zondag, juli 28, 2013

Saludo desde ... Cologne, km 31.500!


... de dom van Keulen




Etappes
... Entonces que hermano!. 31.500 kms, zowaar geen kippesoep. Maar hoe is het in Deutschland en waar zit je nu?.

Vanaf Budapest heb ik 16 dagen non-stop geradelt [1400 km] en de rivier de Rijn heeft me naar de stad Keulen, met zijn enorme Dom geleid. Ik zit nu in Albergue Bartels, cinco estrellas! [Chris, een vriend van me].

... Paco de Lucia, zucht.. [Budapest-Wenen]

Wat voor route heb je eigenlijk gevolgd?. Gewoon een kortste weg uitgestippeld, de bergen omzeild ... cuentame más!.

Sinds Budapest heb ik de rivier de Donau gevolgd, naar Wenen, dat op twee etappes van Budapest lag, en daarna grofweg naar links, Oostenrijk in naar Passau, een romeinse veste uit de tijd van het romeinse rijk, want de Donau (samen met de rivier de Rijn) was de grens van het romeinse rijk dat de geciviliseerde romein scheidde van de germaanse barbaren!





... langs de mittel-, niederrhein nach Holland!





... kort is het leven!. [de] enige vrucht[en] van het op aarde zijn: oprechte toewijding [ethos] en belangeloze werken. Marc Aurel, zelfoverdenkingen, VI 30

Ik kwam nog langs een enorme Marcus Aurelius die op zijn strijdros over de Donau het barbaarse achterland inloerde [dezelfde Keizer als uit de film Gladiator]!.

Na Regensburg, heb ik het Main- Donau Kanal gevolgd dat de Donau met de rivier de Main verbind, waarbij de rivier de Main me naar de Rijn leidde die me vervolgens lijnrecht naar huis gaat leiden insj-allah!.



Het is dus niet een heel direkte weg, maar ik had niet zo"n goede kaart en bovendien dacht ik dat het volgen van een rivier niet al te moeilijk is. En dat klopte wel, al is het af en toe behoorlijk irritant een rivier te volgen omdat die kronkelt en je af en toe het idee hebt nauwelijks op te schieten.


... Een weerzien met een oude vriend!, een vissersboot uit St. Louis [Senegal] weer in Oostenrijk in elkaar gezet als kunst object, Wenen- Passau


... overleden immigranten die Europa binnen probeerden te komen met een dergelijke vissersboot



Je bent nu bijna "thuis" [wat een betrekkelijk begrip is dat, wat is "thuis" eigenlijk?], was je tevreden over de gevolgde weg [sinds Budapest]?.

Ja, uiteindelijk wel. Het donau traject Wenen- Passau is wel heel erg touristisch: mensen rijden erheen om er te gaan fietsen, wat het een leuke sfeer geeft al sterft het er ook van de Biergartens en de campings en is het er behoorlijk druk. Maar ik zat ook heel vaak op een speciale weg alleen voor fietsers, eigenlijk de eerste en enige keer dat ik per fiets het idee had in de natuur te zijn.


het traject door de wijnranken, Wenen- Passau, Oostenrijk

Maar ik vond het ook allemaal heel kleinburgerlijk. Heel geciviliseerd, als je dat vergelijkt met Afrika ... Het wordt je af en toe wel heel gemakkelijk gemaakt haha ...

Wat bedoel je precies?.

Nou, haast om de scheet een Aldi (overal voorraden inkunnen slaan, nogal een verschil met Mauritanie waar je moest nadenken wat en hoeveel eten je moest inslaan/ bepakken op je fietsje). Ik heb onderweg zelfs een automaat gezien waar je Schwalbe binnenbanden uit kon trekken!.


... een binnenbandenautomaat, wahnsinn!


... het optrekje van een wijnbauer, voor Passau, Oostenrijk

Maar een mooie route hoor, heel schilderachtig, al is het natuurlijk nooit hetzelfde van wat je ziet van fotos of zo´n touristenburo-foto.

Hoe voel je je nu de reis bijna afgelopen is?. Een gevoel van spijt?. Had je niet nog verder gewild, of is het wel goed zo?.

Geen gevoel van spijt hoor. Als ik erover nadenk is het eigenlijk een apart leven geweest wat ik de afgelopen drie jaar heb geleid. Je past je aan en in het begin is het gevoel van vrijheid ongekend, maar een veelvoud van indrukken werkt op een gegeven moment ook uitputtend.



Sinds Budapest ben ik door plaatsen als Wenen [keizerlijke hoofdstad van het vroegere Habsburgse rijk], Passau, Regensburg, Hartheim [de geboorteplaats van Hohmann, de bedenker van de naar hem genoemde Hohmann Banen om van planeet naar planeet te reizen!], Frankfurt, Koblenz [een 2000 jaar oude stad], Bonn [de vroegere hoofdstad van West Duitsland] en Keulen gekomen, maar wat heb ik gezien? Ik ben er doorheen of om heen gefietst, onder de schaduw van enorme burg [burcht], kathedraal of stadsmuur.


... Passau, grens Oostenrijk- Duitsland

Ik kon eigenlijk niet meer de motivatie opbrengen om dat soort plaatsjes wat beter te bekijken, en als je zover bent is het misschien gewoon wel mooi geweest.


... das Glockenhaus, Koblenz

Alleen in Wenen was ik een beetje langer omdat ik een lekke band had. Naast een enorm sovjet monument met teksten in het cyrilische alfabet een versteende Iwan met een mitrailleur om zijn nek, in zijn linkerhand een speer [?] en in zijn rechterhand een gouden schild [??].


... Memento park: de prominentste standbeelden van de meest duistere dictatuur

Bij zoveel menselijke absurditeit [net als bij dat mini moskeetje in Nigeria naast een pompstation waar de devote moslim zijn prayers kon doen] moet ik meewarig lachen, temeer omdat ze in Oostenrijk voorop liepen in 1938 om Hitler binnen te halen. Zouden hier niet velen met gekromde tenen om dit wanstaltige monument lopen of is "het" gewoon te lang geleden?.


... de Rijn, Koblenz - Bonn

En toch ... ondanks dat je verzadigd bent met indrukken gaan je gedachten soms toch nog met je op de loop... ik betrap me erop dat ik in gedachten door de Llanos fiets [Venezuela], of van Medellin naar Caracas kar [over de uitlopers van de cordillera de los Andes, dus de berg af :)] ...

Heb je nog boeiende confrontaties met locals opgedaan?.

Mm, behalve inkopen doen bij de Aldi, en dat ik ZELF mensen moest aanspreken eigenlijk niet. Natuurlijk op die Donau touristenroute kijken  mensen je vreemd aan en vragen - bij het zien van al mijn shit- of ik soms op een lange reise bin. Een oma vroeg of ik uit Afrika kwam, dat was wel bijzonder.


... pfff, que calor!

Een eigenaardigheid van Duitsers en onderhorige volkeren [Zwitserland, Oostenrijk] is dat ze graag het toeval willen uitsluiten. Zo wordt je bedolven onder de informatie, over het gebied waardoor je trekt, een lokale kikker, of bij een kruising om maar te voorkomen dat je verdwaalt, al kan dat toch ook leuk zijn?!.


... Dios mio! wohin soll ich doch geh"n?

Duitsers zijn bovendien trots op Duitsland, en het vervelende is dat ze vaak gelijk hebben. Zo zei Helmut over een Schwalbe buitenband: "Ja Klar ist das der beste auf der Welt, es is Deutsch!" /Natuurlijk is het de beste van de wereld. Het is Duits!/

Ik krijg dan een beetje jeuk, en het ligt op mijn tong om dingen te zeggen zoals: "Wann fangst du an ... Deutschland Deutschland über alles zu singen?" /Wanneer begin je ... `Duitsland, Duitsland over alles en iedereen` te zingen, of "Aber wir haben die Sylvi [fan der Faart]"/ Maar wij hebben Sylvie [Van der Vaart, de Duitsers kunnen de V niet uitspreken [red.]] of "Wir haben Vla und euch nicht, hamdoelilah!" /Wij hebben vla en jullie niet, god zij dank!/.

Maar goed, ik slik mijn bezwaren maar in, het is niet erg productief bovendien bovenstaande opmerkingen te ventileren.

Schwanzli/ Worstje/ die mijn retro-shift Schalter losdraait [de schakelaar was vastgelopen zodat ik de hele tijd in de zwaarste versnelling moest fietsen] én er een nieuwe opzet plus een rem vervangt rekent twintig harde euro voor zijn twintig minuten arbeid. Ik moet even slikken, in Oeganda was de mechanic de hele dag bezig voor vijf euro.

Misschien is het beroep van fietsenmaker [in Duitsland] beter betaald dan dat van dokter of ingenieur!.

Bij de Turk eet ik een döner kebab, en raak aan de praat met een Eritreeër die al dertig jaar in Duitsland woont. We hebben het voornamelijk over zuid Sudan, Ethiopië, de Sudan, Mali. Het is heel leuk om met hem daarover te praten. Maar je bent hier wel anoniem, dat is Europa, en dat is op dit moment eigenlijk wel fijn.

Proximo estación?.

Duüsseldorf, Arnheim, Apeldoorn, Epe/ Heerde, Curaçao insj-allah/ si dios ke/ ...

listo pues parcel! até logo!.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Jan-Willem, super om je verhalen weer te lezen (ik liep een beetje achter). Blij dat je weer bijna veilig 'thuis' bent!
    Groetjes Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. شكرا \Shukran\ dankjewel\ :)

    Wanneer ga je in Senegal wonen?
    hier een goeie band [Orquesta Baobab] uit Senegal [ik luister er elke dag naar]

    http://www.youtube.com/watch?v=fFsZkfC9Z6Q&list=RD02COWrMotphCE

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. llegas a Delft uno de estos dias?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. todo bien Nieves?

    no se, quizas un dia:)
    q tal Delft?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgend jaar :D
    Eerst trouwen!
    Dat is wel mooie muziek van Senegal. Zelf houd ik meer van Habib Koite uit Mali.
    Groetjes Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. trouwen??!! Wanneer?! Waar?! Met wie?!. Hoe laat?! Mag ik ook komen?! :)
    En waar ga je wonen in Senegal?. Op Goeree?

    Anyway, ik wens je alvast een heel fijne trouwerij.

    groetjes uit Curaçao!

    JW (jwillem@yahoo.com)

    BeantwoordenVerwijderen