woensdag, mei 18, 2011

saludo de مراكش (Marrakesh) ! (kms 6250)

Marrakesh, place 'Jemaa el Fna'


Eindelijk in Marrakesh aangekomen; allah akhbar!. Van Delft naar Marrakesh gelopen; niet slecht toch?. Ik logeer pal naast dat Place Jemaa el Fna (foto hierboven).

Die foto geeft goed weer hoe het er aan toe gaat op dat plein; allemaal gasten die hun vette spulletjes willen verkopen; een hoop toeristen, en een lange rij tenten waar je voor een onverwacht schappelijke prijs wat kan eten (in de toeristenmeile ben ik gewend vaak geripped te worden; maar dat valt hier eigenlijk wel mee). De Foendoeq is ietsje duurder (70DH in plaats van 50 DH), maar het is rustig, ze hebben een normale plee waar je in vrede op kan zitten en zelfs een warme douche (!).


  


Ik zat tot Marrakesh eigenlijk de hele tijd in de 'Haut Atlas', ik heb expres een route genomen die niet over de drukke nacional ging. Het is helaas wel de hele tijd asfalt, maar het was wel rustiger, en heel veelzijdig: dan woestijnachtig, droog, dan opeens weer bos, heel geinig.


Ook hoe ze hier hun huizen bouwen is wel geinig, ze maken een soort lemen stenen en stapelen die op elkaar. Vaak wel 2 verdiepingen hoog, waanzinnig!. Het is de cheapste manier van bouwen, en eigenlijk hetzelfde wat je in Castilla y Leon ziet.

vette berberburcht (voor Demnate)


Hierboven weer een soort oase-achtig dorp in een 'Oued' (rivierbedding). Doordat ze hun huizen van leem maken is het bijna niet te zien, perfekte schutkleur!.

watermanagement, Demnate

Demnate

Hierboven beetje wazige foto omdat het water met bakken naar beneden kwam, waanzinnig!. Dat gebouwtje op de voorgrond is geen duitse bunker maar een schooltje; je ziet nog een stukkie van die piratenvlag!.

soukh, Demnate

 soukh, Demnate

het zal de ooievaar worst wezen of de toren toebehoort aan aanhangers van Allah of God

Marrakech!

Meseta' achtige vergezichten, voor Sidi Rahal 

hondjes

het is mij een raadsel dat het na een regenbuitje niet allemaal in elkaar dondert. het is namelijk allemaal gemaakt van geplakte modder

camino, Sidi Rahal

 camino, Sidi Rahal

haut atlas, voor Sidi Rahal

verlaten berberkasteel

 
Oued, Sidi Rahal

korenveld, voor Aït Ourir

Haut Atlas

 
demonstratie'tje, Aït Ourir

Bij Aït Ourir was de binnenkomst nogal vaag, ik kwam langs de gendarmerie royale, en twijfelde of ik misschien moest vragen of ik in hun mooie tuin mocht kamperen. Het regende alleen dat het goot. 

Ik hoefde niet meer na te denken want de politie was me voor; ik werd aangesproken door een nogal autoritaire snordrager:' Salaam Aleikum'.. en of ik maar wilde meekomen, 'registrer!'. Ze wilden de naam van mijn vader, moeder weten, en de Snor wilde al m'n foto's zien: WAAROM deze foto, WAT is het...ik moest overal tekst en uitleg geven. 

Uiteindelijk was het wel gezellig, ze vonden mijn fotos heel vet en ik kreeg een pot thee. Maigret (die snor) wilde ze eigenlijk heel graag hebben, Of ik ze maar even op zijn computer kon zetten!. Maar dat vond ik toch iets te ver gaan, ik vind het sowieso typisch dat ze al mijn fotos wilden zien, ik vraag me af of ik dat een volgende keer ga weigeren; al moet je voorzichtig zijn, want straks krijg je al die gasten tegen je!. 
Ik zat bovendien dicht bij Marrakech, en na die bomaanslag begrijp ik wel dat ze extra waakzaam waren.
Ik heb hem maar dat adres van mijn weblog gegeven, krijg ik nog meer volgelingen haha!

Ontmoeting II was heel wat a-relaxter. Ik was ondertussen in Marrakech, en wilde een foto nemen van (dacht ik) een ....
 

  Mesdjid Koutoubia, Marrakech

Ik vind die toren onwijs veel op die van het Giralda in Sevilla lijken.

 Mesdjid Koutoubia, Marrakech


Touareg! (Marrakech)


musicerende Amazigh (Marrakech)

vet berberconcertje (place 'Jemaa el Fna')

Mesdjid, Marrakech

Vet! Nieuwe arabische tekst om te vertalen, en nu heb ik (franse) hulp, allah akhbarr! (klik voor vergroten)

Nog een tekst, een straatje in de Kashbah en een berberhinde!

 entree begraafplaatsje, Kashbah, Marrakech





2 opmerkingen:

  1. He JW, we volgen je nog steeds en het is indrukwekkend wat je allemaal mee maakt. goed om te horen dat je gewoon door gaat. Emma is inmiddels ook al weer 10,5 maand oud. Gr JEM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. eyyyy JEM!

    goed van jullie te horen!! Kan Emma al praten? Gaat ze al tegen jullie in?

    ik ben nu in rabat om een visum voor mauritanie aan te vragen. Ik knijp em wel een beetje, straks in de desert een etappe van 160 km, aarcchhhhhhh

    maar ik blijf lachen :)

    jw

    BeantwoordenVerwijderen