zondag, mei 22, 2011

رابات (Rabat)!

Mosolee Mo V en Tour Hassan, Rabat

Rabat?? dat kan nooit!! Tenzij je raket-rolschaatsen onder die vette sandalen van je hebt gebonden! Uitleg!

haha klopt, ik heb de trein genomen. Maar het is geen list en bedrog hoor, ik ben alleen hier voor een visum voor Mauritanië. Die knuppels zijn alleen dicht, ik moet tot maandag wachten, maar dat is niet zo erg, er is hier zat te zien, zoals dit protserige mausoleum van de foto hierboven!. Als ik dat felbegeerde visum heb pak ik de trein terug naar Marrakech en vervolg mijn epische reis naar Agadir, en verder zuidelijk.

Die treinreis van Marrakech naar Rabat was overigens ook super, door rauw atlasgebergte, vlakte, aride maar ook groen gebied, heel veelzijdig. Ik zat er eigenlijk watertandend naar te kijken want ik zou het liefst dat gelopen hebben, enfin, je kan niet alles willen lopen!.

Je moet alleen een datum opgeven wanneer dat visum in moet gaan, en dat is nogal lastig want ik weet niet zeker wanneer ik de grens van Mauritanië zal bereiken.

Hoezoo? Je weet de afstand toch tot de grens? dan kun je toch berekenen wanneer je met jou schildpadsnelheid daar zal aankomen?

ja, dat is waar, maar ik ga denk ik in Laayoune (begin van de west sahara ongeveer) een fiets kopen. De afstanden om te lopen worden namelijk nogal groot, orde van 160 kms, nogal veel om te lopen als je ook eten en drinken voor 3 a 4 dagen mee moet nemen. Bovendien wordt het behoorlijk warm tegen de tijd dat ik daar ben.

Ok. Terug naar dat goddelijk mausoleum, wat is het eigenlijk? Ik zie als ik goed kijk ook een hoop zuilen, zijn dat romeinse zuilen? En wie ligt in dat mausoleum?

Het is zoiets als Delft, als iemand van de koninklijke familie het begeeft dan wordt die hier begraven. Toen ik zo'n poortbewaarder vroeg of het romeinse zuilen waren kreeg ik een onduidelijk antwoord terug dat het een moskee uit de 13e eeuw is, dus ik weet niet of het romeinse zuilen zijn, ze zien er in ieder geval nieuw uit.

mesdjid Hassan (13e eeuw)

mausolee Mo V
 
 mausolee Mo V

 mausolee Mo V

 mausolee Mo V

koranlezer naast de tombe van Hassan II, mausolee Mo V .

ik voor een ander gedeelte van het protserige mausolee'empje

vette hoefijzerbogen, mausolee Mo V

Ik belandde  eigenlijk dankzij die enorme toren in dat mausoleum. Daarvoor liep ik van de ambassade langs een 'Oued Bouregreg', de belangrijkste rivier van Rabat. Hoewel het een grote stad is zit je toch snel in de verwilderde natuur, heel cool!.


een verwilderd park, briljant! (Rabat)

resten van een burcht (Chellah), rabat

ooievaars (Chellah), rabat

nog meer ooievaars :)

vette moskee, (Chellah), rabat




Dat hierboven bleek bij nader inzien een mausoleum te zijn (ja; je struikelt hier over de mausoleums!) uit de 13e eeuw gebouwd op romeinse resten van een fort, heel vet omdat je nog steeds van die zuilen, en marmeren plakkaten met latijnse teksten kan zien.

Ik neem aan dat je entree moest betalen?. Lukte dat?

nou, het was wel een zelfoverwinning, haha, maar voor 10 harde Dirham  was ik dan toch maar binnen, en...ze hadden een echte plee! En een schone!. Waanzinnig! En er was een kerel die mijn gids wilde zijn; echt hij wilde me naar de plee gidsen, sommigen gaan wel heel ver!.

stadsmuur, Bab Zaers, rabat

entree burcht Chellah, rabat

tekst en uitleg van al dat moois


onduidelijk of dit nou romeinse resten zijn; of resten van het paleis van de sultan die er resideerde. Zoals zo vaak bouwden die gasten altijd over elkaar heen, het helpt bovendien niet echt als (leesbare) plakkaten met tekst en uitleg ontbreken. Maar het is ook wel gezellig, kun je je eigen verhaal bedenken!.

vette marmeren toga, Chellah, rabat

Vette latijnse tekst, goed leesbaar, ik heb helaas geen idee wat het betekend

nog eentje; op de eerste regel valt 'Caesar' te lezen!

onder die tekst; vette phoenix!

moskee van sultan Abou Al Hassan's mausoleum (c.a. 1300 van de christelijke jaartelling)
 
AH!. En dat is waarschijnlijk het islam-gedeelte?

Jawohl!. Het is gewoon de eerste keer in Marrokko dat ik een moskee binnen kom, weliswaar verlaten, maar toch. Een gedenkwaardig moment!. Ik moest heel erg aan die Mezquita  in Cordoba denken, deze lijkt er heel veel op, maar dan op iets kleinere schaal!

toren Mesdjid, Chellah, rabat

thermische baden, exact dezelfde constructie als in Huelva, alleen deze slechter onderhouden en dichtgespijkerd, chellah, Rabat

venster, thermisch bad

mooie moorse tuin; beetje zoals in Granada!, Chellah, Rabat


bamboe!, bananen! je kijkt je ogen  hier uit, Chellah Rabat

in-de-grond-wroetende-berberhinde, onder aan de muur, Chella Rabat

Abou Al Hassan's mausoleum

 Abou Al Hassan's mausoleum; vooraan is zijn tombe


 detail, rechts is te lezen; 'Allah'

korantekst, mausoleum  Abou Al Hassan

kreuzgang, mausoleum  Abou Al Hassan

 Mesdjid, mausoleum  Abou Al Hassan


ik voor de Mirtab (waar de geestelijke/ voorganger normaal staat)

toren van waar de mouazzizihn de gelovigen oproept tot het gebed, Chellah, Rabat

zicht vanuit de moskee op de begraafplaats/ een tombe

ooievaar met kuikens :)

tombe moulay Abou Al Hassan (rechts) ,Chellah, Rabat

Wat ging er nou door je heen toen je door deze ruines dwaalde? En welk mausoleum vond je nou mooier, die splinternieuwe van Hassan II of deze vervallene van Abou Al Hassan (tjesus; al die gasten lijken OF Mo OF Hassan te heten!)

Om je de waarheid te zeggen, ik krijg in welk mausoleum dan ook altijd een beetje beklemmend gevoel, of dat nou van dictator Franco  is, of van een of ander koninklijk figuur. Ik denk dat ik die van Abou Al Hassan nog het mooist vind omdat die mooie tuin erbij zat. Bovendien wordt de vergankelijkheid door Abou Al Hassan's mausoleum nog het best weergegeven; verval, overwoekerde ruines, dat hebben ze echt goed gedaan!. En dat voor een groot vorst als Abou Al Hassan! Hij moet zich omdraaien in zijn tombe van ergenis haha!

een soort bad-achtig gebeuren wat zou moeten stikken van de palingen (ik heb ze alleen niet gezien, wel drie kaartende homies!), Chellah, Rabat

tekst en uitleg overhet begraafplaatsje/ mausoleum

een soort pastorie geloof ik; waar die zanger woont die de devote moslims 5x (!)  per dag oproept tot gebed, waanzinnig!

entree en tevens uitgang van het complex


 leuk idee toch; om daar een concert te organiseren?

Als je verder loopt langs de rivier dan kom je in een soort natuurgebied, heel cool!

Lamlahlah, rabat

geen idee wat het is, lijkt op kapelletje, rabat

 Oued Bouregreg

  Oued Bouregreg

kijk dat ziet er weil geinig uit, leuk paadje langs de rivier....

Nou, ik heb wel een beetje geleden hoor, het was af en toe een echte survivaltocht omdt het pad verdween. IK moest op gegeven moment zelfs mijn kleren uittrekken om een zij-Oued te doorwaden, door de bagger, lekkah, 'aber Mann Muss leiden auf diesem Weg' haha.



 wijk Oudaya, Rabat


 
 zicht op plage de sale, rabat

fort, Oudaya, rabat



zicht op dat waanzinnige mausoleum vanaf het fort, rabat

zonsondergang, plage de rabat

stadsmuur, Medinah Rabat, av. Hassan II

bab chellah, Rabat

Madinah rabat

... en wat ga je vandaag doen?

Nou, ik heb uitgeslapen, en het simpelste van het simpelste arabische artikeltje vertaald wat ik kon vinden: een sportartikel over voetbal! (geschreven VOOR debielen DOOR debielen haha). Ik ken nu haast alle arabische voetbaltermen . 

Straks maak ik een wandelingetje naar de overkant van de rivier, en ik ga dat visumformulier invullen. Nu stort ik mij in het gekroel wat Madinah/ Soukh heet en ga in een eenvoudig lokaal een eenvoudige doch voedzame maaltijd nuttigen! Misschien dat ik ook nog naar het strand ga.

Mijn god, wat heb je het zwaar!. Dat is pas lijden haha...hasta la proxima!
 




























2 opmerkingen:

  1. Hahahahah...volgens mij lijd jij niet echt, JW. Ik zal nadenken over mijn rol als waterdrager in Mauritanie :D. In ruil wil ik wel: mooie uitgestorven landschappen; een kameel; en 1 (of enkele) overnachting(en) in een Mauritaanse vrouwenharem :P. Ik kom net terug uit Kameroen trouwens, ook niet heel ver weg van waar jij zit :P. Die vrouwen daar verstopten zich trouwens niet..integendeel.. Veel gedanst..mensen waren heel gastvrij.
    Woon nog steeds op de Balpol trouwens..afstuderen*
    Kalm an,
    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  2. yo JW

    dansen ze daarr ook salsa in Kameroen?

    die uitgestorven landschappen zijn geen probleem, alleen die Mauritaansen zijn moeilijk op te sporen; zo goed verstopt zijn ze haha

    veel succes met je afstuderen!

    groetjes,
    JW

    BeantwoordenVerwijderen