maandag, juni 20, 2011

اسبان! لاس بالماس, الكنايري (España! Las Palmas, Canarias) (v.III)


... playa de las canteras, Las Palmas, Islas Canarias

Gisteren ben ik aangekomen vanaf Laâyoune in Las Palmas de Gran Canaria. De Canarische eilanden zijn een eilandengroepje die voor de Marokkaanse kust liggen, pal tegenover Tarfaya dat boven Laayoune ligt. De Canarische eilanden waren een belangrijke tussenstop voor de schepen die in de zeventiende eeuw naar de nieuwe wereld vertrokken. Hier kon nog voor de laatste keer eten en drinken worden ingeslagen.

... Las Palmas de Gran Canaria, het eiland lijkt wel op de Jakobsschelp!

De vlucht Laâyoune- Las Palmas was ook nog gedenkwaardig. , 2 uur vertraging wegens een ´technisch mankement´, maar - zo verzekerde de Spaanse stewardess ons- het toestel was absoluut ´Aeronavegable´ (Luchtwaardig). Als je die kist (ATR = All Those Relays) zag snap je waarom mijn medereizigers zo fanatiek voorafgaand aan de vlucht aan het bidden waren: een doodskist, je moest je bukken om naar binnen te gaan, we mochten alleen het hoogstnodige meenemen, want er was iets met de bagageruimte die bloqueado was. Van die gasten die hele zakken meesleepten in de nauwe kabine, bah!.

Maar....ik zit weer in Europa!. Zo voelt het echt, enorme avenida´s, geen straatverkopers, schoenenpoetsers, straatslijpers meer, niet meer de hele tijd aangestaard worden, niet meer de hele tijd toegeroepen worden, ik kan de mensen zelfs weer in de ogen kijken zonder de stress dat ik met die persoon een heel gesprek moet beginnen of moet uitleggen waar ik vandaan kom. Niet meer dat irritante ´Monsieur´ of ´Bon Soir´ (als het gewoon overdag is) hoeven aanhoren, niet meer dat homoseksueel klinkende ´Helleeeuuooo´. Ik ging dat soort gasten op gegeven moment gewoon nabouwen, werkte veel beter dan boos worden.

... Parroquia de San Telmo, in 1599 nog door ´el almirante holandés Pieter van der Doest´
platgebrand gebrandschat!.

In Parque de San Telmo kamperen protesterende Spanjaarden, los indignados (= de verontwaardigden), zoals momenteel in heel Spanje op alle plaza mayor´s wordt gekampeerd. Ik heb nog overwogen om gewoon mijn tent ernaast te zetten (ze zijn heel goed georganiseerd, je krijgt te eten: desayuno, almuerzo, maar dat schept weer allerlei verplichtingen, je moet dan denk ik meehelpen met protesteren, en luisteren naar dat linkse geblaat, maar de belangrijkste reden dat ik er niet kampeerde is is dat het midden in de stad is, ik kan me eenvoudig niet veroorloven dat als ik terugkom alles weg is (al hoef ik dan wel minder te tillen, elk nadeel heb zijn voordeel!).

... casemar, Las Palmas de Gran Canaria

Meisjes, vrouwen op straat, en in strakke leggings!. En ze zien er goed uit! Hun weelderige vormen niet meer verborgen door wijde gewaden. Man, vrouw hand in hand, mannen die achter de kinderwagen lopen, vrouwengelach, geen burkha"s meer, café´s die gewoon vol zitten met vrouwen, vrouwen die een gesprek-waarbij ook mannen zitten- domineren, meisjes, vrouwen die gewoon aan het werk zijn, die niet weggestopt worden, ik kijk hier mijn ogen uit!. Ik denk toch dat ik deze samenleving prefereer...

Je hebt echt het gevoel in Spanje te zijn, typisch omdat je vlakbij Afrika zit. Je kan hier tapa´s eten, een ´menu del dia´ . Las Palmas is net zoals Huelva een verzameling woonkazernes, niet veel aan eigenlijk. Het is hier alleen nog touristischer, al zijn de toeristen vooral Spanjaarden zelf. Het klinkt vreemd misschien, maar ik verlang eigenlijk weer naar Laâyoune, naar de woestijn, het verder gaan. De woestijn boezemde angst in, maar heeft ook een vreemde aantrekkingskracht.

Ik heb voor het eerst in drie maanden me weer helemaal volgegoten met wijn met een stel polen die in hetzelfde hostal als ik zitten. Vier meisjes en een jongen plus ook weer voor het eerst in drie maanden de mogelijkheid in een gezelschap van buitenlanders zitten, met meisjes praten. In Marrokko ondenkbaar.

Vandaag heb ik mijn rugzak opgehaald van het vliegveld (die in Laâyoune was achtergebleven) en wat door de stad geslenterd, langs de boulevard van de ´playa de las canteras´, een  menu del dia gegeten. Morgen wil ik in de Decathlon een vette mountainbike bekijken, ich freue mich!. Het is een bergachtig eiland, perfekt om die ATB met bepakking uit te gaan testen.

 ... Zeermeermin! (Playa de las Canteras)

... uitrustende metalen engel,  (Playa de las Canteras)

... met appelhersens!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag, 23 juni, 2011, Las Palmas de Gran Canaria

... Rockrider 5.1: http://www.decathlon.es/rockrider-51-c1-2011-id_8167116.html#Ficha_t%C3%A9cnica

Gisteren heb ik een mooie mountainbike gekocht. Ik zit hier nu zo`n vijf dagen, maar ik ben niet echt touristische dingen aan het doen. Wat ik wel gedaan heb is: de hele dag lopen, bussen op zoek naar een goede, niet te dure fiets, fiets equipment wat nogal moeizaam hier is.

Uiteindelijk dus toch een aardig Decathlon fietsje gevonden, maar iets erop bouwen zoals een bagagedrager voorop zoals op de foto hieronder is nogal moeizaam. Het heeft me drie dagen gekost iemand te vinden die het wel wilde proberen (en dan moest ik ook nog beloven dat ALS het misgaat ik niet terug zou komen om zijn hersens in te slaan!.). En dan hebben ze hier notabene een "Taller" (werkplaats) met alle gereedschap die je je maar kan wensen!. Soms snap ik die Spanjolen echt niet hoor!.


... een fietsheld! 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag, 30 juni, 2011, Las Palmas de Gran Canaria

Vandaag ben ik jarig! zevenendertig jaar, de veertig naakt haha... Mijn fiets-equipment is nu compleet teweten fiets, fietstassen, wat basisgereedschap... la meta: Al Masser /Egypte/! (insj-allah!). Morgen vlieg ik weer terug naar Laâyoune (Maroc). Ik hoop dat die fiets het gaat uithouden!. 

... op weg naar "Teror", Las Palmas

... Teror, un pueblo lleno de terroristas :)

... mijn vette mountainbike met geonden fietstasje en verder zonder equipment want ik ben wat lui van aard :)

teror

... een prachtige boom, plaza mayor, Teror

Ik heb em een beetje uitgetest door dit eiland af te crossen. Het is hier wel helaas autobahn of asfalt, maar mooi, bergachtig. Ik heb bananen, papaya"s gezien, net el caribe!. Ik ben naar Teror gefietst, een mooi bergdorpje met koloniale huizen, balcones, een plaza....Het geheel deed me nog het meest aan een Colombiaans Andes dorpje denken, de architectuur, de plaza,  omringd door bergen...

... el puerto, las palmas de Gran Canaria!

6 opmerkingen:

  1. ha die Jan-Willem,

    vandaag voor het eerst je blog gelezen, foei tante Adrie! maar beter laat dan nooit. Wat een fantastische ervaring en wat een belevenissen! Dit pakken ze je nooit meer af. Gruwelijk die vliegreis, ik voel de bibbers al weer opkomen voor onze vlucht naar Malaga over een paar weken. Heel veel plezier nog!

    Liefs van "tante" Adrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey Jan-Willem,

    Vandaag ben je jarig! Van harte gefeliciteerd met je 37e verjaardag.

    Liefs van Fred en Adrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi Fred en Adrie

    cool van jullie te horen! geen probleem Adrie, ik vergeef je het laat lezen van mijn weblog haha

    enjoy de zomer, en... ik kan jullie de canarische eilanden echt aanraden!

    groetjes

    jw

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog gefeli met je verjaardag JW! Ben je het lopen zat, dat je een ATB hebt gekocht?? Wel stoer hoor en is weer even wat anders. Ga je daarmee ook verder reizen? Wat is de gedachte erachter? De afstanden?

    Salsa wordt er in Kameroen nauwelijks gedanst, maar ik heb veel nieuwe Afrikaanse moves geleerd! Sjonge, wat kunnen ze daar dansen zeg..met heel hun lichaam ook. Ben vaak nat van het zweet weer naar huis gegaan :) Nu hier in NL Afrika festivals aan het aflopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HA JW

    leuk van je te horen! thanx voor de felicitatie!

    Het lopen werd op het laatst heel erg zwaar, misschien mentaal nog wel meer dan fysiek.

    Bovendien worden de afstanden zonder iets in de sahara en mauritanie zodanig groot dat je zonder hulpmiddelen (een karretje/fiets/bijrijder-busje) het gewoon niet redt, al het eten en vooral drinken wat je moet tillen is dan gewoon niet meer te doen.

    En dan moet je ook nog rekening met de hitte houden, de lange smalle niet al te beste asfaltweg waar zwaar verkeer over dendert...
    => vandaar dus die fiets!

    haha, jij bent het omgekeerde van een bountie reep: wit van buiten, zwart van binnen hehe.. kben benieuwd naar die vette-afrikaanse-moves van je.

    groetje uit Laayoune (west sahara, Maroc)

    jw

    BeantwoordenVerwijderen