vrijdag, oktober 01, 2010

Salud de ......... Saint-Jean-Pied-de-Port!


 ... de Pyrineeën/




Ik zit nu in St. Jean-Pied-de-Port, net aan de grens met Spanje, in Baskenland. Het weer is nog steeds super, ze krijgen hier een warme wind uit het zuiden, wat de temperatuur hier behoorlijk laat oplopen.
 

... St. Jean-Pied-de-Port

Die gasten zijn heel vriendelijk hier, gister zat ik in een gite, lekker baskisch gegeten, mmmm. Hier merk je nauwelijks wat van het nationalisme wat in Spaans Baskenland zo sterk is.

... Camino/

Een aantal dagen geleden kwam ik een kerel tegen die vanaf Noord Duitsland met zijn hondje helemaal was komen lopen. Dat hondje was bij elke paue helemaal uitgeteld. Ik moet steeds aan dat programma 'the dog whisperer ' denken als ik die 2 zie: ik vraag me dan af wie van de twee (het baasje of het hondje) de 'pack leader' is.

l'abbeye de Sauvelade

Het aardige van de abdij hierboven is dat die in de vorm van een grieks kruis is gebouwd. Nog steeds moet ik al het eten meesjouwen terwijl het toch een drukbegane route is. Vaak is er de hele dag ook geen water, aan het begin en aan het eind van de etappe is er een mogelijkheid om iets te eten of te drinken. Soms zetten mensen een tafeltje met wat vruchten of een thermoskan met koffie voor hun huis, je mag dan iets nemen.

Navarrenx

In Ostabat komen drie wegen samen : de ‘via Turonensis‘ (de jacobsweg door Parijs,Tours, Bordeaux), de ‘via Tolosana’ (ook wel de Voi d’arles genoemd is ook de weg naar Rome), en de ‘via Podiensis’, die in Le Puy en Velay begint.

... Ostabat (Izura), grenssteen/

Ik wordt steeds euforischer, want Spanje komt dichterbij. Ik zit nu 2 maanden in dit land, en ze zijn best aardig hier, maar ook af en toe ook moeizaam. Ik voel me al gelijk toppie als ik de gelegenheid krijg Spaans te praten, zoals eergister met de mw. van de gite, lachuh.

... Ostabat

Nu zit ik een extra dag in St.Jean Pied de port, een soort rustdag. Ik ga zo de enorme citadel bekijken die bovenaan de berg is gebouwd. St Jean was een belangrijke basis voor de 'reconquista', het terugdrijven van de moorse legers. Morgen: E S P A N H A ! ! ! ! ! !

tunnel

StJPdeP, Navarra

... ik en flor de las canelas!/

... Aardappeltelers, naar een schilderij van van Gogh/

2 opmerkingen:

  1. Ha pelgrim,

    Wat een mooie foto's van je tocht. Fijn dat het weer nog lekker warm is, en het gezelschap aangenaam!
    Ik zit net destillatie opstellingen van de derde klas na te kijken; zal met ze bespreken dat zulke kennis ook heel handig is op een wereldreis!
    Gaaf dat je Spanje bereikt hebt. Gaat het lopen nog steeds goed? De pyreneeen op de achtergrond zien er prachtig uit maar boezemen ook ontzag in.
    Succes met alles, groetjes, Anne vR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jan!
    Super Fotos. Vor allem das von dem Gemälde;-). Da fällt mir gleich unser Tischgespräch dazu ein.
    Wie weit seid Ihr inzwischen? Warte schon auf die Fortsetzung Deines Blogs. Will doch gern wissen wie es Euch geht während ich im Büro sitze. Stell nur ganz viele Fotos rein!
    Gruß Karoline

    BeantwoordenVerwijderen