zaterdag, augustus 07, 2010

Salut du REIMS ! (France)
























Lachende Engel (Kathedraal van Reims)

Waarschijnlijk gaat dit de meest gestelde vraag van de eeuw worden maar waar zit je nu?
Nou, in Reims jij Einstein! Het is de province Ardennes/ Marne. Dus vanaf de rivier de Maas (Meuse zeggen ze hier) door de ardennen, de champagne ingesjouwd. Het is veel 'Agroculture': golvend landschap, eindeloze maisvelden, sla, zonnebloemen ook trouwens. Het doet me heel erg aan Extremadura denken, maar dan wat groener. Nog veel sporen van de 2 oorlogen ook trouwens, elk gehucht heeft wel zonen verloren, bunkers hier en daar in het landschap.

uhuh, ok, heb je het nog naar je zin daar bij die Fransen, heb je beetje aanspraak, ben je nu de Uberremi?
Andere peregrinos zie je eigenlijk niet, of ja; gister heb ik er 3 ontmoet. Maar ze lopen niet allemaal de afstand die ik loop, zij doen elk jaar een paar etappes, totdat ze daar dan eindelijk aankomen in Santiago.
Ik vind ze heel vriendelijk hier op het platteland, de mensen zijn ook belangstellend; en behulpzaam. Ik had bijvoorbeeld de hele dag gesjouwd, kom je in een dorp met 1 (gesloten) kiosk, 1 (gesloten) café, een (gesloten) politiebureau. Het is gewoon lachwekkend als je niet moe en hongerig bent; en pijnlijke schouders na 40 km sjouwen met nauwelijks rust tussendoor.

Als ik dan een groepje mensen aanspreek en vraag waar de mensen van het dorp zijn (het is ook nog eens uitgestorven op straat) rijdt een van hen me naar een dorp wat verderop waar een gîte is (een particulier die een bed verhuurt en zorgt voor een ontbijt de dag erop).

Er heerst dus niet direkt een partysfeer in die noord franse dorpjes?
Dat is nog zacht uitgedrukt! Ik kan me er maar moeilijk bij neerleggen omdat ik spaanse toestanden gewend ben. Het lijkt alsof Spanjaarden als volgt een dorp bouwen: Bar-kerk-politiebureau-huis. Het is dus een heel andere aanpak dan normaal: nu moet ik alle eten meesjouwen (1,5- 2 kg extra!). Maar goed, dit soort mentale tegenslagen maakt je ook sterker, en brengt je ook contact met de mensen.

Eergister bijvoorbeeld doolde ik hongerig door een dorpje; en  ik raakte in gesprek met een koppel dat foto,s maakte. Ze wilden mij graag op de foto zetten, met die stok en de Jacobsschelp, ondertussen kwam er een oude kerkrestaurateur bij, die -toen  ik zei dat ik honger had- me meetroonde naar zijn busje wat hij had omgebouwd tot een soort wooncaravan, hij haalde brood; vlees; kaas, bier tevoorschijn, en deelde alles met me. Onderwijl vroeg ik allerlei dingen aan hem, heel boeiend; we hebben het over van alles gehad, het restaureren van kerken, geschiedenis (Louis XIV maakte Frankrijk failliet met zijn  vele oorlogen, terwijl Louis XV de architect is van het huidige wegennet RN van Frankrijk, verordonneerde dat langs alle wegen fruitbomen geplant moesten worden, maar ook liever een palais voor zijn maitresse Mme de Pompadour liet bouwen dan 2 fregatten met wapens te sturen naar de opstandige Quebequois die tegen Engeland vochten. Het ironische is dat in datzelfde paleis nu de kleine Sarkozy woont  :))

Dit soort gesprekken zijn eigenlijk het leukst. Dus ja: ik ben af en toe Remi, maar eigenlijk ook nee:  want ik praat met de mensen die goed aanspreekbaar zijn. Als je hier in een cafe zit, dan komt het voor dat iemand die nieu binnenkomt iedereen een hand geeft, mij ook, terwijl hij me nog nooit heeft gezien. Dat is me al een paar keer voorgekomen. Of als ik stop in een van de weinige bars die open zijn ik vertel dat ik ook een gitaar meesleep, de jonge eigenaar enthousiast een bongo haalt, me vraagt te spelen, en hij eromheen trommelt; echt lachuh!

Hoe ziet je dag er nou uit?
Nou, als ik in het bos slaap slaap ik veel teveel, vaak wel 11 uur en dat is geen grap!. Ik sta op, in 15 min. heb ik mn bivak opgemaakt en eet ik een broodje wat ik de voorgaande dag de hele dag heb meegesleept (wist je dat een brood wel 900 gram weegt?! Op dit soort dingen ga je letten haha). Ik loop dan 3- 4 uur zonder pauze, dus zonder te eten en te drinken. Ik ben nu zo getraind dat ik drinken kan uitstellen tot het eind vqn de dag (ik drink sowieso niet veel, 30 cl. de hele dag, water meesjouwen is namelijk gewicht!). Ik heb wel fruit bij me zoals 4 appels waarmee ik de hele dag doe en honger en dorst mee onderdruk. Iemand heeft me al een die-hard genoemd, maar het gaat prima.

Slaap je nu de hele tijd buiten?
Niet de hele tijd; ik vind het wel belangrijk om eens een douche te nemen, in een grote stad zoek ik altijd een jeugdherberg of zo'n katholieke kloosterclub om te logeren (ik zit nu in de 'Maison Diocésaire', een soort liefdadigheidsinstelling, ik heb een  kamer voor mijzelf!, en s'ochtends ontbijt).

Omdat het gisteren een zware dag was (bloody hot, bijna geen schaduw, 40km, gruwelijk zware rugzak) houd ik nu een rustdag om Reims een beetje te verkennen. Wazs trouaens leuk; ik heb daar een andere peregrino ontmoet die in Engeland in Canterbury is begonnen en de weg naar Rome loopt (+/- 2200km). Was leuk met hem te praten (Jacob de Bruin). Lijkt me zeer boeiend dat ook eens in de toekomst te gaan doen.

Vale cabeza de queso, we gaan er eens een einde aan breiden. Hieronder nog wat fotootjes. Hasta pronto!
Vale tio


rivier de 'Meuse'/ Maas

klimmen met touw (steile berg!) , Ardennen

Ardennen
paardjes
ik vond het wat zielig dat Zijn armpje loshing

Beeld (Reims Kathedraal)

Providence Marne (chez Béthanie/ Reims)

Kathedraal (Reims)

Saint -Jacques (Cathédral Reims)

Campagne

4 opmerkingen:

  1. JW, nog enkele tips. je moet je nagelschaar vervangen door een vijl. je conditioner, shampoo en body wash door een 3 in 1. mobiel, i-pod, camera en agenda vervangen door i-phone. met maar 1 onderbroek helpt een deo ook niet meer... laat dat ook maar zitten. scheelt in totaal wel 2 kilo.
    gr Emma en haar ouders

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Ik ben momenteel op vakantie in Frankrijk, in Pons om precies te zijn. Ik heb begrepen dat daar het pad langsloopt. Nu blijven we nog maar twee dagen, dus als u doorloopt kunt u een pilsje komen pakken!

    Succes verder,
    groetjes Thomas, ex 6V wb leerling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé jan Willem,
    Gaaf joh, je bent echt al ver! En ik heb niet alleen de foto's gekeken, maar dit keer ook de tekst gelezen ;-)! Wilde je nog even zeggen dat ik geen woord meer wil horen over het niet cultureel zijn van Ibiza, want daar trad dus mooi wel 2x in de week die Paco F. op...maar ja, die had ik al gezien....dus toch maar naar het strand! Heel veel plezier (en succes) met je tocht, ik blijf je volgen hoor, helemaal leuk dat blog! Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, meneer Visser, dat schiet lekker op!

    BeantwoordenVerwijderen