woensdag, januari 12, 2011

Saludo de.....Jerez de la frontera!


Cathédral, visto desde el alcázar, Jerez de la frontera

Zo, dat ziet er wel oosters uit die foto, waar zit je nu?
In Jerez de la frontera! Ik dacht eerst ´wederom een touristenparadijsje´ maar dat valt reuze mee! Misschien omdat ik in het laagseizoen hier zit?. Op zo´n 15 kms is ´El Puerto de St. Maria´, een havenstadje van waar Columbus vertrok met de ´Pinta´, de ´Niña´ en......juist!....de ´St. Maria!´ om de ´nieuwe´ wereld te gaan ontdekken. Cádiz ligt er precies tegenover op een soort schiereiland. Je kan vanaf ´El puerto de St. Maria´ een boot pakken, of helemaal omlopen, langs de baai.

Juist. Wat betekent ´Alcázar´ eigenlijk? Ik moet dan aan die strip van kuifje denken, die generaal van die zuid-amerikaanse bananenrepubliek. Die heette ook ´Alcazar´...
Nee joh, dat is totaal iets anders. ´Alcázar´ komt uit het arabisch, en betekent zoveel als ´kasteel´ of `hoofdkwartier´. Vooral de wat grotere steden in Andalusië hebben haast allemaal een ´Alcázar´ (Sevilla, Huelva, Jerez..).

Ik vind overigens wel dat je nu opeens met berichten strooit. Woon je in een internetcafé of zo?.Wat is er gebeurt met het lijden, het zweten, het sjouwen, het verdwalen..????
Nou, dat valt wel mee hoor (al was de etappe vandaag niet al te groot, 25 kms). Maar het is idd. een beetje anders als op de jacobsweg. Ik neem meer de tijd (ook omdat het voelt alsof ik niet gebonden ben aan tijd) om plaatsjes te bekijken (in een gat als ´Cabezas de san Juan´ was ik een extra dag), maar soms ook uit pure lamheid. Ik heb dan gewoon geen zin om te sjouwen. Ook is het gewoon leuk een dag niks te doen, gewoon wat te ´hangen´ in zo´n andalusisch café met van die schreeuwende gasten, beetje de krant lezen, s´avonds gitaar spelen, of voetbal kijken (niet normaal hoeveel voetbal hier is!).

In eerste instantie wilde ik door Jerez heensjouwen, want ik heb toch een beetje afkeer van grote steden, maar in het centrum blijkt het een heel leuke, mooie stad te zijn!. Palmbomen, een mooi historisch centrum, en....overal flamencomuziek!. Overal ´tablao´s´, peña´s... ik liep langs een barretje waar een gast flamenco zat te spelen met een dame die zong, vet toch?. Het doet me wel een beetje aan Z-Amerika denken: daar hoor je overal salsamuziek, hier is dat de flamencomuziek!.

Dus daar blijf je dan ook langer?
Jawohl!. Er is hier zóveel te zien!

Had je vandaag een beetje mooie etappe?
Mooi in die zin dat ik  niet meer over bestrating hoefde: ja. Maar...ik zat de hele dag eigenlijk naast een autobahn. Dus dat was iets minder. Maar het was wel apart, ook omdat het momenteel vrij vochtig was was de landweg verandert in een ´blubber-roetsj-baan´: het is dan laveren om de enorme plassen water, en vaak glijden omdat al die modder onder je zolen blijft plakken en accumeleren.

En waar ga je morgen heen?
Naar Cádiz dus. Een kleine etappe. Ik heb vandaag de route lopen verkennen (op zoek naar de gele pijlen haha), maar eerst  dat ´Alcázar´ bekeken. Extreem vet!. Enorme muren, trouwens, hele delen van de oude stadsmuur zijn nog intact, dat moet een enorme stad geweest zijn in de middeleeuwen!. In dat ´Alcázar´ veel resten van de ´Almohaden´ en de ´Almohaviden´, de tijd van het kalifaat. Echt cool, want naast de enorme vestingwerken ook nog een intacte moskee, een pavillioen (zeg maar een soort logeerkamer waar ze hun gasten ontvingen, compleet met pool, en parkje om te chillen). Maar ook een bad! In de romeinse stijl, met verwarming!. En natuurlijk die hoefijzerpoorten, en octagonale torens!. (De moskee trouwens ook).

Dat was nogal wat, want om 14.30 sloten ze de tent, maar ik was daar nog ergens aan het ronddwalen, en zodoende werd ik ingesloten. Ik moest nog over een enorm hek klimmen, gelukkig kon ik de enorme kasteelpoort wel openen, zo´m enorme balk wegslepen, pfff...

Wat een avontuur. Heb je nog verder nog wat van de stad gezien?.
Ja, want bij het volgen van die gele pijlen (in omgekeerde richting) volg je een mooie city-tour!. De kathedraal laten ze wel links liggen (of eigenlijk rechts, vreemd toch?. Toch een van de belangrijkere gebouwen van de stad). Je wordt linea-recta naar de ´Iglesia de Santiago´ geleid! Vet!. En hij staat op instorten, ik heb nog nooit zo´n lelijke steenklomp gezien!. Maar wel cool is dattie in een flamencowijk staat.

Vroeger was de stad  nog niet zo groot, en die zigeuners hebben zich toen een beetje om die kerk verzameld en zijn gebleven. Je komt op de ´Plaza Santiago´ wel 2 standbeelden van Flamencohelden tegen, cool toch?!. Pál tegenover de Iglesia is een peña de flamenco die helaas dicht was toen ik er langsliep.

En? Ga je vanavond nog wat spannends doen?
Nou, me geestelijk voorbereiden voor die monsterlijke etappe voor morgen haha, een eenvoudig local zoeken waar ik een eenvoudige doch voedzame maaltijd met veel liefde bereid kan consumeren, en misschien heb ik geluk en stuit ik op een flamenco-voorstellinkje!. Ze propageren hier een flamencocentrum te zijn, maar ik vind het toch moeizaam hoor! (al heb ik vandaag in een parkje wel een vent gezien/gehoord die op een gitaar flamenco zat te spelen).
En.... heute Abend....Barça - Betis!!! Copa del Rey, vettt!!!!Kijken of Xavi en Iniesta een teleurstelling over het niet winnen van de gouden bal overwonnen hebben!

Bueno pues, hasta la proximo tío!

 Alcázar I

  Alcázar II

 Alcázar III
 
Iglesia 

 Ayuntamiento. Die mensen zijn aan het protesteren tegen iets (ik heb niet kunnen achterhalen tegen wat)

cathédral

cathédral

cathédral. Geinig dat de plantjes er gewoon opgroeien toch?

 Cathédral. De losstaande toren is nog het restant van de moskee (waarop de kathedraal is gebouwd)

Mosquita (Alcázar)

 Alcázar

 olijfpers, XVIIIe eeuw, Alcázar

 olijfpers, XVIIIe eeuw, Alcázar

 alcázar

 baños morosalcázar

 baños moros, alcázar

 baños moros, alcázar

 alcázar

alcázar

alcázar, op de achtegrond de octagonale toren

octoganale toren, alcázar

alcázar

 alcázar

watermolen, alcázar

watermolen, alcázar

Iglesia de Santiago, façade

Iglesia de Santiago

 Iglesia de Santiago

 Plaza de Santiago

Flamencoheld Fernando ´Terremoto´! (Plaza de Santiago)

Alcázar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten