donderdag, juni 02, 2011

Saludo de تارودانت (Taroudent)



... Bab nog iets, Taroudent

Het lukt niet echt om hier wat te schrijven, want ze hebben hier internetverbinding uit 1812, dus wat ze gebruikten om Napoleon te verslaan, dus deze keer gewoon maar wat meer plaatjes, voor mensen met een kort spanningsboogje :)

... kameel, marrakesh- Tahanaoute

... berberdorp, voor Asni

... Een foto genomen door een gecharterde berber in drie stappen,
1. hoe houd ik het apparaat correct vast,
2. waar zit het knopje,
3. het knopje indrukken
het resultaat: een waanzinige foto met mij en een mooie omgeving!
(na een hoop 'Shukran's - ik houd van dat woord!- en een 'bislema' / Adieu/ wederom verder sjouwen)

.. kamperen in mooie tuin in de Oued. De eigenaar kwam me verzekeren dat het absoluut geen probleem was, hij nodigde me zelfs uit in zijn huis, maar er gaat niks boven kamperen; zeker in zo'n mooie tuin!.

... Gorges, voor Asni



... Gebergte nabij Asni

... Jebel Toubkal. Vlakbij Asni heb je zo'n nationaal park waar je in kan, ook heb je van die gasten die aan je gaan kleven, net vliegen, maar met mijn gemene peregrino-look en af en toe beetje zwaaien met mijn stok houd ik ze op afstand!.

... Barrage Ouirgne. Voor 60 Dirham mocht ik bij zo'n Maison d'hote mijn tent in de tuin opzetten. Veels te veel natuurlijk, maar ik wilde graag weer eens douchen, EN de champions leage finale zien EN een 'Qahwa-b'il-Hlieb drinken', zo zie je maar, als je teveel eisen stelt wordt je (financieel) zwaar gestraft!.

... de gulden spiraal!

camino, voor Targa-n- ait irat

... Terrassen! Zoals van die Inca terrassen in Peru om gewassen op te verbouwen.

... nabij Ljoukak

... Ljoukak. Bestoft en bezweet kwam ik hier aan. Een vriendelijk 'madrassa' achtig figuur in een witte soepjurk en een weelderige talibanbaard die een '' عصير البرتقال" (/Aseer Boertaqal / sinaasappelsap) à 2 DH voor me uitperst, herrlitsj!.

Voor 30 harde DH mocht ik in een ranzig hostalletje op de kanapé slapen, s'avonds een heerlijke slijmerige bonensoep (Harira) waarbij de waard zonder te vragen een 2e keer de kom volschepte, plus een Xoebs- Bi- Oemlyt en 7 Qahwa-nos-nos-kebira's verder..., ah Oui mon ami; hier werd ik met veel liefde behandeld!.

Ook een plek waar van die volgepropte 'collectivos' even een pauze houden zodat de door elkaar gerammelde passagier (ze rijden hier als mongolen) een 'shey-bi-nena' (mint thee) kan consumeren of waar de devote moslim kan bidden (er was een gebedsruimte !).

de kanapé en mijn gefrabiceerde waslijn, eindelijk weer eens wat spulletjes uitwassen!




... Mesdjid (Moskee) uit de periode 'Almohavide' met dezelfde bouwstijl als de `mezquita` in Cordoba!. Ik dacht als ongelovige wederom tegengehouden te zullen worden, dus ik ben er niet in geweest, maar het blijkt een museum te zijn (al is er denk ik niet zoveel te zien omdat hun moskeeën leeg zijn).

... ik voor een geinig watervalletje, het was heet die dag!








... Een berberdorp, gefrabriekt van leem met vaak meerdere verdiepingen tegelijk en gebouwd tegen een steile rotswand of op plekken waarvan je denkt: OF de bouwer is volslagen idioot OF lijdt aan pleinvrees OF is wel erg gesteld op zijn rust!. Fascinerend!.

... Col de Tizni-Test. Na veerig kms door de bergen sjouwen met temperaturen over de dertig graden, boven een snoeiharde wind. In een huis (!) mocht ik mijn tent opzetten, ik werd wel afgezet door een jeugdige blaaskaak, maar ja, iedereen weet dat berbers geslepen handelaren zijn!.

... Zicht op atlasgebergte, voor Tafinegoult, dat gat is geen grot maar een gat in de 'vangrail'/ balustrade van de weg.




cascades voor tafine goult

... Meetkunde in het arabisch! Ik dacht eerst dat het om bewijzen hing, aardige oefening: stel het 'gegeven', 'te bewijzen' en het 'bewijs ' op. Het gaat hier echter om construeren/ naschetsen met behulp van een passer, onderbouwstof dus.

... Berberalfabet! (wel Inca-achtig!), Taroudent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten