zaterdag, oktober 15, 2011

Bamako!

 Bamako





Map MALI

... Ah, je zit dus in Bamako? Wat is het eigenlijk voor een stad?

Tja, zoals iedere grote stad in Afrika eigenlijk, alle brommertjes lijken hier ge-accummuleerd te zijn. Ruimte voor voetgangers is eigenlijk non-existent: dat betekent de hele tijd constant donders goed uitkijken.

Wonderwel gaat het hier allemaal goed, als je nagaat dat er hier op straat ook nog kruiers met van die handkarren lopen, straatverkopers met hun handel op hun hoofd (!) en geiten- maar van een speciaal soort, met grote hoorns, een soort rammen- op straat aan een touw gebonden zijn. Die arme beestjes zijn de klos tijdens het Tobaski (slacht) feest dat binnenkort begint. Ze zijn zo gewoon in het straatbeeld dat ze zelfs op van die grote reclameborden voorkomen haha.

de niger! (voor Kouremalé, Guinée)


Dus om antwoord te geven op je vraag: dorps. Natuurlijk zijn er van die enorme avenue's met een hoop verkeer, maar het is eigenlijk een geëxplodeerd dorp. En natuurlijk de marchés!. Werkelijk alles lijk je daar te kunnen krijgen, je hebt een marché speciaal voor boeken, hardware, fruit, kleren, electronica, je kan het zo gek niet bedenken. Het concept van supermarkets, hardware stores/ Ikea/ Gamma en dat soort shit bestaat hier gewoon niet. Alles ligt hier op straat. Alles.

Wat bedoel je met alles ?

Nou, al het kleinambacht zit op straat, fietsenmakers, kleermakers, schoenmakers, als je een broodje ei met een heerlijcke nescafé wil dan zit je op een bankje, 30 cm van een drukke allée waar al het verkeer van Bamako over lijkt te gaan. Als je je haar chez fanta wil laten doen is dat op straat, echt alles op straat dus.

...en wordt je nog de hele tijd nog lastiggevallen door kwartjesvinders, lui die hun rotzooi aan je willen slijten, straatrovers etc.?

Eigenlijk helemaal niet. Daar ben ik nog het meest verbaasd over. Ik had allerlei wilde indianenverhalen gehoord/ gelezen, maar misschien heeft het er wel mee te maken in het gedeelte van de stad waar ik zit. Ik zit wederom in een 'maison catholique', een oase van rust in een dorps'achtig wijkje. De mensen zitten buiten, s'avonds hele groepen die kaarten, of de iets ouderen in mooie gewaden met waaiers aan thee lurkend die op bois carbonisé (houtskool) gemaakt is al wordt hier ook veel op gas gekookt.

Die kinderen, en dan de kleineren zijn nog het meest moeizaam: als ik tegen de avond door het zandige straatje loop hoor ik het 'toebaboe' gekwaak, en een hele troep gaat aan me hangen, of grijpt mijn hand.

.... gewoon van je afschoppen haha. 'Just be dominant and assertive! Don't argue with it, don't reason with it, DOMINATE!'

Ja, maar als ik zo'n kind een rotschop geef krijg ik de hele wijk over me heen, dus dat schiet ook niet erg op. Ik neem dus het laatste deel van je advies ter harte.





HET belangrijkste middel van transport in Bamako. Volgepropte groene collectivos, met uitgezaagde ramen.

Juist. Fijn. Heb je nog interessante mensen in die mooie stad ontmoet?

Ha, wel geinig ja..2 Quebequois (Guillaume en Rémi) die voor een canadese NGO hier een project doen. Ze zijn net hier, en ook in de maison catholique. Het is wel gezellig met hen. Maar verder heb ik eigenlijk geen andere mensen ontmoet. Ik struin wat die stad af, en het contact met de locals blijft eigenlijk beperkt tot groeten, iets vragen, of wat te eten kopen.

massif de malingué, ongeveer 50 kms voor Bamako

Blijf je nu rondjes in je wijkje lopen, of waag je je ook in andere delen van de stad?

Nou, 'wagen ' is een groot woord hoor. Dat is wel fijn hier, je kan gaan en staan waar je wil zonder dat het vervelend of bedreigend is. Een groot verschil eigenlijk met een land als colombia waaar je de hele tijd met locals moest praten om uit te vinden of een gedeelte van de stad (Medellin) wel veilig was om heen te gaan.

Eergisteren bijvoorbeeld was ik de halve dag bezig om uit te vinden waar de ambassade van Niger toch zat (ze hebben sinds kort een ambassade in Bamako). Ik struin dan - na de pont des martyrs over de rivier de niger te hebben overgestoken- door een ambassadewijkje, overal hoge muren met prikkeldraad en 'gardiens', maar wel een geinige city tour. En uiteindelijk heb ik het toch gevonden! En het visum was geen probleem!. Mardi a 10 heures du matin. Ik ben dus gedwongen hier nog even te blijven, maar zo'n periode van rust is eigenlijk zo gek nog niet. Ook geestelijk is het heilzaam: op gegeven moment wil je heel graag verder, deze verdoemde stad achter je laten haha.

De ambassade van niger: tussen Torokorobougou en Badalabougou

Zozo, een visum voor Niger? Wat voor route ga je nu eigenlijk nemen? Ga je de Touaregs opzoeken?

Ik ben van plan om de rivier de Niger min of meer te volgen naar het noorden naar Timbouctoe. Steden waaardoor ik wil heen gaan zijn Ségou, Mopti, Djenné, Timbouctou natuurlijk, Gao en vervolgens Niamey in Niger.


Klinkt vet. Maar er zitten een paar haken en ogen aan deze route eh?
 
Het is Touareggebied, en nogal onrustig. Minbuza adviseert om er niet heen te gaan als je geen dringende reden hebt om daar te zijn. Maar ja, ze hebben over haast elk west afrikaans land hetzelfde verhaal, een soort copy- paste zeg maar. Als ik hun adviezen opvolg betekent dat: vandaag een vliegticket home boeken en in mijn appartementje een documentaire over west afrika bekijken.

Daarnaast zit er ook een Al Qaeda'achtige groep. Maar goed, ik ga me gewoon goed informeren bij de locals aldaar en als het echt link is verleg ik mijn route gewoon, no problema!

nou, hou ons op de hoogte. En bel me niet als er losgeld betaald moet worden haha

huhu...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

6 opmerkingen:

  1. C'est un bon sommaire de Bamako en quelques lignes! Bonne poursuite! Et s'il te reste du temps, tu es toujours le bienvenu ici à Hippodrome!
    Rémi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. salut rémi!

    merci pour le compliment. Je suis content que tu as compris mon français haha

    merci pour le invitation.
    salut!

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heej Jan-Willem.
    Ik volg je nog steeds hoor!
    Toen ik in Bamako was sliep ik in de wijk: Badalabougou.
    Groetjes vanuit het koude NL.
    Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Visser Weg!
    Je bent ondertussen al in Bamako aangekomen, proficiat én gefeliciteerd! Wij volgen je blog wekelijks op. Voor ons is het ondertussen al enkele weken wennen op Belgische bodem.
    Maar jouw verhalen doen ons veel terugmijmeren over onze reis.

    Mocht je er nog zijn, ga dan zeker eens naa Badalabougou, rue du Bla Bla Club (eerste grote straat links na het oversteken va de Pont des Martyrs), een pintje drinken tussen de vele hoertjes en heerlijke street food verkoopsters!

    Veel plezier in het vervolg van jouw weg,
    Willem-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Elianne

    eyyy, leuk van je te horen!. Ik wist niet dat je ook in Bamako was.

    Al een nieuwe afrikareis geplanned?

    groetjes uit een stoffig Djenné,

    JW
    ---------------------------------------------

    @W-Jan

    eyy, toen je weer in belgië was viel je niet in een zwart gat?

    Waarom zijn jullie 10 dagen in Bamako gebleven en niet even naar het noorden gegaan? Djenné -waar ik nu zit- bijvoorbeeld is een waanzinnige stad, sinds de middeleeuwen lijkt hier weinig veranderd haha

    groetjes,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jan-Willem, ik was vorig jaar augustus 2 weken in Bamako.
    Ik ben in onderhandeling over een nieuwe Afrika reis.... :D
    Groetjes Elianne

    BeantwoordenVerwijderen