zondag, augustus 21, 2011

Saludo de ... St.Louis! (Senegal)


 plage met daarop 'pirogues', St.Louis- Senegal

Van de woestijn in een groene savanne, gister zelfs een regenbuitje! St.Louis is een frans, koloniaal en caribisch stadje, met allemaal van die herenhuizen met balkons, al is het allemaal nogal vervallen.
 
 en bij dat laatste woord sloot ik mij totaal bij aan want ik had tegenwind, gatver! (Rosso- St.Louis)

De senegalrivier is de grens tussen beide staten. Toen ik daar wachtte bij de rivier keek ik mijn ogen uit, jongetjes die in de rivier sprongen, een ferryboot tjokvol met kamelen, van die ''pirogues" afgeladen met senegalezen in kleurige gewaden die met hun hele hebben en houwen het overtochtje maakten...vooral die aasgieren afpimpelen was leuk, ik negeerde ze gewoon, ook al bleven ze een half uur tegen me staan auwehoeren

Gisteren lekker in de savanne gekampeerd. Vanochtend het ontvangstcomite: een troep kinderen, die in hun onbegrijpelijke taaltje tegen me aankletsten en bedelden, ik hoorde het even aan, maar joeg ze toen weg, want ik wilde rustig ontbijten. Zelfs een kind van 5 snapt dat je mensen af en toe eens rustig moet laten eten, op een afstandje bleven ze kwaken: 'toebak' (= makamba), het irriteert me, maar die kinderen leren dat van hun ouders. Maar op gegeven moment dropen ze af, want ik negeerde ze gewoon, en tijd speelt voor mij geen rol, ik heb daar volgens mij wel twee uur op de grond gezeten, naar de savanne kijkend, naar de kudde koeien die voorbij trekt, een slungelige adolescent die de hele tijd m'sieur naar me riep, maar die negeerde ik ook, en uiteindelijk leggen ze het af haha

ontwaken in de groene savanne! jippie!

Mauritanie vond ik indrukwekkend met die woestijn, en vanaf Nouakchott een soort overgang naar half-savanne achtig landschap..Dat Nouakchott was net een geëxoplodeerd dorp, met nomaden, geiten op auto's, zanderige onverharde straten, heel apart..

Het is heel prettig hier te zijn, ik zit in een soort koloniaal gebouw, op een slaapzaal, met ventilators, een klamboe. Die senegalezen zijn heel vriendelijk, af en toe op het opdringerige af. Vooral bij de grens had je allerlei aasgieren, maar ik negeerde ze gewoon.

De Mauritaanse douanier wilde niet een stempel in mijn paspoort zetten als ik geen be'k shies (lettl. 'aalmoes' ofwel steekpenningen) gaf, maar dan is hij bij mij aan het verkeerde adres. Hij heeft me drie uur laten wachten, maar als je curacao'se toestanden hebt meegemaakt (waarbij ze je de hele dag laten wachten) is dit een eitje. Toen hij uiteindelijk toch een stempel zette had hij nog het lef te zeggen: 'tu ne payes pas rien? je fais ça pour toi'. Ik heb hem uiteindelijk nog uitgebreid gefeliciteerd met wat voor goede moslim hij is, dat hij zoiets bovendien doet tijdens de ramadan, geweldig!

Senegalrivier, St.Louis


spelende jongetjes, St.Louis

prachtig versierde pirogue, plage, St.Louis

graffiti op de muren van een klaslokaal, Lycee, St.Louis

oplossen vierkantsvergelijking! vet! (Lycee, St.Louis)

Ik moet sowieso heel erg aan curacao, brievengat denken. Die huisjes zien er ook ongeveer zo uit, ook gooien ze hier hun vuil zô op een maagdelijk wit strand dat pal aan de stad ligt en waar geen eind aan lijkt te komen. 

Vandaag heb wat door dit stadje gedwaald, het geheel is eigenlijk wat verloederd, al is het wel heel gezellig. Iedereen vast hier, want het is ramadan. Ik geneer me als ik er tussenloop en een sigaretje rook of op dadels zit te kauwen, maar ja, als die gasten zichzelf willen pijn doen moeten zij dat weten, أنا لست مسلم (ik ben geen moslim!)

Ook heb ik een buitenband en echt superplakspul gekocht. Super, want ik bleek de band zo hard te hebben opgepompt dat hij explodeerde! Maar het geplakte lek hield het, allah-akhbarrr!.

Alleen die gasten die steeds tegen me aankletsen zijn wat irritant, maar dat was in marrokko ook zo. Ik blijf hier denk ik morgen ook nog, en dan ga ik verder naar Dakar.

 visser op de senegalrivier; St.Louis

vervallen herenhuis (kan zo een herenhuis te scharloo, Willemstad, Curacao zijn!), St.Louis, senegal




6 opmerkingen:

  1. Visser Weg

    reactie op onze blog ontvangen
    super leuke foto's makker, wij zijn ondertussen neergestreken op enkele tientallen kilometers van dakar, en morgen zouden we tot het centrum rijden en een plaats zoeken om toch enkele dagen tot rust te komen
    we zien mekaar daar

    tot gauw
    de 4 zotte belgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. willemjan raddoux22 augustus 2011 om 21:09

    ingecheckt in ViaVia in Yoff (helemaal in het Noorden van Dakar, een oase van rust)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Jw, wij zijn weer bij met je laatste berichten! Echt heftig! Wouw wij zijn echt onder de indruk!Wij zijn blij dat het goed met jou gaat! Een jaar al van nl weg! Puff wat een energie! Met ons gaat het prima. Emma doet het goed! Zij loopt en is een leuk vrolijk en lief meisje. Echt heerlijk dat zij nu er ook is.
    Wij blijven jou volgen! Pas goed op jezelf! Het zijn best allemaal heftige landen! Veel liefs Joanne, Emma en Mike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Willem-Jan Radoux

    Ah heren! Ik zit in de 'quartier madinah', een levendige arbeiderswijk. Hier geen menselijke aasgieren die de hele tijd aan me trekken haha

    ik ga denk ik min of meer dezelfde route over Guinee Bissau; Guinee volgen als jullie (als ik jullie kaart zie)

    nogal heftig reisje naar/vanaf Choums eh? nu wat positiever over de belgische spoorwegen?

    saludo

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Emma

    Ahhhh, tof weer van jullie te horen! goed te horen dat jullie blij zijn met Emma haha..

    is mike een beetje geduldige vader of gelijk de zeep erover?

    groetjes uit een heet, levendig Dakar,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He JW..ben je verhalen na een maand weer op aan het pakken, haha..SOG-projectje. Heb een zomer gehad in Delft voor de 1e keer en het is me goed bevallen, behalve het weertje dan. Nu is het hier zomer aan het worden, schitterende dagen van ~25 C. Die nazomers kunnen mooi zijn. Ben nu bezig met het schrijven van mijn thesis. Pfff..

    Schitterend dat je geen doekoes hoefde te betalen bij de grens omdat je zeker was van jezelf, je de ervaring had van de Curacaose toestanden! En ja..mijn Kameroense ervaring heb ik ook heel wat mensen van me af moeten schudden, ze willen allemaal wat van je, of gewoon met je praten; maar dat is vet vermoeiend op een gegeven moment. Hoop dat je geniet van de West-Afrikaanse landen. Het ziet er naar uit dat je daar nog wel even blijft, toch?

    Groet Jan Wouter

    BeantwoordenVerwijderen