. Van buiten zag het er heel onopvallend uit, als een soort garage, maar als je binnenkomt: een enorme zaal!. Een peña Flamenca is eigenlijk een soort club, een asociación die echter ook open is voor mensen van buiten. De gitarist speelde fandango´s, en er was een mevrouw die met véél passie/ schreeuwen zong en.... een danseres!. Vet!.

peña flamenca la perla, Cádiz

  danseres, peña flamenca perla, Cádiz

... mijn nieuwe hostalvrienden: Peggy from England, Jimi Hendrix, Raquel de R´dam/A´dam, Maria Magdalena do Brasil and Clark the canadian biker!

De tocht van Cádiz naar ´El Puerto real´ ging dwars door de zoutpannen!. Heel cool. Bij ´El Puerto de Santa Maria´ kwam ik nog langs een replica van de Niña [de Niña was de kleinste boot van de vloot van Columbus die de America`s in 1492 `ontdekte`]!

De Pinto verging, de St. Maria liep vast op een zandbank voor de kust van Hispaniola [nu dominicaanse republiek/ Haiti]. Van het hout van de St. Maria bouwden Columbus`mannen een  soort hut. De Niña ging terug naar Spanje om verslag uit te brengen.

 
                                           Ik, de Niña en de Mc. Donald!

 zoutpannen, Cádiz- Puerto Real

Het pad van Puerto Real naar Algeciras ging dwars door de Sierra! (gebergte). Spectaculair!. Ik zat in een soort natuurpark, heel ´salvaje´ [wild], ik heb ook veel herten gezien!. Het was de´Recorrido verde dos bahías´ [Groene- twee- baaien- pad], extreem slecht aangegeven, maar supermooi. Het pad ging continu over landweggetjes, velden, heuvels, bergen. Ik kwam ondermeer langs een oord dat ´Medina Sidionia´ heette! (Ik moest gelijk aan die strips van Suske en  Wiske en ´Van nul tot nu´ denken haha).

Cameron [el rey del Flamenco!] is alive!! (Puerto Real)

´Pancarta´. Je ziet de hele tijd dit soort borden, leuk, maar de route normaal markeren: ho maar!

paisaje, dos bahías

 
 paisaje, dos bahías

pancarta

 camino

... Medina Sidonia

... caballos [paarden]

... puente romana, despúes Medina Sidonia [romeinse brug, na M.S.]

... puente romana, despúes Medina Sidonia

... ondergelopen camino

...Toros!

Na het dorp ´Benalup de Sidonia´ liep ik het dorp uit met een zak met eten (en wijn natuurlijk!), het begon al donker te worden en het pad begon te veranderen in een soort blubberpad. Ik liep ongemerkt het stroompje in (wat naast het ´pad´ liep), en op gegeven moment zat ik gewoon vast  in een soort moeras!. Aarccchhh!!!!!. Paniek!

Door m´n sandalen uit te doen kwam ik er uit, maar ik moest die sandalen nog wel uitgraven. Daarnaast was er ook nog een knoerharde (tegen)wind. In het donker kwam ik aan bij een ´Plántano´ (een soort stuwmeer) waar ik bij een verlaten ´zona recreativo´ -net als Ghadaffi- mijn tent opsloeg en een eenvoudige doch voedzame maaltijd nuttigde (sandwiches, yoghurt, een appel en een fles wijn, herrlitsj!). Wahnsinn!.

Sierra, después Benalup

... plántano de Celemín

De hertog van Medina Sidonia heeft nog troepen aangevoerd in de nederlanden tijdens de 80-jarige oorlog!. Gisteren en eergisteren dus natuurpark waarbij ik eten moest meenemen, omdat er niks was. Ik moest wel een beetje aan Guadaloupe [Caribisch eiland waar ik een keer drie dagen -zonder eten- verdwaald was in een natuurpark] denken haha. Nu heb ik steeds gewoon gekampeerd (ik heb nu een tentje). Het is officieel eigenlijk verboden maar niemand die dat controleert.

plántano de Celemín


sierra

sierra

sierra


... ik en mijn vette koepeltentje in de bush!

vette sierra!

Montera del Torrero

caballo

sierra, antes Algeciras

pffaa, als dat maar goed gaat!

Ik wil minimaal Marokko bekijken, Marokko is heel stabiel, die koning daar heeft ´alles Gut im Griff´. Ik ben van plan om de kust te volgen naar Oujda waar een Algerijnse ambassade zit. Als het wederom niet lukt met een visum zak ik af naar beneden, over Méknès, naar Casablanca en het atlasgebergte.

Als het wel lukt wil ik toch verder, in Algerije zit een junta die nu ook het land (althans het noorden) redelijk onder controle heeft. Ik wil dan de hele tijd de [Middellandse zee-] kust volgen. Heel apart wat daar nu in Tunesie gebeurt. Van Tunesie had ik altijd het idee dat het het meest stabiele land van de Mahreb was, maar goed, blijkbaar niet dus. Ik denk dat tegen de tijd ik daar ben het wel weer rustig zal zijn.

Het leger is zo´n beetje het enigste instituut wat nog door de Tunesiers gerespecteerd wordt (de politie niet) en dat heeft nu de controle overgenomen. Maar eerst maar proberen Algerije binnen te komen haha.

Tegenover de baai zie je een enorme berg: Gibraltar!. Ik ga vandaag (of morgen) de boot nemen want de wandeling is 20 kms en ik ben een luie pelgrim haha. Ik blijf denk ik hier een paar dagen: een beetje rusten, chillen, en dan pak ik de boot naar Ceuta (Septa). Ik ga zo kijken of ik een boekje arabisch- spaans kan vinden, want ik wil wel een paar zinnen leren!.

1 opmerking: