zondag, september 05, 2010

Salut du..........Puy-En-Velay!!!



Ik in Le Puy- en- Velay

Eh bien amice, waar zijt ge nu?
 


Ik ben verschillende regios door getrokken, door de Bourgogne, de region Bourbonnais, en nu zit ik in de Auvergne, in een ander belangrijk pelgrimsknooppunt/ touristenparadijsje, zo'n 400 km zuidelijk van Vezelay.

Ik heb een flink stuk de loop van de rivier de Loire gevolgd, af en toe in zo'n gite slapen; bij de pastoor, een enkele keer in een hotelletje, niet te vaak want die gasten zijn schreeuwend duur.

Vezelay/ Basilique de St. Madelaine: in de XIIe eeuw samen met Rome, Jeruzalem, Santiago een van de 4 belangrijkste bedevaartsoorden in de christelijke wereld. Ook het startpunt van 2 kruistochten, de 2e en de 3e. De 3e kruistocht o.a. onder leiding van Richard 'Coeur de Lion' (Richard Lionheart, je weet wel, die gosert uit het verhaal van Robin Hood!)

Kruising Voie de Vezelay- Le Puy

Is het nog gezellig daar bij die Fransen, zijn ze nog beetje 'accueillant'?

Nou, het blijft een volk met gebruiksaanwijzing hoor. Ik heb bijvoorbeeld de hele dag gesjouwd, kom ik aan in een touristenparadijsje, het wordt al donker, klop ik aan bij zo`n 'Auberge', weigert madame open te doen, zelfs als ik op de deur aanbons. Als ik maar aan haar tafel ga zitten (zo moe ben ik), komt ze uiteindeljik naar buiten; vraagt wat ik ga doen, en helpt me uiteindelijk toch, je moet een beetje de tijd voor die gasten nemen haha.

Tja, Frankrijk is een ideaal land, jammer alleen dat de Fransen er wonen, haha. Overigens, heb je nog wat andere peregrinos ontmoet?

Ja, lachuh man! 2 Walen, een jongen van 21 en een meisje van 19; in België begonnen.

Simon Bolivar en Alice

Ick en Simon

Ze zijn Franstalig, wat wel af en toe moeizaam is, maar goed voor mijn Frans!. Wat ik bijzonder aan hen vind is dat ze in plaats van wat hele kudden jongeren (en andere volksstammen) normaal doen (een reis naar een grieks eiland boeken en daar met je luie r... de hele dag op een strand hangen ) de tocht naar Santiago ondernemen!.

Zonnebloemkes

Le puy en Velay

Ik ben vandaag de tourist: ik sjouw de hele stad af, beklim iets moois zoals het kerje hierboven, zit op
terrasje, sjouw verder, en mijmer ondertussen onder het genot van een goede camembert en een bordeaux over de stakkerds die nu moeten werken en weer kinderen moeten opvoeden haha (mogen we die Fransen overigens wel dankbaar voor zijn: hun kazen en hun wijn!)

... de loop van de Loire

Ik en Alice in  een gite

Col Pierre Le Haute

(Ik dacht eerst dat het een gevaarte was om met E.T. te communiceren; bij nader passeren bleek het een communicatietoren van de Franse luchtmacht te zijn, nauwelijks bewaakt, stuur 3 zelfmoordperegrino's met stingerraketten in hun rugzak i.p.v. een slaapzak en het Franse leger is weerloos!).

Larochemillay (Santiago-peregrino).

Als het goed is zit je nu onder Le Puy en Velay, op de 'Via Podensis' (= de Jacobsweg vanaf Le Puy naar Santiago de Compostela ). Je zal waarschijnlijk meer peregrinos gaan ontmoeten. Klopt dat? en zoja; valt dat mee/ tegen?. Wat voor type mensen is het eigenlijk dat je ontmoet?. Zijn ze net zo geschift als jij?.

Meer mensen, dat klopt wel ja. Het begon eigenlijk al in le Puy, hele massa's peregrinos die door de stad dwalen. Was de weg voor Le Puy zeer solitaire, nu zijn het behoorlijke groepen. Het zijn eigenlijk geen echte pelgrims, maar meer dagjesmensen, mensen die een week tot 10 dagen lopen. Ik loop er een beetje met gemengde gevoelens tussen, aan de ene kant is het wel gezellig (je raakt heel gemakkelijk met elkaar aan de praat), aan de andere kant kan het ook vervelend zijn: ik sprak een Fransman aan van mijn leeftijd ongeveer. Hij bleek een steenhouwer/ steenbewerker te zijn, iemand die in/ aan kathedralen werkt, net als die ouwe kathedraalbouwers uit de middeleeuwen.

Alle wegen leiden naar Santiago (kaart ca. 1670)

In het begin was het leuk om hem daarover te spreken; we hadden het over oude constructies, het boek 'The cathedral' (echt megavet boek, zeer aan te raden, ik ben alleen de naam van de Britse schrijver vergeten, Steven Fawcett?, pff, je ne sais pas), de oude Ottomaanse brug in Dubrovnik die de Cetnics (Serven) hadden opgeblazen en die weer helemaal gerestaureerd is volgens de technieken die de Ottomaanse bouwers ook gebruikten.... maar ik had volgens mij een soort doos van Pandora geopend; want die kerel bleef maar gaan: heel snel, in rap Frans en heel veel praten.

Ik proberen te volgen wat hij allemaal zei, in het begin ging het nog, maar daarna was ik geestelijk helemaal Kaputt!. Ik heb hem subtiel duidelijk proberen te maken dat ik het helemaal gehad had met hem, en dat hij nu maar alleen verder moest gaan. Ik wordt daar achteraf best boos over: in een conversatie is het geven en nemen, steeds zelf het woord nemen en houden is gewoon niet sociaal!. Je mag best wat vertellen, maar ik vind dat je ook moet kunnen luisteren; en dat je ook geinteresseerd in de andere persoon moet zijn.
DUSSSS...... om antwoord te geven op het eerste deel van je vraag: gemengde gevoelens!.

Col de loge

Type mensen? Tja, vooral Bourgueois, dus brave burgers en buitenlui. Je weet wel, van die gasten die het liefst een dag van te voren al een plekje in de gite reserveren, doodsbang om voor onaangename verrassingen  komen te staan. Als je kijkt naar de leeftijd is het allemaal bovengemiddeld: 50'ers, en daarboven. Gister zat ik met opa (79 jaar!) aan tafel, respect for the dude n'est-ce pas?. Er zijn er ook heel wat die een transportbedrijf bellen, en hun rugzak naar het volgende dorp laten brengen. Ik vind dat verwerpelijk, en eigenlijk vals spelen. Il faut suffrir, mais Oui!!. Sans suffrir il n'y a pas de gloire!!! (zonder te lijden geen glorie).

Geschift zoals ik?. Tja, er is maar 1 pelgrimheld en dat ben ik haha. Nja, ze lopen allemaal 15- 20 km, terwijl ik met gemak de hele dag door kan gaan. Dat is misschien het belangrijkste verschil; maar voor de rest: 'le chemin est pour tout le monde!'.(de Jacobsweg is voor iedereen)

Milestone, aaaahhhh Oui!!

We moeten dus uitkijken voor de Fransen. Hoe staat het met je Frans? kun je ze nu duidelijk maken dat je enorme warme gevoelens voor ze koestert/ ze gruwelijk sympathiek vind?

Dat begint nu wel steeds beter te lopen. Ik zit hier per slot van rekening al een dikke maand; en die gasten hier kunnen niet anders. Ook van die 2 Walen waar ik af en toe mee loop leer ik veel: ze zijn geduldig, en leggen me veel woorden uit. Ik probeer zoveel mogelijk kranten te lezen, en heb hier de uitgelezen kans om te oefenen. Ik kan nu ook beter gesprekken volgen, al is het construeren van grammaticaal correcte zinnen lastig. Ik merk wel dat mijn woordenschat er op vooruit gaat, mooi toch?.

Apres Le Puy

Fijn!. Hoeveel kilometer heb er nu opzitten?. Hoeveel nog te gaan?.

Nu zit ik op 1500 kms. Tot Santiago is het ook zo'n 1500 kms, als je kijkt naar de afstand tot Santiago kun je zeggen dat ik precies op de helft zit. Als je naar mijn hele 'congé'  kijkt is het natuurlijk nog maar een peuleschil wat ik tot nu toe heb gelopen. maar fysiek helemaal toppie.

Ik in de vrije natuur

De route der 88 tempels, Marius, dites-moi, c'était beau là-bas?

Santiago- peregrino, bois (XIe siècle)

Tja, ik moet er mee kappuh, blijft reageren, dan weet ik dat ik nog niet vergeten ben!.

Vale papi, hasta la proxima!.

3 opmerkingen:

  1. hola mon cher pelerin ; je continuerai a lire plus tard ton site , bonne route a toi , vamos a comer ; j ai faim....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Jan Willem!

    terwijl je jouw roes zit uit te slapen, ploeter ik hier op kantoor door mijn documenten!! Arghh...zullen we ruilen?

    By the way, ik was in augustus in het nationaal park triglav imn Slovenie....kan ik je aanraden!!

    Have fun en zo.... ik reis dit weekend weer eens naar Nederland :)

    BeantwoordenVerwijderen