donderdag, april 08, 2010

Fietsequipment/ bicycle equipment/ equipment velo


 .. rockrider 5.1 + bagage/ ..  .. rockrider 5.1 + luggage/


 
bron:/ source:/ 

(scroll down for the English version/)

Voor JW is een speciale fiets geselecteerd waarbij naast een zo gunstig mogelijke prijs- kwaliteit verhouding de fiets voldoende sterk moest zijn. Het resultaat: een oersterke BTWIN  decathlon® fiets voorzien van de allerbeste onderdelen om deze monstertocht met zo min mogelijk problemen te voltooien. Andere uitgangspunten waren o.a: 

1.Sterkte
- de fiets moet tegen nogal extreme omstandigheden kunnen en is daarom wat overgedimensioneerd. Een mountainbike, gebouwd om door ruig terrein te rossen, zal voor deze tocht goed bestand zijn tegen asfaltwegen of verharde jungle/ woestijnwegen ('piste'),

2.Standaardisatie
- als er iets kapot gaat moet dat met normaal lokaal materiaal/ gereedschap te maken zijn, en niet met van die specialistische sjit die je exclusief bij de fabrikant moet bestellen. 
- de oersterke BTWIN decathlon® fiets beschikt over zeer goede en betrouwbare remmen. Er is gekozen voor simpele V-brakes omdat deze zeer gemakkelijk zijn in onderhoud, makkelijk vervangbaar zijn en het meest betrouwbaar zijn in de omstandigheden waarin JW gaat fietsen,

Één van de meest belangrijke aspecten van een trekkingfiets zijn natuurlijk de wielen en banden. De standaard wielen van decathlon® zijn redelijk degelijk en betrouwbaar. Deze banden hebben een aardige lekbescherming en redelijk grip op de weg, ook onder extreme omstandigheden.

De fiets is dus van AK (Acceptabele Kwaliteit) en met veel zorg samengesteld, zodat JW zijn 20000 kilometer naar مصر /Misrah/ (egypte) probleemloos kan volbrengen- insj-allah!.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enige technische gegevens (gewicht, prijs, levensduur),

* Fiets   (14 kg, 180 euro, levensduur: 21801 km - ... )

* Trapas (0,5 kg. Prijs varierend van 4,50 Euro tot 40 Euro)
- Sealed bearrings ( ... kg, 1000 Birr = 60 USD = 40 Euro, 12.000 km)
  een cruciaal onderdeel voor een trip als deze,
- Chinese shit: ( ... kg, 4,50 euro, 2200 km: Kampala- Addis Abeba)
een extra set plus 4 kogellagers

* Freewheel (0,75 kg, 7,50 Euro, 6000 km)
3 extra stuks a 5000 FCFA = 7,50 Euro van Laayoune (westelijke sahara)- Addis Abeba (Ethiopie)(elk gaat 6000 km mee en dat voor egte chineese maeckelij!),

* Velg (0,5 kg, 6,50 euro, 12.000 km)
- Velg achterwiel:
ongeveer dezelfde levensduur als de trapas (aan het eind van de levensduur is het interieur van de velgbus weggesleten),
- Velg voorwiel:
iets mindere kwaliteit dan die van het achterwiel: Laayoune- Juba (11.700 km)

* Remblokjes (.... kg, 4 stuks = 40 Birr = 1,60 euro, 9681 km)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Overige acessoires

- bagagedragers, voor + achter: 2 kg
- fietstas (2 losse waterbestendige tassen VOOR. 2 redelijk waterbestendige tassen- met klittenband aan
  elkaar te klitten- ACHTER): 3 kg
- doorzichtig waterbestendig kaartenmapje (van echte Chinese Maeckelij!) voor op het stuur,
- een drinkbeker + houder,
- 1 fietsstandaard (die het drie keer begaf onder het gewicht),
- drie (Franse) fietskettingen,
- 2 spatborden (voor + achter)
- het loop equipment (zie: 'loop equipment'): 11.5 kg

* Fietsgereedschap

- een set engelse sleutels,
- een (te licht) hamertje om de trappers los te hameren,
- een extra set trappers,
- een tool om het free wheel los te draaien,
- de bijbehorende sleutel,

- `platte` tang,
- een Engelse sleutel,
- een waterpomptang,
- basissetje bussleuteltjes (o.a. voor de remmen),
- schroevedraaiertje,
- een ketting 'truc' (om een gebroken ketting weer aan elkaar te lijmen),
- plastic bakje om een binnenband te checken op lekjes,
- bandenplakspul + solutie,
- 2 pompjes,
- 4 extra binnenbanden: 3 kg
- 3 reserve B-buitenbanden,
- een 'spin'/ snelbinder (set van 2 stuks)
- een zelfgefabriceerde spin (2 stuks) uit een oude binnenband (tezien op 1e foto voorste bagagedrager),

- een bus smeerolie en lubricant in een (Elf),
- benzine om onderdelen te schonen,
- 1 tandenborstel voor het schonen

--------------------------- +
Totaal: 36,5 kg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

(English version)

For JW a special bike was selected where besides the best price/ quality ratio another important criteria was that the bicycle had to be strong enough. The result: an extremely strong BTWIN decathlon® mountain bike equipped with the best components to complete this monster trip with as little as possible problems.  

Other issues to be considered were: 

1.Strength:
 - The bike must hold during rather extreme circumstances, and is therefore kind of oversized. A mountain bike, built for rough terrain will be perfect for tarmac roads or paved jungle / desert roads,

2.Standardization:
- If something breaks it should be repaired with normally local material / tools, not with those specialist  
   tools you have to exclusively get from the manufacturer,
- The extremely strong BTWIN ® decathlon bike has very good and reliable braking. We chose simple  V-brakes because they are very easy to maintain, to replace and most reliable in the circumstances where JW is going to cycle. Other important aspects of a touring bike are of course the wheel and the tires. The standard Decathlon® wheels are reasonably robust and reliable. The Decathlon® tires have a reasonable grip on the road, even under extreme conditions. 

The bike is of AQ (= Acceptable Quality) and assembled with the utmost care so that JW can accomplish the 20000 km to مصر / Misrah / (Egypt) easily -insj-allah!. 

Some technical data (weight, price, lifetime) of the bicycle:

* the Bicycle itself (14 kg, 180 euros, lifetime: 21801 km - ...km) 

* Crank axis (0.5 kg. Price ranging from 4.50 Euro to 40 Euro)
 - Sealed bearrings (... kg, 1000 Birr = 60 USD = 40 Euro, 12.000 km)
   A crucial component for a trip like this,
 - Chinese shit: (... kg, 4,50 Euro, 2200 km: Kampala- Addis Ababa) 
   plus an extra set of four bearings.

* Freewheel (0.75 kg, 7.50 Euro, 6000 km)
Three extra pieces worth 5.000 FCFA = 7,50 Euro. With one of these (real Chinese handicraft!) you can make it from Laayoune (Western Sahara) to Addis Ababa (Ethiopia) easily.

* Rim (0.5 kg, 7,5 Euro, 12.000 km) 
- Rear wheel: approximately the same lifetime as the crank (at the end of its life, the interior of the rim is 
  finished),
- front wheel: it has a lesser quality than that of the rear wheel: Laayoune-Juba (11.700 km)

 * Brake pad (.... kg 4 pcs = 40 Birr = 1.60 Euro, 9681 km)

* Other acessoires
- racks, front + rear: 2 kg 
- Bicycle bags (the fore and rear rack: each two separate reasonable waterproof bags,
  together: 3 kg
- Transparent waterproof map folder on the steering, 
- A water bottle (plastic) plus holder,
- one standard (which failt three times under the weight of the bicycle and the luggage). I use the wooden  
  stick of a sweeper now,
- Three (French made) bicycle chains,
- 2 fenders (front + rear) 
- The walking equipment (see "walking equipment): 11.5 kg

* Bicycle repair tools
- A set of wrenches,
- A hammer (too light) to hammer the pedals loose,
- An extra set of pedals,
- A tool to unscrew the freewheel,
- the belonging tool to the free wheel tool,
- A `Flat rod`,
- A spanner, 
- A pipe wrench,
- Basic set bus keys (compatible to add/ remove the brakepads)
- one screwdriver (flat),
- A chain tool to repair a broken chain,
- A plastic tray to check on leaks of an inner tube,
- Inner tube repair kit + glue,
- 2 pumps,
- 10 extra inner tubes: 3 kg 
- 3 spare tires,
- A 'spin' / elastic straps (set of 2)
- A homemade elastic strap (2 units) from an old inner tube (to be seen on the front rack on the 1st photo) 

- One unit of lubricating oil/ spray (Elf)
- Gasoline (30 cl) to clean parts, 
- 1 toothbrush for cleaning the difficult reachable parts and the chain
 -----------------------------------+
 Total: 36.5 kg
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten