maandag, juli 26, 2010

Maastrich...



Kathedraal ca. 13e eeuw (Maastricht)

En? Waar zit je? Hoeveel dagen ben je nu onderweg?
Op dit moment in Maastricht. Ik heb er zo'n 13 dagen op zitten.

13  dagen Delft- Maastricht lijkt wat veel, wat voor route heb je nu gevolgd? of heb je liggen luieren?
Luieren niet echt, ik volg nu (deels) een route 'Hoek van Holland- Riviera', ofwel de GR5 ('Grande Randonnee') tot Luik. Ik ben in Delft begonnen, en via Maassluis over de 'eilanden' gegaan (Oostvoorne, Goeree- Overflakkee) via Bergen op Zoom in oostelijke richting door Vlaanderen (Diest, Hasselt, Genk, Scherpenheuvel ). De GR is een lange afstand route, maar gericht op dagjesmensen: je maakt de hele tijd de-tours om maar steeds de 'mooie plekjes' (heide,vijver, mariagrot,abdij etc.) maar te zien wat wel mooi is, maar je komt nauwelijks vooruit.

Nog interessante mensen ontmoet?
Op dag 3 werd ik op Oude Tonge opgepikt door peregrino Nier (van Reinier) die me meenam naar zijn huis, en me onderdak gaf. Het was heel leuk om met hem over de 'camino de santiago' te praten (de Jacobsweg in Spanje). Verder natuurlijk de Vlamingen! echt hartelijke mensen, belangstellend, en je kan echt met ze dollen zonder dat ze boos worden. In het gehucht Sint Antonius kwam ik een figuur tegen die vanaf Belgie naar Benin is gelopen (Jan Breydel), dat zijn wel inspirerende figuren. Of een figuur met een enorme cowboy hoed en trotse bezitter van een weelderige snor die een volstrekt onbegrijpelijk vlaams spreekt, of de broeders en nonnen van kloosterorden die me opnemen. Of hier in Maastricht vriend Dave (nog van het Loo) die ik hier heel toevallig met aanhang zie, haha

Ja, dat is eigenlijk de volgende vraag: waar slaap je nou? Heb je het stadium van gediplomeerd zigeuner al bereikt?
Nou, het scheelt weinig haha. Nee, ik wissel het af, Vlaanderen is een paradijs voor wildkamperen. Ik trek van Abdij naar Abdij (soort klooster), klop aan en vraag of ik mag pitten. Dat heb ik nu al 2 keer gedaan. Ik was ook in Scherpenheuvel wat een Basiliek heeft (soort kathedraal) en het belangrijkste bedevaartsoort van Belgie is (er komen jaarlijks bijna een miljoen mensen!). Ik was daar de enige, kreeg een kamer voor mij, en s'ochtends ontbijt, vet toch? Of bij de zusters Cisterienen ..ook wel een jeugdherberg zoals nu in Maastricht.

Gaat het tot zo ver? What about the 'ampollas'? (Blaren). Hoeveel heb je er? heb je ze elk al een naampje gegeven?
Dag 1 was wel wreed, het was gruweljk heet, en halverwege de dag zat ik een wolkbreuk met snijdende wind en gebroken sandaal, gelukkig had ik extra paar bij me.
Blaren....gelukkig niet, wel een kleine zwelling aan mijn linkerenkel. Mijn rugzak weeg nu ongeveer 12 kg (inc. eten) wat ik nog veel te zwaar vind, maar ja, geen keus, ik zou echt niet weten wat ik er nog uit zou moeten gooien.

Waar denk je zoal aan als je loopt?
tja, ik moet je helaas teleurstellen, het is niet al te verhevend. Omdat de omgeving hier zo bosrijk is, vol met vijvers, heidevelden, oude kerken, kloosters, en af en toe geheimzinnige beelden, denk ik soms dat ik een soort Hobbit ben haha. Vooral als de rugzak zo zwaar is, of als mijn voeten zeer doen helpt het je gedachte op iets anders te richten, op een film, een boek. Natuurlijk denk je aan de mensen die je net hebt ontmoet, die vast zitten in hun web van verantwoordelijkheden als ze ontkennend antwoorden bij de vraag of ze geen zin hebben om mee te gaan :). Maar nog niet erg spirituele sjit of zo hoor. Ik verheug me erg op de weg door Frankrijk en Spanje, daar denk ik ook veel aan, of de weg door Marokko.

Heb je het nog naar je zin, of schreeuw je al om moeders en verlang je naar je (niet meer bestaande) bedje?
Ik geniet elke dag, het sjouwen is zwaar, maar de vrijheid ongekend. Wat het vooral zo leuk maakt is dat je aan het begin van de dag niet weet waar je eindigt.

Mooii, het is dus nog hosannah en volop rozegeur & maneschijn. hou ons op de hoogte!
si senor!

3 opmerkingen:

  1. Hey Jan Willem,

    mocht je een omweg willen nemen en langs Keulen komt, laat me dan ff weten! Dan trakteer ik je op een Kölsch en natuurlijk onderdak!

    P.s. leuke blog, ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey JW! Je hebt toch hopelijk al meer dan twee foto's gemaakt? De twee die op je site staan zijn wel mooi! Donderdag vlieg ik over je heen naar Botswana. Ik zal ff zwaaien uit het vliegtuig. Als je nog blonde vrouwen van boven de 1,90 m tegenkomt die vallen op kalende mollige losbollen geef ze dan mijn telefoonnummer! Geintje. Ik hoop dat je het enorm naar je zin hebt. In gedachten loop ik af en toe een stuk met je mee. (jammer dat ik er niet van af val) Tot schrijfs! Jan Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey JW,
    Superleuk om dit blog van je te lezen. Je staat in mijn bookmarks dus ik ga je volgen!! Have fun. Bas

    BeantwoordenVerwijderen