woensdag, juli 06, 2011

Saludo de .... العيون ! (Laayoune) (II)

 Oued, Laayoune

( vrijdag, 01/07/2011, Laayoune ) 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Entonces que papi, donde estas ahora? (/zo gosert, waar zit je nu?/)

HA! wieder in Marrokko!. In Laayoune, de westelijke sahara (wat marrokko sinds de jaren "70 bezet houdt) om precies te zijn.

Dus weer in afrika! is het niet een beetje teleurstellend weer in een land te zijn waar ze hun vrouwen zo wegstoppen, en waar bars, cafe"s slechts gevuld zijn met mannen?

Om je de waarheid te zeggen, ik ben eigenlijk best wel content (om in zuiderbuurtaal te spreken haha) hier te zijn, al is dat natuurlijk wel wennen ja. Al zag ik net toen ik wat ging eten toch 1 vrouw, dus dat geeft hoop voor de toekomst.
 
 Entree Laayoune

Wanneer ga je weer verder?

Nou, tot de grens met Mauritanië is het zo'n 800 kms, dat zou toch wel in 10- 12 dagen te doen moeten zijn, maar ja, mijn visum voor dat land gaat pas de 31e juli in (ik was bij de visumaanvraag nog van plan om het te gaan lopen, maar nu op de fiets gaat het natuurlijk ietspietsje sneller!), dus ik moet een paar dagen 'kapot' slaan.

Soms betreur ik het een beetje dat ik niet wat langer op de islas canarias ben gebleven, wat meer de tourist uithangen (je kan er alles doen; kite surfen, surfen, duiken, snorkelen etc.) maar het is ook wel weer geinig hier in Laayoune te zijn.

Ik moet in ieder geval tot zondag hier zijn (vandaag is het vrijdag) omdat 'ze' (www.bintercanarias.com) mijn bagage kwijt hebben gemaakt. Een vriendelijk lachende jongen vertelt je dan dat je over 2 dagen terug mag komen en wenst je vervolgens nog een fijn vervolg van de dag.

Nou, je verveelt je in ieder geval niet op dat soort vluchten! Is toch veel gezelliger dan zo'n Transavia-chartervlucht naar bestemmingen zoals Lloret de Mar, Tenerife (islas canarias,... HA, daar was je!), of een of ander grieks eiland met al dat transavia-vee? (= Mien + Henk en de koters)...

Ja, dat is waar, op 'mijn' vlucht zaten gezinnen met jengelende kinderen, gasten die veels te veel meenamen als handbagage om maar niet bij te hoeven betalen, en dit keer was het vliegtuigje een iets grotere doodskist dan de heenvlucht, en kregen we zelfs een glaasje water!, dus wat zeur ik!

Precies! Je zit overigens in bezet gebied (Marrokko houdt de westelijke sahara sinds de jaren '70 bezet). Merk je daar nog iets van?

Afgezien van veel militairen bij overheidsgebouwen, banken, ziekenhuizen eigenlijk niet. Ik zie ook echt niet de verschillen tussen 'Saharawi's' (de oorspronkelijke bewoners van de westelijke sahara) en de marrokkanen. Je ziet wel vrouwen in kleurige gewaden op straat, misschien zijn dat Saharawia's. Toch eens informeren.
zandduinen op de weg Laayoune- Boujdour

Ok dan, keep us informed, en loop eens door die stad en schiet eens wat plaatjes i.p.v. de hele dag in dat internetcafe te hangen. Ik ben wel benieuwd hoe die stad en omgeving er uit ziet!

Ok meestah!. Het is alleen tegen enen, twee uur gruwelijk heet hier, het nodigt hier dan niet echt uit om eens een stevige wandeling te gaan maken. Maar later wordt het wel wat koeler, ik zal eens kijken wat ik voor u kan doen!

Vale!
 
( woensdag, 06/07/2011, Laayoune ) 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag besloot ik eens actief te zijn, dus ik scheurde mij los van mijn stamcafe, en zei notabe 'nee' toen de kastelein me uitnodigde om mee te eten:

Hoe kun je hier nou 'nee' tegen zeggen?? (de naam van al dat heerlijks ben ik helaas vergeten)

Ik ben die Oued wat gaan aflopen (allereerste foto hierboven), wel lachuh, een soort oase'achtig gebeuren, met zandduinen!.

paadje naast een soort stilstaand-stinkend-stroompje (Laayoune)

Er lijkt niet echt een stadsplan, of systeem in de opbouw van hun steden te zitten. Misschien had de stadsontwerper iets van: 'boeiuh weet je' ...

Dunes du sables! (Laayoune)

vette duintjes, je kan erop lopen zonder weg te zakken en jammerlijk om te komen!

kamelen!


Tijdens mijn tocht zag ik ook allemaal bunkertjes; misschien nog uit de spaanse tijd (de west-sahara inclusief Laayoune was een spaans protectoraat tot in de jaren '70).

Ik kneep em wel een beetje want ik was een beetje verdwaald en dat Polisario (de communistische verzetsbeweging van de west sahara) heeft in haar strijd nogal met mijnen lopen strooien. Maar gelukkig zag ik weer voetsporen in het zand, en die ben ik maar weer gaan volgen.

Daarna bleek ik dichtbij de airport te zijn, allah akhbar!. Ik ben dus even wezen checken of mijn vette pelgrimstok er al was (daar wacht ik nu al 6 dagen op), maar nee hoor...stelletje klojo's!. Misschien is het maar goed zo, wat moet je op de fiets met een stok? (al is het natuurlijk altijd handig om honden, kinderen en ander gespuis van je af te houden haha ).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten