zondag, augustus 28, 2011

Saludo de ... Dakar! (kms 9500)


Dakar!

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat je nu in Dakar zit! En dat na 1 jaar en anderhalve maand! Gefeliciteerd! Langzamer kan haast niet! Wat voor stad is Dakar eigenlijk? Staan hier de geiten ook op de auto's zoals in Nouakchott?

Nou, bedankt hoor! Dat ik zo langzaam ben komt omdat ik te voet was, bovendien neem ik de tijd, als ik in een plaats zoals Dakar ben. Ik chill dan, rust uit, maak mijn equipment schoon, en loop de hele stad af. Dus naast dat fietsen loop ik eigenlijk ook behoorlijk veel.

Om antwoord te geven op je vraag, je kan Dakar eigenlijk ruwweg in tweeën delen; een wat europees, zakenachtig gedeelte, met brede avenue's, lommerrijke lanen, een presidentieel paleis, 4 sterrenhotels, en....het allergrootste gedeelte, waar het klootjesvolk woont!.

Baobab, camino St.Louis- Dakar

En dat gedeelte (klootjesvolk) is het leukste gedeelte, overal houten stalletjes, en je kan hier werkelijk alles vinden. Ambachtslui, kruiers, straatventers, menselijke aasgieren-die-je-aanklampen-en-je-niet-met-rust-laten, dieven die in groepen opereren: eentje loopt hinderlijk met een t-shirt voor je gezicht (de afleid*/lokvogel), een andere probeert je te vertragen, terwijl nummer 3 je zakken afgaat. Dat laatste overkwam me net, gelukkig kwamen een groep senegalezen me te hulp.

Het kwakende 'toubaab- toubaaaaaab- donneezzz-moi-de l'argeeenntttt'-comite dat mij s'ochtends olijk verwelkomde toen ik aan het ontwaken was in de savanne (a cote de la route envers le Dakar). Na licht aandringen, gemeen kijken etc. wilden ze wel hun gekwaak op een afstand van 20 meter van mij voortzetten!

                     Dakar!

Dakar heeft dan ook de naam een van de gevaarlijkste steden ter wereld te zijn (tezamen met steden zoals Lagos, Caracas, Bogota). Ervaar je dat ook zo? neem je steeds een taxi als je ergens moet zijn?

Taxi??????? Wil jij geen vieze woorden gebruiken??!!. Claro que si dat ik alles loop. En die roofoverval-in-de-dop was overigens heel knullig uitgevoerd. Nee, dat 'hasslement' van eenvoudige 'Toubabs' (= macamba) vind alleen maar plaats in het centrum. Ik zit nu in een gezellige arbeiderswijk, de 'quartier-madinah' waar je gewoon met rust wordt gelaten. Ze blijven je altijd aanstaren die senegalezen, anoniem ben je nooit, maar ik vind het tof hier te zijn.

hoezoo tof?

Nou; het leeft hier heel erg, mensen kamperen op straat, hangen de was ook op op straat, vullen water bij een kraan in jerrycans, heel dorps allemaal. Vandaag is het vrijdag, de moskeeën zitten tjokvol, mensen spreiden hun matje zelfs uit op straat om te bidden, onwijs religieus zijn ze hier!

Ik zit hier in een 'auberge', een soort binnenplaatsje, bij een familie in huis, ik mocht gisteren mee-eten, zit je op de grond in een kring rond een soort tijl, en dan kan je met je handen, of lepel gezamelijk eten eruit halen, lachuh!

het eylandt Goeree!

Goeree, net als Willemstad (Curacao, N.A.) de huizen pal aan zee gebouwd

Ik zie dat je ook aan sightseeing doet. Wat is dat 'Goeree'?

Het verhaal gaat dat vanaf dat eiland slaven naar de nieuwe wereld (de america's, caribisch gebied) werden verscheept, maar dat is niet zeker. Als je het eiland bezoekt zie je dat een echte haven ontbreekt, er is nu wel eentje maar dat is een soort pier. Goeree was belangrijk omdat het een revitaliseerpunt was voor de schepen op weg naar Indië, plus dat het strategisch voor Dakar ligt. Een gewild punt dus, waar verschillende europese mogendheden slag om hebben geleverd, maar het toch uiteindelijk frans bezit werd.

eglise (Goeree)

mooi brandschoon groen straatje; Goeree is sowieso net een grote tuin

uitzicht op dakar, vanaf Goeree

 atardecer, dakar

pal naast deze waanzinnige moskee-met-4-torens logeer ik in de 'quartier madinah'!

Hoe lang zit je nou in Dakar?

Nou, bij elkaar toch weer bijna 8 dagen!

Wat?? Zo lang? Heb je de senegalese van je leven ontmoet of zo?

haha, nee hoor, ik moet een hele rits visa regelen, ik ben wel 4 ambassades afgegaan (The Gambie, Guinee-Bissau, Guinee, Mali) omdat ik niet zeker ben of je het aan de grens kan regelen, of dat het perse bij een ambassade moet. Ook benut ik de tijd om kleine reparaties aan de fiets te doen, of te laten doen. Na een soort zandstorm bij Dakhla was er speling in mijn voorwiel gekomen, wat een jongen vandaag helemaal uit elkaar heeft gehaald + geschoond. Hij (het wiel) loopt weer als een tiet!

Ook een band gerepareerd, en een nieuwe buitenband aangeschafd. Het is mooi meegenomen dat bijna iedereen hier fietst, hast alles is hier te krijgen al is de kwaliteit vaak ietsje minder.

Welke route ga je nu verder nemen na Dakar?

Ik denk toch nog ietsje zuidelijker, over Gambia, Guinee-Bissau, Guinee-Conakry, en vervolgens naar boven, naar Bamako (Mali) insj-Allah!.Timboektoe wil ik ook graag zien!

nou, dat is klinkt ambitieus! en dat met je super-B-Twin -peregrino-fietsje haha. Kben benieuwd hoe ver je komt! Hasta la proxima baby!

9 opmerkingen:

  1. Heeey Willempie,
    Ik zit met veel plezier je blog te lezen (ik zie dat je dezelfde auto-interview techniek hanteert als Anders Breivik hehehehe). Vind je het nog een beetje leuk in donker Afrika? Zoals ik begrijp uit je blog wil je wel een beetje langs de kust blijven touren? Dus ook door Cote d'Ivoir? Misschien kom je het nichtje van Drogba nog tegen, ik zou zeggen doen ;-) Kijk je wel een beetje uit he, misschien is een flesje mace geen overbodige luxe. Of je schaft een amulet aan tegen de boze machten? Nee hoor, ik maak maar een geintje... maar kijk wel uit he. Verder echt super dat je dit allemaal onderneemt, dat je zoveel ziet van dit stukje wereld. Misschien is het een idee om Twitter te nemen en deze te koppelen aan je blog? Dan kun je echt een hoop volgers krijgen, misschien ook financiering? Hou ons op de hoogte!! Groetjes, Johannes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Neef,van Dakhla naar Nouachot duurde 3 dagen per 4 weeldrive en jij fiets dat zo was dat soms geasfalteerd?Je heb min of meer de zelfde plannen als ik al ben ik zodanig door ambassades tegen gewerkt dat ik Guinee-Bissau,en Guinee toen oversloeg Bamako vond ik wel koel,jammer dat ze in Cameroun mijn dagboek stalen( en de rest) een bron van herinderingen weg .Anyway SUERTE.Gerrit K.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Johannes

    haaaa broer! Tof van je te horen! Ik moet nog uitzoeken hoe dat twitter werkt, erg he? Maar hoe meer discipelen hoe beter natuurlijk!

    Geen zin endje mee te hobbelen? En fijn dat je me met Anders Breivik vergelijkt!

    Cote Ivoire kom ik niet door, misschien jammer, maar een tijdje geleden waren door nogal wat onlusten. Ik wil na Mali proberen Niger binnen te komen, moet ook wel apart land zijn. Wat is 'mace'?

    ze doen hier overigens wel veel aan voodoo, maar niet echt nodig hoor, die gasten hier zijn onwijs aardig.

    toffe fotos van kreta!

    saludo,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gerrit

    saludo Tio!

    Heb jij die weg ook eens genomen? Ben je toen in een jeepje door dat park gecrossed of heb je de 'atlantische route' zoals ik genomen?

    Vanaf Nouahadibou tot aan Rosso is nu een goed te doene asfaltweg.

    Visum voor Guinee Bissau was nog het makkelijkst (gelijk dezelfde dag), Guinee duurt 1 dag. Ach, die gasten verdienen graag aan je (visum = duur), en doen niet echt moeilijk..

    dat je dagboek weg is is jammer, maar als je in een stoel gaat zitten en eens diep gaat nadenken kun je al die kostbare herinneringen niet uit je verkalkte brein filteren?

    saludo

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heej Jan-Willem,

    Ik zie dat je alweer in Dakar bent! Leuk om je verhalen te lezen en mooie foto's weer (herkenbaar).
    Ik ben sinds gisteravond weer in NL :(
    Die 5 dagen Gambia waren echt heel erg leuk maar veels te kort dus ik ga zeker terug (hopelijk volgend jaar).
    Tis hier in NL echt koud en ik mis het zonnetje heel erg en het gezellige buitenleven.
    Veel plezier en succes nog!

    Groetjes van Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. willemjan raddoux1 september 2011 om 18:06

    hey jw,

    visa voor gambia niet nodig, voor bissau best in Ziguenchor kopen en voor Conakry in Bissau (halve dag wachten) - maar ok, je hebt ze al gekocht, maar nu weet je het voor de volgende keer AH

    wij zitten nu in bissau en staan op het punt door te rijden naar conakry, veel succes met je verdere reis en wie weet tot ergens in guinee of mali

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Elianne

    eyyy, leuk van je te horen! wat is beter, Den Helder of St.Louis?

    groeten uit een heet Kaolack!

    JW

    @WJ Raddoux
    eyy, jullie gaan veels te hard haha, c"est tricher prendre l taxui; tsss!!!!

    waar zitten jullie nu?

    saludo vanuit Kaolack,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nu reeds in Conakry (met de velo jaja) en het gaat vooruit oostwaarts richting Bamako waar we zullen zitten tot 28 september wanneer we allen samen naar huis vliegen
    DUS haast u makker! HUP MET DIE BEENTJES!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat vet, al die familie die reageert. Jammer dat Gerrit een slechte ervaring in Kameroen had, die van mij was in ieder geval top. Pas op in Guinea, G-Bissau en Gambia; maar daar heb je je hopelijk wel voor ingelezen. Ik zou zo graag de Mali volkeren willen zien; je kan schitterende kleurrijke foto's maken van al die mooie tradities en gewaden. Heel veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen