donderdag, april 28, 2011

saludo de خنيفرة(Khenifra)!


Khenifra, cederbos

Ik zat drie dagen in een natuurpark; onwijs mooi; heel veelzijdig, soms leek het op maanlandschap; dan zat ik in cederbossen, dan waren er schapen, dan apen (!); en in de verte besneeuwde bergtoppen van het skiparadijsje Ifrane. Het leek, daar wel een klein-zwitserland, met groene lanen, grote huizen; dure cafes, mensen in maatpakken; touringcars met touristen; heel apart. Ik ging vergeefs op zoek naar de plekken waar het klootjesvolk woont -ik voel me daar het meest thuis- maar dat kon ik maar niet vinden. Gelukkig was er een السوق (Soukh) waar nog enigszins normale mensen kwamen... snel weg van die rare plek dus!

Fes- Immouzer

voor Ifrane

Ifrane- Aïn Leuh

Ifrane- Aïn Leuh

parc national d'Ifrane

"Afelay de eerste marrokkaanse speler in een spaanse clasico!" (Affelay is echt hier de marrokkaanse troetelmarrokkaan, al zijn de meesten voor Real, waarschijnlijk omdat die Ronaldo ook zo'n "prinsjes' achtig" figuur is!)

Ik heb al die tijd steeds gekampeerd, hetzij op een camping, hetzij wildcamperen. Heerlijk is dat, al slaap ik niet goed: je zit hier in het "moyen atlas"-gebergte, s' avonds koelt het hier behoorlijk af. m"n slaapzak is wel goed, maar de bovenkant van mijn lichaam is steeds koud door de tocht, wat behoorlijk vervelend is. Vandaag dus een kleine etappe, 10 km, in een gezellig wat chaotisch troeperig stadje: Khenifra! Ik zit in een "foendoeq" recht boven de "Soukh"; heerlijke geuren stijgen mijn neusvleugels tegemoet. Net een warme douche genomen (allah akhbarr!) en ik heb een "double", al dat moois slechts voor 50 DH (5 euro)!.

Net een voetbal shirt gekocht, ik moest keihard onderhandelen, ik deed net alsof ik ging weglopen, de verkoper: "Azji!" (kom!) en zakte gelijk met de helft van de prijs, ik heb me kapot gelachen. Uiteindelijk ben ik toch weer een beetje afgezet, maar dat is niet erg : verdienen die gasten ook wat.

camino, Ifrane-Aïn Leuh

af en toe van die Far West vergezichten (Aïn Leuh)

Aïn Leuh

Aïn Leuh

Moyen Atlas, Aïn Leuh

Het weer verandert hier per dag, heel apart. dan is het behoorlijk warm, maar met een frisse bergwind; dan is het weer behoorlijk fris, vandaag heb ik weer de hele dag in een jak gelopen. Die gasten zijn hier heel vriendelijk , kennen ook beter frans dan in het noorden, in het rif. Ik zit hier diep in "Amazigh" gebied (berber) en ze hebben hun eigen taal en alfabet. Gisteren was ik op een camping, de eigenaar heel hartelijk, ging voor me koken, en zijn broer ging op dat typische marrokkaanse instrument voor me spelen (ben de naam vergeten). Op het terrein van  die coole traditionele berbertenten.

fotosessie op de camping van Aïn Leuh: die man rechts van me met die weelderige snor heet Murat (geen familie), en die goser links van me was heel aardig, vertelde veel over de geschiedenis van Aïn Leuh. Die dame was ook heel aardig al noemde ze me 'maigre'!

Guillermo & la Sevillana de Inglaterra!

GR-achtige markering! (parc national d'Ifrane)

parc national d'Ifrane

maan-achtig landschap (parc national d'Ifrane)

magische boom! (parc national d'Ifrane)

parc national d'Ifrane

aapjes!, parc national d'Ifrane



parc national d'Ifrane

ezeltjes, Sources de l'oum-er-Rbia

 Eergister heb ik 7 uur non-stop gelopen, zonder te eten; zonder pauze, met af en toe een slokje water en om de 2 uur een sigaretje, een record!. Ik kom dan aan in "Sources de l'oum-er-Rbia "; een paar huizen, een cafe waar net de CL wedstrijd مانشستر شالكه (Mansjester- Sjalke) begint!. De eigenaar maakt "Xoebs bi beid" (broodje ei + olijven ) voor me klaar, onderwijl ik slurpend aan mijn "Kagwa bil Halib" (koffie met melk) de wedstrijd bekijkend met de rest van het (mannelijk) deel van het dorp (vrouwen zie je nauwelijks), wat wil een mens nog meer?

3 min voor het einde van de wedstrijd sluip ik weg, en loop het donker in, naar de rivier waar ik onder een boom in het struikgewas onzichtbaar voor marrokkaanse prinsjes in 5 min in het pikkedonker mijn kamp opsla en ga pitten. Wat een leven haha...
De dag erop mierzoete thee, en een boodje "Confitoer" lekkerrrrrr.....

lemen berberhuisje, na Sources de l'oum-er-Rbia

opeens een troep schapen die als de gesmeerde bliksem de weg overstaken; mij negerend en luid  بيه!(beehhh!) roepend!

Je merkt echt dat Frankrijk hier heeft gezeten want de meesten spreken onwijs goed frans hier, heel anders dan in het noorden, in het rif, wat spaans was. Dat is wel makkelijk voor me, de meesten spreken beter frans dan ik haha.

parc national d'Ifrane

sneeuw! (Moyen atlas, parc national d'Ifrane)

vette berbertenten! (Khenifra)

idem als boven

lemen amazigh huisje

Zo; ik ga nu opzoek naar een مطعم (matam) een eenvoudig lokaal waar ik wat warm kan eten, in die kleine dorpjes is het vaak wat behelpen, ik leef dan voornamelijk op thee en brood (wat af en toe resulteert in de productie van gruwelijke winden snik), alcohol mis ik eigenlijk niet al zeg ik natuurlijk geen nee als ze met een fles wijn komen aandragen haha.

Hierbij nog 2 plaatjes van het straatje in Khenifra waar ik logeer.

het "Soukh" straatje, de bergen, en groezelige woonkazernes vol met schotels zodat we allemaal naar برشلونة (Barsjelona!) kunnen kijken!. Soms denk ik dat als je een dodelijke straal vanaf een satelliet zou zenden je echt iedereen kan killen; ZOveel schotels zie je hier!, Khenifra

nogmaals 'mijn' straatje, brandschoon omdat ze gisteren fanatiek hebben lopen vegen. Normaal gesproken is het elke dag koninginnedag hier (= puinzooi), Khenifra
vette romeinse brug (die ik nog niet heb kunnen vinden :)). die rivier is zo bruin door de regen die aarde van de bergen meevoert naar de rivier. Dat vuil links is typisch voor wat je hier overal in Marrokko ziet: flikker je vuil maar van je af!, Khenifra

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten