dinsdag, januari 04, 2011

Saludo de....Sevilla!

Giralda, Sevilla


Van Huelva naar Sevilla gelopen, ik heb geprobeerd rustige weggetjes te pakken, in het begin was dat ook wel zo, ik miste een afslag en liep recht op het stadje ´Niebla´ af, enorme muren eromheen! Met een Iglesia ´Mudéjar´, en ze staan op de UNESCO monumentenlijst, heel mooi, maar het was op nieuwjaarsdag, alles dicht, dat blijft dan behelpen. Er was ook een bruine rivier, de ´rio tinto´ waar ik op de rivierbank heb gekampeerd. Het koelt hier nog behoorlijk af s´avonds, gelukkig heb ik een goede slaapzak!. De volgende dag dikke koude mist, maar alles was wel droog gebleven, das wel mooi.


  Huelva- Niebla

Niebla

camino

Almonte

Almonte

camino, después Almonte

camino, después Almonte


camino

ik

prachtige bomen! (vóór Hinojos)

Ik loop eigenlijk alleen over ´nacionals´ wat het niet zozeer fysiek als wel mentaal zwaar maakt: de hele dag op een metertje of 1,5 voorbij razend verkeer, niet meer in de vrije natuur zitten, het alleen zijn. Toch wil ik nog niet opgeven, ik wil minimaal naar Tarifa lopen (= zuidelijkste punt iberische schiereiland), een stel goede kaarten kopen, en Marokko ook zien.

camino, vóór Hinojos


ondergelopen landschap (Almonte)
Ermita Mudéjar
Vette motieven, Ermita Mudéjar

De entree in Sevilla was echt wreed, ik zat op een punt waar een hele rits autobahnen bij elkaar leek te komen, zelfs aan mensen waaraan ik het vroeg hadden geen idee hoe je het centrum te voet kon bereiken (¿porqué no coges un bus?). Uiteindelijk toch gelukt, was wel lachuh, waren taxichauffeurs, heel nieuwsgierig, toen ik vertelde dat ik uit Holanda was komen lopen wilde eentje met me op de foto en noemde me ´Fenómeno´ :).

Puente Isabel II (Triana, Sevilla)

Pabellón Mudéjar, Sevilla

Ik zit nu in een soort jeugdherberg-achtig gebeuren, als je richting het centrum loopt kom je eerst door een prachtig park, je passeert dan een waanzinnig gebouw: het ´Plaza de España!´. Geen idee waarvoor het dient, maar je ziet prachtige ´Azulejos´, vergelijkbaar (een beetje) met delfts blauw, en wat je veel ziet in Portugal. Al die Azulejos vertellen beetje de geschiedenis van zowat elke belangrijke plek in Spanje (Toledo, Huelva, Bilbao, Pontevedra..). Hoofdthema is eigenlijk de overwinning (´Reconquista´) op de moren in Spanje, maar ook de strijd tegen Napoleontroepen, en Columbus komen langs!.

Plaze de España, Sevilla
overhandigen (´rendición´) sleutels van de stad door de moren aan de christenen (azulejo, plaza de España, Sevilla)

vertrek van Columbus, (azulejo, plaza de España, Sevilla)

azulejo, plaza de España, Sevilla
Een vrouw (`Ximena`) kreeg in 765 de geest, onder haar leiding werd een aanval van de moren op Ávila afgeslagen!

Uiteindelijk ben ik het centrum binnengelopen door gele pijlen van de ´Via de la Plata´ in omgekeerde riching te volgen (die bij de cathédral beginnen en naar het noorden over Mérida, Salamanca naar Santiago wijzen). Was wel wat merkwaardige entree, over een donkere brug, over een parkeerplaats waar zigeuners rond vuurtjes zaten, voor hun krakkemikkige tenten (het was koud!), door een soort steppelandschap, een electriciteitshuisje gekraakt waar een hele familie in zat, met t.v. en al! En mevrouw die de vloer aanveegde. Vervolgens over het expoterrein waar al die ´pabellións´ aan het vervallen zijn.

Nu zit ik dus in Sevilla, ik ben van plan een aantal dagen te blijven, gewoon rusten, misschien een flamencovoorstelling te bezoeken, de stad aflopen, en daarna afzakken naar het zuiden, naar Tarifa.

Deze Senegalees kwam ik tegen, met een mega-vet instrument, gemaakt uit een enorme kalebas (!) en torero-huid! Als hij speelt klinkt het heel welluidend, en als een harp.

 Giralda (Sevilla)

 Cathédral, Sevilla

 Torre de Oro (Sevilla)

Museo de baile flamenco, Sevilla

Geen opmerkingen:

Een reactie posten