maandag, augustus 15, 2011

saludo de ... نواكشوط (Nouakchott, Mauritanië)- II

... kamelendrijvers in conclaaf, Nouakchott/ ... camel drivers in discussion with eachother, 
    Nouakchott

(scroll down for the English version)

Ik kampeer momenteel op het dak van een ''auberge" (pal naast een enorme door Al Qaeda gefinancierde moskee -naar men zegt), een soort pension met een zanderige binnenplaats, een boom en wat struiken. Afgelopen nacht was erg warm en ik werd platgestoken door de muggen.

 
 ... ik op het dak van het Ritz (cinco estrellas!)/ ... me on the roof of the Ritz (five stars!)

Een klamboe kost hier 3000 Aughya (12,50 E), best wel prijzig. Ik mag in de auberge blijven voor 1500 Aughya (ongeveer 4 euro). Ik vind het sowieso best prijzig hier i.v.m. met marrokko. Bovendien begonnen ze om 4 uur allemaal tegen elkaar op te kwelen  (die religieuze zangers).

... de gloednieuwe Al-Qaeda moskee/ ... the brand new Al Qaeda mosque


... drinkende kamelen naast een verlaten watertoren waar ik naast kampeerde/
... drinking camels next to a abandoned watertower where I camped/

 ... desierto (Dakhla- grens)/ ... desert (Dakhla- border)

golfe de cintra

 ... je moet je eigen goed inpakken/ ... one hast to protect one self good

 ... zandduin! voor de grens met Mauritanië/ ... sand dune! before the border with Mauritania/


De grens tussen Mauritanië en Marrokko is een 4 km strook niemandsland dwars door de mijnenvelden. Geen idee waarom deze twee landen geen grens willen delen (het waren namelijk bondgenoten in de strijd tegen Polisario).

 ... ik en mijn vette peregrino-bike B-TWIN in niemandsland/ ... me and my extreme cool BTWIN-pilgrimbike in no man`s land/

... niemandsland Marrokko- Mauritanië/ ... no-man`s land Morocco- Mauritania/

... 4 fietsbelgen, van rechts naar links: ويليم ينا, xديديريك , ميشال  en واوت  (Willem-jan,  
    Michel, Wout en Diederik), Nouahidbou/ 
... four bicycle-Belgiums: (from right to left:  ويليم ينا, xديديريك , ميشال  en واوت  Willem-jan, 
   Michel, Wout en Diederik), Nouahidbou/

Die gasten hierboven waren de eersten in 4 maanden die ik ontmoette en iets dergelijks doen als ik. Supervette fietsen/ spulletjes, ik keek geel van jaloezie haha. Salaam Aleikum heeren!

... ondergesneeuwde weg Nouahidbou- Boua Lanouar/
 ... the road Nouahidbou- Boua Lanouar under snow/

Van Nouahidbou naar Nouakchott was drie dagen fietsen, gemiddelde etappes van 160 kms en de hele tijd woestijn. Bij elk checkpoint van de gendarmerie moest ik stoppen,, en noteerden ze mijn gegevens. Met klem verzochten ze me bij een checkpoint te kamperen maar daar had ik helemaal geen zin in. Ik fietste gewoon tot het donker werd en sleepte mijn fiets dan van de weg af achter een struikachtige boom als beschutting tegen de wind. Als het donker is zie je daar toch geen drol, knappe jongen die mij dan ziet. Een keer in the middle of nowhere scheurde een nomade in zijn landrovertje zo'n 30 m van mij;, maar die zag me ook niet.


mijnen!/ mines!

... ik en  het beginnetje van de langste trein ter wereld!/ ... me and the beginning of the longest train of the world!/

 ... de langste trein ter wereld!/ ... the longest train of the world!/

... pompstation (Bou Lanouar). Die gele tuinslang is het surrogaat voor een gezellig terrasje, een palmboom alwaar men aangenaam kan verpozen en een kagwa-b'il-hlieb kan nuttigen! Maar: er was een بوتيك (Boutique) met de eigenaar die op een matje een tukje deed en mij welwillend een fanta overhandigde.../ 
 ... petrol station (Bou Lanouar). That yellow hose is the surrogate for a pleasant terrace, a palm tree where one can relax and pleasantly have a Kagwa b'il-hlieb ! But, there was a بوتيك (Boutique) with the owner who took a nap on a mat who handed me kindly a fanta./

Ik vond het een heel afwisselende omgeving, een absolute zandvlakte, wijds met zandduinen, maar ook savanne'achtige gebieden, zelfs met bomen!. Ik laadde steeds mijn fiets tjokvol met drinken en eten, omdat er naast 'boutique' (wat eetbare spulletjes in een krot) niks te krijgen was. Nomadendorpen waar ik doorheenkwam, kinderen op blote voeten die me achterna kwamen hollen en ''cadeau" riepen. Ook gastvrije mensen: twee keer boden mensen aan om te blijven slapen op een matje (midden op de dag!).

Het is ramadan, al houdt niet iedereen zich eraan. S'avonds nuttigen Mauritaniers dan een kroes met kamelenmelk en 7 dadels (wat een belangrijk getal in de koran schijnt te zijn). Het aardige is dat ze de mensen hier dadels met priemgetallen-aantallen nuttigen, dus bijvoorbeeld: 1 dadel-slok kamelenmelk, 3 dadels- slok kamelenmelk, 5 dadels-slok kamelenmelk! Er zit gewoon wiskunde in, vet!

Ook jongeren die me proberen te bekeren tot de Islam, verheugd als ze zijn als ze merken dat ik Arabisch kan lezen.

... waterzak, weg naar Nouakchott/ ... water bag, the road to Nouakchott

 ... kamelenkudde/ ... camel herd

... babykameel. Als die gezoogd wordt die door de kamelendrijver eventjes weggeduwd en wordt de
    moederkameel op die manier gemelkt./
... baby camel.  If it drinks the mothermilk it is for a while pushed away, thus milking the mother that 
    way/

Gevaarlijk? vind ik niet. Het is EEN zandbak, en nogal verlaten. ik heb me geen moment onveilig gevoeld, en kamperen doe ik sowieso nooit bij dorpen, of waar mensen zijn. Ik heb er helemaal geen zin in gestoord te worden. De munteenheid is de ''Aughya", en ze produceren nauwelijks iets zelf. Alles komt uit Marrokko, zelfs de prijs in Dirhams staat erop, dus ik kan precies zien hoeveel ik afgezet wordt haha.


... korte pauze in de desert/ ... short break in the desert/

 ... respect voor de boom!/ ... respect for the tree!/

 ... zandduinen, mauritanië/ ... sand dunes, Mauritania

 ... bivak in de woestijn/ ... bivac in the desert/

  ... zandduinen, mauritanië/ ... sand dunes Mauritania

... VOOR ik de berg afroetsjte even wachten tot die geitenbewaarder over was gestoken (waanzinnig 
    overigens om op die plek in de middle of nowhere zo'n  kerel tegen te komen)/
... BEFORE I got of this hill just waiting before that goat-saver had crossed the road (insane to meet 
    on such a spot in the middle of nowhere such a guy)

Nouakchott is een oase denk ik, gisteren op mijn ''bankentocht" op zoek naar dinero kwam ik langs een enorm palmenbos, heel vet om te zien. Ook is het hier groen, en zag ik zelfs parken (ommuurd)...

... ramadan ...haast iedereen zit op de grond, ook velen die gewoon op straat kamperen, geen favela's 
    maar een nomaden/ tentenkamp!, Nouakchott/
... ramadan ... almost everybody sits on the ground, also many people that just camp in the street, no  
   `shanty towns`/ `bidonvillles` but a nomad-/ tent camp, Nouakchott/ 

 ... kameel, Nouakchott- Rosso/ ... camel, Nouakchott- Rosso/


... een heel verhaal, maar: verboden te poepen!/ ... quite a story, but: forbidden to take a shit!/


... de grens: de Senegal rivier, met daarop een veerboot.../ 
... the border: the Senegal river with on it a barge .../


... met kamelen! Wahnsinn!!!/ ... with camels! Insane!!!/

... de Senegal rivier/ ... the Senegal river/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(English version) 

I am currently camping on the roof of an ''auberge" (right next to a huge mosque, financed by Al Qaeda allegedly), a kind of inn with a sandy courtyard, a tree and some bushes. Last night was very hot and I was stung by many mosquitoes. 

A mosquito net costs here 3000 Aughya (12.50 E), quite pricey. I may stay in the inn for 1500 Aughya (about 4 euros). I find it quite expensive anyway here compared to Morocco. Moreover, they start `singing` at 4 am (!) all against each other (the religious singers). 

The border between Mauritania and Morocco is a 4 km strip of no man's land through minefields. I have no idea why these two countries do not share a border (they were namely allies in the fight against the Saharian rebel movement  Polisario). Those guys from picture nr. 12 (reckoned from above) were the first ones (doing something similar like me) I met in 4 months. Super cool bikes / stuff they had, I looked squint from envy haha. Salaam Aleikum gentlemen!. 

From Nouadhibou to the capital Nouakchott were three days of cycling with average stages of 160 kilometers a day and desert all the time. At each checkpoint of the gendarmerie (= para military) I had to stop, and they recorded my data. I was strongly advised to camp besides a checkpoint but I had absolutely no motivation to do that. 

just cycled until dark and then dragged my bike off the road behind a bushy tree that served as shelter against the wind. If it is dark you can`t see a turd, you must truly be some kind of Sherlock Holmes to see me. Once in the middle of nowhere a nomad in his small landrover was racing about 30 meters from me, but he didn`t see me.
 
I find it a very diverse environment, an absolute sand plane, wide with everywhere the eye can see sand dunes, but also savannah` like areas, even with trees!. I always overloaded my bike with food and drinks (soda, water), because apart from a "boutique" (some eatable things in a shack) there was no possibility to get food. I crossed nomadic villages with barefoot children who came running after me and yelled: `cadeau! cadeau! (= gift! gift!). There were also hospitable people, twice I was offered to sleep on a mat (on the middle of the day!).

It is Ramadan, though not everyone fasts. At night Mauritanians eat 7 dates (seven seems to be an important number in the Koran ) accompanied by a cup of camel milk. The nice thing is that the people here consume dates in numbers of prime numbers, so for example: 1 date-sip of camelmilk, 3 dates-sip of camel milk, 5-sip of camel milk! There's just math in it, cool! 

Also young people who try to convert me to Islam, pleased if they are when they realize that I can read Arabic.
 

Dangerous? I don`t agree. It is here one sandpit, and kind of deserted/ abandoned. I've never felt unsafe here, and I camp anyway never in villages or where people are. I don`t want to be disturbed.  

The Mauritanian currency is the ''Aughya", and they produce very little themselves. Everything comes from Morocco, even the price in Dirhams are on the products so I can see exactly how much I get ripped off haha.

Nouakchott is an oasis I think. Yesterday on my quest for `dinero` I passed a huge palm grove, very cool to see. Also it is green here, and I even saw parks (although fenced) ...

2 opmerkingen:

  1. Ha die Jan-Willem,
    die pont met die kamelen ziet er wel wat topzwaar uit, kunnen kamelen eigenlijk zwemmen? Die kameel op de foto zag er wel goed doorvoed uit! Het lijkt me wel dat je af en toe behoorlijk eenzaam kan zijn op die grote zandvlakte...kijk je uit voor schorpioenen?

    Liefs van "tante" Adrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi 'tante' adrie :)

    Die kamelebult zit tjokvol vet, genoeg drijvend vermogen! Maar het blijft intrigerend natuurlijk: de volgende keer schop ik een kameel namens jou in de rivier en dan kijken oftie blijft drijven ok?

    groetjes uit een heet Dakar,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen