dinsdag, augustus 17, 2010

Salut d' Auxerre! (le pays des vendanges)

Kathedraal van Auxerre bij night (en zo)



















Ik zit nu in Auxerre, en heb een soort rustdag. Gister 11,5 uur door de blubber gesjouwd; de hele dag maar 1 uur pauze. Het probleem is dat niemand me afremt, en mijn lichaam het allemaal toestaat, dus ik blijf gewoon maar doorgaan totdat het donker is.

Het is wel mooi allemaal, maar in die dorpies is niks te krijgen; je moet je zo'n dorp als volgt voorstellen: een kerk, paar straten, en kasten van huizen waar die gasten inwonen die de exclusieve wijn exporteren. Dus net als die tuinders in westland maar dan in het kwadraat. Een dorpscafe moet je echt met een lantaarntje opsporen, er lijkt helemaal geen leven in die dorpjes meer te zitten. Het Frankrijk van Simenon bestaat helaas niet meer :(

                                                                            wijnvelden

Eten moet je dus de hele tijd ook meesjouwen, snik. Maar goed, het hoort er allemaal bij. Ik kom door allerlei oorden zoals Tonerre, Chablis (exclusief wijnmerk), maar ook door Brienne-le-Chateau, waar Napoleon op de école militaire zat!
                                                                  Napoleon; ah Oui!

Lijkt wel of die goser z'n hele leven oorlog heeft zit te voeren, wel interessant, er zit een museum bij, ook bij Brienne-le-Chateau moest hij op een gegeven moment 3 legers (100.000 man: Pruisen, Engelsen en Russen) tegenhouden die Frankrijk binnenvielen.
                                                                   Brienne-le-Chateau

Vanaf Reims heb ik voornamelijk de rivier de Marne zitten volgen, eigenlijk een beetje de frontlijn uit la grande guerre, heel mooi! groen!.
                                                                     Marne kanaal

Het is nog wel steeds behoorlijk eenzaam. Doordat ik de hele dag doorsjouw, en buiten slaap(wildkamperen!), en dus niet in de gites-d'étapes (pelgrimsherbergen) zit kom ik niet echt in contact met de locals. De architectuur van die huizen is wel grappig, ze maken eerst een stellage van hout waartussen ze dan een soort modder plakken, net als in Duitsland. Hieronder zie je een kerk die in die style is gebouwd.

                                                                           kerkje (Outines)

                                              kruising Jacobsweg en de weg naar Rome (Reims)

Eergister lag ik onder een appelboom toen ik werd gewekt door de regen; en niet zo zuinig ook!. Het bleef maar gaan, dus ik besloot maar in het gehucht (Tonerre) te blijven. Bij de office du Tourisme kreeg ik de sleutel van de 'Gite Municipeau', een soort oud gebouw bij de Presbytère (pastorie). Ik was niet alleen, want er was ook een Koreaanse Pelgrim, was wel lachuh!. We hebben samen gekookt, en ik heb goddelijke flamenco muziek voor haar gespeeld (wat moet je anders doen op zo'n dag? fotooooo volgt :)). Die dame sleepte 18 kg (!) mee, wat zo'n pelgrimgod als ik zelfs niet trek! respect voor de koreanen, ze heette trouzens Kim haha.

Gister besloot ik de route nacionale te pakken om op te schieten (de 'grande randonnee' maak onwijze de-tours), sléééééééécht idee!!!!!!!!!! Stel je voor, het regent de hele dag, allemaal van die voorbij razende franse Hewits die de formule 1 lijken te willen winnen, af en toe zo'n enorme vrachtwagen die je door de luchtdruk haast van de weg gooit, in 'Chablis' ben ik de chemin maar weer gaan volgen, duurt wel langer, maar is veel chiller om te doen.
                                                            Jeanne d'arc (église st. Pierre, Auxerre)

Vandaag was ik in een vervallen kerk (église st. Pierre, Auxerre) waar ik me gelijk thuis voelde: gaten in de muren, gaten in oude schilderijen, rottend beeldhouwerk, een afgebladerde houten poort uit 1640, een beeld van een biddende Jeanne d'arc die in deze kerk schijnbaar in 1429 is geweest, verval alom. Eigenlijk zonde dat dat allemaal kapot gaat.
                                                                   Was bedeutet das?

                                                         Schilderij (église st. Pierre, Auxerre)

9 opmerkingen:

  1. He neef tof al die plekjes die je door loopt,en in je verdere leven steeds weer als flashbacks gaan terugzien .wel water blijven drinken anders wordt je zo snel rimpelig op jonge leeftijd !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Latijnse tekst betekent: Je zult niet weten op welk uur ik naar jou kom. Ik vermoed dat ik hier God is.

    Docent Klassieke Talen at your service!

    Ziet er allemaal goed uit hoor, en goed dat je het volhoudt, het lopen en het schrijven. Ik blijf lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Jan Willempie,

    De eerste schooldag is begonnen en we missen je nu al!!!! Bewonderenswaardig wat je allemaal al hebt gelopen, zeker met die kilo's erbij(je rugzak bedoelen we!!!)! En leuk te lezen wat je allemaal meemaakt! We blijven je volgen en goede reis verder! Tot de volgende keer!
    Veel liefs van Annemieke (admi) en Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola JW:

    Ook toeval; ik was deze zomer ook in Auxerre, niet lopend maar lekker lui met de auto en ook niet in m'n uppie maar met man en kinderen. Zal je blog in de gaten houden, en mocht je om een Spaans woord verlegen zijn: aquí estoy para servirte.

    Un saludo cordial de tu colega,

    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan Willem,
    Zoals je inmiddels hebt gemerkt heeft men jouw blog op de Novumsite gezet. Kortom: je wordt beroemd in Voorburg en omstreken!
    Groetjes van jan Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He JanWillem,

    Inderdaad via de Novumsite jou weer gevonden. Ik heb je reis nu even in sneltreinvaart bekeken. Nu al indrukwekkend! De regen is wel vervelend hè! Hier giet het ook regelmatig. Hopelijk is het bij jou iets minder extreem weer (vrees van niet!). Groetjes, Harm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hee Jan Willem,

    super leuk om je belevenissen te lezen! Ik hoor het al, als je straks terug bent kunnen we je zo bij de geschiedenissexy voegen!
    Veel succes en plezier!

    groetjes, Karlijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ola Jan-Willem
    Heerlijk om al je verhalen te lezen, maar wel vanuit mijn stoel.
    zorg wel dat je blijft drinken,dan blijft je lijf het ook doen.
    succes en veel plezier Willemien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He tijger! Echt leuk al die verhalen. Het is echt duidelijk dat jij een die hard backpacker bent. Hoop snel weer wat van je te horen!
    Ak(the *****)gun

    BeantwoordenVerwijderen