maandag, april 18, 2011

Saludo de فاس (Fes)!

Bab Boujloud (Fes)

Es salaam aleikum papi, becher ? waar zit je nu ? En welke weg, pad volg je nu ?


Aleikum salaam !. Ik zit nu in een eenvoudig hostal in Fes !. Gisteren een 45 kms etappe bij een temperatuur van 35 graden gelopen, wreed !. Ik kan je zeggen dat ik helemaal kapot was toen ik hier aankwam.

Ik heb min of meer de kust gevolgd, en nu ben ik in de richting zuid-west aan het lopen, naar Marrakesh, ik pak dan denk ik een bus heen en weer naar Casablanca omdat je daar een visum voor Mauritanie moet aanvragen

route vanaf Algeciras tot nu (klik voor vergroten)

Je gaat dus zuidelijk, en niet over Noord Afrika ?


Klopt, insj allah haha. In el Hoceima kwam ik een NL fietser tegen, die ook over Santiago was gegaan, hij wil naar Timboektoe (Mali) fietsen. Heel inspirerend dat soort figuren, omdat dat me motiveert verder te gaan (lopen), en nog niet op te geven.

Opgeven ? Hoezoo ? Verklaar !


Nou, je bent niet echt anoniem hier, steeds als ik door een dorpje, stad kom wordt ik aangestaard, en toegeschreeuwd. Vooral dat toeschreeuwen -hoe goed bedoelt ook- daar kan ik maar moeilijk aan wennen. Ik ga nog echt uitzoeken hoe je ‘Houd je bek’ in het arabisch zegt !. Je hebt dan van die knaapjes/ adolescenten die niet verder komen dan ‘Monsieur’ en ‘bonjour’. Het wordt helemaal moeizaam als ik ‘prinsjes’ tegenkom (knaapjes van zeg maar basisschool leeftijd). Die stoten vreemde klanken uit, en gooien stenen naar me als ik een stukje verder ben gelopen. EEN keer pikte ik het niet meer, en ben ik omgekeerd naar een huis om verhaal te halen (de volwassenen corrigeren overigens dat soort pikkies altijd). Dit keer was het een man op een ezel die zich verontschuldigde.

Ik overweeg echt om een ‘chincha’ (kattepult) te fabriceren want ik heb het er helemaal mee gehad. Ook gisteren weer toen ik bijna in Fes was, doe ik aardig tegen een troep jongetjes, en in het begin gaat het nog, maar daarna wordt het nogal vermoeiend, na lang aandringen laten ze me alleen lopen, maar komen na een tijdje weer opzetten. Als ik met mijn stok begin te zwaaien en ‘Bzjie’ roep (= rotop/ ga weg !) vliegen de stenen me weer om de oren.


Parc national de Al Hoceima

camino, Parc national de Al Hoceima

Dat is wel vervelend ja, maar als jij terug gaat schieten krijg je straks een heel dorp tegen je, dat schiet natuurlijk ook niet erg op. Maar je hebt neem ik aan toch ook wat positievere ontmoetingen met de locals ?

Ja das waar. Van El Hoceima liep ik terug naar Torres de Alcala door een prachtig natuurpark ('Parc nacional de Al Hoceima') . Als ik dan uitrust, en zo’n mierzoete ‘sjey benene’ (mint thee) drink praat zo’n ouwe tegen me in het spaans (dorp Tafensa). Heel interessant, want hij blijkt 90 jaar te zijn ( !) en heeft nog de spaanse bezetting van het Rif in 1925 meegemaakt. Zo hoor ik van hem dat Al Hoceima niet eens bestond en eigenlijk door de spanjaarden uit de grond is gestampt (je ziet idd. nog dat de namen van de straten tweetalig zijn ; in het spaans en het arabisch). Hij kon zich nog goed herinneren dat de spanjaarden met hun vliegtuigen bommen gevuld met gifgas gooiden op berberdorpen.

Of in Taouassart, een gehucht hoog in de bergen, waar ik water en tuinbonen (waar ze hier allemaal opkauwen) krijg van een vriendelijke boer die wat frans kan en me uitlegt hoe ik verder moet (het pad is onwijs slecht aangegeven, die dag was ik verdwaald en heb ik de hele dag door een waterloop gesjouwd. Je moet je voorstellen dat dat een soort ‘rooi’ is ; uitgesleten door regenwater, vol met vaak stekelige planten, stenen, klimmen, vet omhoog…en dat bij 30 graden en met een zware rugzak, en weinig water),

Of in Rouadi waar ik gastvij onthaald wordt door een schurkachtige duitse marrokkaan die me enthousiast (in het duits) vertelt hoe hij toen met een mati een BMW had ‘geklaut’, en naar Amsterdam was gereden waar ze 150 gulden aan wiet en drank hadden opgemaakt, een verkeersongeluk veroorzaakten. De politie liet ze gaan op voorwaarde dat ze de bmw achter lieten, waarop ze gelijk weer een opel kadett ‘leenden’. En nog meer sterke verhalen…Met weemoed had hij het over zijn vriend Uli die 120 keer de reis naar Marrokko in een camper vol met fietsen had gemaakt. De fietsframes stopte hij dan vol met hasjies die hij in Duitsland weer verhandelde. Ja, der hat Kolen gemacht!.

In ‘Bates’ (spreek uit : ‘bets’) een prachtig baaitje, met een rots dat Spanje bezet houdt, heel typisch. Pal tegenover een marrokaanse politiepost, de politieman, niet onvriendelijk, me om mijn paspoort vraagt en me ondervraagt wat ik kom doen. Hij ziet dat ik moe ben, en komt even later met thee, Xoebs (brood) en olijven, echt onwijs vriendelijk !. Ik heb daar gekampeerd aan het strand, heel chill.

Of in Tchichichi de marrokkaanse jongen die in 'Patera' illegaal in spanje kwam, een gitana vriendin daar had en tijdens een routinecontrole in Madrid Atocha gepakt en uitgewezen werd. Hij vertelde dat ze met 25 anderen vanaf Cala Iris + 35 kg hasjies in 24 uur de overtocht maakten naar een plek in de buurt van Malaga. Wat een avontuur, daar kun je wel een boek over schrijven!.

 Parc national de Al Hoceima

Parc national de Al Hoceima

ik en vette rotsformaties (Parc national de Al Hoceima)

stroompje (Parc national de Al Hoceima)

mooi baaitje (Parc national de Al Hoceima)


sjouwen door waterloop (Parc national de Al Hoceima)

nabij Taoassart (Parc national de Al Hoceima)

nabij Bates (Parc national de Al Hoceima)
 
net de grotten van Hato! (Parc national de Al Hoceima)

Bates (Parc national de Al Hoceima)

de 'spaanse penhon', Bates (Parc national de Al Hoceima)
 
superhelder water, torres de alcala (Parc national de Al Hoceima)

Torres de alcala, met op de berg overblijfselen van het portugese kasteel
(Parc national de Al Hoceima)

niet negatief bedoeld, maar als ik die vlag zie denk ik aan de duivel; of een of ander geheim genootschap!

ik in de touristen- 'mode' (= peuk + luie reet op grieks-eiland-achtig-strand), Torres

vet uitzicht richting cala Iris (Torres)

man met ezel (Bni Boufrah)

schildpadje (Bni Boufrah- Targuist)

geiten op de helling (Targuist)

wat is dat?

ah! een pannekoekenbakker (vooral die kerel met de tulband vind ik geweldig!), Targuist

Kijk, dat is toch weer positief. Je was ook in Ketama (centrum van de marrokkaanse hasjiesproductie), heb je daar nog nieuwe vrienden opgedaan ?

Bwaaaaaa…..hou op man !. Ik heb opgegeven bij te houden hoe vaak ik wel niet ben aangesproken door figuren die me mee wilden nemen naar hun huis om te eten, en vervolgens hasjies te roken. En dan tel ik het aantal keren dat een auto voor me stopt, en de bestuurder met me wil praten niet eens mee. (wat irritant en bovendien gevaarlijk was omdat de weg een nogal bochtige bergweg was waar ze nogal met hoge snelheid reden)

Op gegeven moment ging ik ze maar negeren, maar ze zijn daar behoorlijk volhardend. Sleutelwoorden die ik me eigen heb gemaakt zijn : ‘bsjie !’(ga weg) en ‘Safi’(genoeg !). Zelfs dat was vaak niet genoeg, een keer moest ik uithalen met mijn stok, ik was toen echt boos, hoewel ik toch een vredelievend persoon ben. Maar de regio Ketama is echt fantastisch, dennebomen, groen , bergen met besneeuwde toppen, ik moest nog het meest aan Zwitserland denken. Helaas dat ze al hun afval overal van zich af flikkeren, je ziet over plastic (bergen), onbegrijpelijk dat ze zo’n omgeving vervuilen.


camino Targuist- Ketama

Ketama

Ketama

zou de profeet het goedvinden dat je alles maar van je afgooit?

na Ketama

na Ketama

Je zit nu dus in Fes. Ik zie alleen nog niet zoveel fotos van Fes. Hoe komt dat ? En hoe lang blijf je in Fes ? Hoe zit dat eigenlijk met de temperatuur tijdens het lopen ? is dat nog een beetje te doen ?

Haha, wat een vragen !. Vandaag is eigenlijk een beetje een rustdag voor me. Gisteren kon ik nauwelijks staan, zo’n pijn deden mijn voeten !. En ik hang nu dus behoorlijk lang in dit internetcafe. Maar ik heb ook een behoorlijke tijd in een gewoon cafe gezeten, net zoals die gasten hier de hele tijd lijken te doen (soms vraag ik me serieus af of ze wel werken ; of waar ze van leven, al hangt niet iedereen in het cafe, in Ketama heb ik ook mannen gezien die fanatiek het land bewerkten).

In zo’n cafe drink ik dan een koffie en probeer een arabische krant te ontcijferen. Ik heb een woordenboekje arabisch –engels dat helaas niet al te goed is, veel woorden kan ik niet achterhalen wat wel een beetje frustrerend is. Met de eigenaar praat ik Duits (hij heeft in Düsseldorf gestudeerd), wel lachuh. Zometeen ga ik de Medinah verkennen !.. Er is hier waanzinnig veel te zien !. Ik logeer in een wijk met de illustere naam ‘Boujlud’, haast naast het paleis van Koning Mo. Ik blijf denk ik vandaag en morgen ook om de boel eens goed te bekijken.

Qua temperatuur is het hier goed te doen ; gisteren was een hete dag, plus een grote etappe (over de 40 kms), dat hakt er dan behoorlijk in. Maar tot en met mei is eigenlijk de beste tijd hier te zijn , het is dan niet al te heet, en het is hier dan nog mooi groen.

Ik logeer in een eenvoudig hostel (Hotel Agadir) in het Fes Jdid (= nieuwe Fes, toch al honderden jaren oud en gebouwd omdat het 'oude' Fes overbevolkt raakte) voor het redelijke bedrag van 50 DH, en er is een warme douche en zelfs een plee waar je op kan zitten. Soms vraag ik me serieus af waaraan ik dit soort heerlijkheden verdiend heb!.

Pal naast me is de Mellah/ Nouail, de joodse wijk. De wijk waar ik zit is echt een volkswijk; gevuld met honden, straatventers, bedelaars, af en toe een tourist en straatslijpers (gasten die de hele dag geen drol uitvoeren; zoals ik haha).


hun doden begraven ze langs de weg(en) zoals al eeuwen lang gebeurt, de zerken onkruidvrij houden doen ze niet aan

mooie zerk

Ik, koning Mo en het überprinsje (Taonate)

Taonate- Fes

Dus vandaag heb je de 'medinah' bekeken!. Hoe was dat? Ben je nog flink afgezet?

Ik heb de hele dag wat door de soukhs gestruind. Ongeloofelijk wat je daar allemaal kan krijgen, en die geuren!. Je waant je terug in de tijd!.Het viel eigenlijk mee hoe weinig ik werd lastiggevallen, ze zijn hier waarschijnlijk touristen gewend. Het helpt ook als je vriendelijk blijft, en als ik lastiggevallen vroeg ik de figuur gelijk de betekenis van een arabisch woord, wat ze ook wel cool vinden.

Als ik ze dan mijn blocnote met allemaal arabische kreten laat lezen dan gaan de duimen omhoog (wat goed) en wordt ik normaal behandeld zoals de rest van de homies hier.
Een goser wilde me een sjaal aansmeren, ik vroeg gelijk waar ik was (ik was verdwaald), hij wilde me graag laten zien hoe het werd gemaakt. Ik ging mee, een smal trappetje op, en daar zaten 3 mannen in een lokaal achter weefgetouw prachtige traditionele gewaden te maken, heel vet!.

Uiteindelijk probeerde hij me nog een sjaal aan te smeren; maar ik vertelde hem over mijn reis, dat ik te voet ben gekomen, dat zo'n sjaal extra gewicht is, dat ik een pelgrim ben, net zoals Ibn Battutah!. Dat laatste vinden ze geweldig; iedereen hier kent Ibn Battutah, een marrokkaan uit Tanger die omstreeks 1300 dertig jaar van zijn leven de toenmalige wereld van de Islam afreisde (hij bezocht alle heilige plaatsen in Egypte, Saoudi Arabie, Palestina, Iran maar ook China, Somalie, en zelfs de Malediven!)

Vale papi ; hasta la proxima !


Vette poort; paleis van koning Mo, (Fes). Dit keer mochten er wel mensen (touristen) op het plein voor het paleis!
 
En idem dito plakkaat waarvan de betekenis me helaas nog ontgaat (Fes).

Mesdjid, Fes Jdid

In een hotel, waar je alleen binnenkomt als je voor het luttele bedrag van 20 Dirham (2 euro!) een thee drinkt, wat een steek in mijn financiele hart was. In een geanimeerde conversatie heb ik de ober verteld dat dit de eerste keer voor mij in marrokko was dat ik ZO veel voor een thee moest dokken. (ik heb gelijk gevraagd hoe je 'superduur' in het arabisch zegt, ik zuinige hollander haha), Fes Jdid

Detail van de poort hierboven, Fes Jdid

Wederom dat hotel: overal spiegels, en van die kussens gevuld met bolle touristen + ik, echt decadent!. Vet!. Boven een gat in het dak, en natuurlijk (rechts) een enorm potret van koning Mo VI!, Fes Jdid (op klikken voor vergroten)

Mooi park; net voor de entrada van Boujlud, Fes Jdid

Bab Boujloud (Fes)

Hieronder een soort enorme verfpot waar ze gestroopte vellen bewerken en verven. De stank is niet te harden, maar het is vet te zien hoe gasten daar aan het werk zijn precies zoals door de eeuwen heen.

Tanneries Chouaria (Fes)

Tanneries Chouaria (Fes)

Tanneries Chouaria (Fes)

de groene moskee, Fes

prachtige poort, de groene moskee, Fes

groene moskee, Fes


Vijf rechthoeken: de 4 religie's ( of boeken) van de Islam, een rechthoek in het midden: de rechte/juiste weg naar Allah (schrift in puntdak): hout, groene moskee (Fes)

groene moskee, Fes

Mesdjid Quaraouiyyine, Fes



5 opmerkingen:

  1. Geliefde zoon,
    ik had je blogs een paar keer gemist maar ben nu weer helemaal bij. Wat een prachtige foto's en gedetailleerd, humoristisch verhaal. Ik heb zo nu en dan het gevoel dat ik met je mee loop, vooral als je vertelt over die vervelende jongetjes die je met stenen gooien, trouwens het moet je bekend voorkomen want 32 jaar geleden toen je bij me achterop de fiets in Egypte was, heb je hetzelfde meegemaakt.
    Ga zo door mijn zoon, en ik heb dik respect voor je dat je zo in die hitte zo ver sjouwen kan!!
    Embraso,
    papa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, toen moest ik van jullie zo hard mogelijk brullen in de hoop dat ze zouden ophouden met gooien!

    dankje voor het compliment.Geen zin een stukkie mee te lopen? ik heb nog een waterdrager nodig straks in de sahara haha

    groetjes

    jw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Jan-Willem,

    Helemaal niet zo rot hè, met je luie reet op een soort van Grieks eiland strand, haha!Was al een tijdje niet meer op je site geweest, zoals je weet heb ik een kort spanningsboogje en als er ik geen reactie terug krijg dan laat ik het vaak maar, schaam, schaam! Maar super dat je in Marokko bent joh, de leerlingen uit klas 3 en 4 vragen nog wel eens naar je, je bent nog niet vergeten! Geniet van je tocht, prachtig om te zien wat je allemaal doet en gedaan hebt!

    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha Simone

    Toen ik op dat strand zat moest ik gelijk aan jou denken haha
    doe die gastjes de groeten van me, en leer ze alsjeblieft iets meer dan "Monsieur" en "Bonjour" (moet ik hier de hele dag aanhoren)

    groetjes

    jw

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, maar monsieur en bonjour zijn in ieder geval wel grammaticaal correct, daar is ook wat voor te zeggen ;-) maar ik zal mijn best doen om ze iets meer bij te brengen, alles om jouw wandelplezier te vergroten hoor, daar werk ik graag iets harder voor!

    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen