donderdag, april 18, 2013

Saludo desde ... بترا [Petra]!


... little Petra




Etappes
Ik heb na een dikke maand EINDELIJK weer een normale maaltijd gegeten, kip, rijst en fasoulia [rijst], geserveerd door een egyptenaar [het barst hier van de egyptenaren]. Als ik vertel dat ik met de fiets in zijn land was en al die plaatsjes opsom worden ze week en hoef ik niet de touristenprijs te betalen allah akbar!.

Gisteren was ik in `little Petra`, het was gratis, de echte is 50 harde dinar[ E50,50].. Om er te komen heb ik van noord naar zuid gelopen over de King`s highway . Het was behoorlijk afzien omdat het de hele tijd over asfaltweg ging. Af en toe gaat de weg stijl naar beneden door een woestijnachtige Wadi [Wadi Mujib] en als je eruitkomt [wat me een dag kostte ] kom je langs ruines van een 2000 jaar oude Nabatean tempel .... In de wadi is alles geirrigeerd, er leven Bedouinen hier wel in echte tenten.

 ..., Wadi Mujib

Bedouinen, Wadi Mujib

Als ik door stadjes moest was dat nogal spannend: vaak was er niks aan de hand, maar ik werd vaak ook gestenigd. Het zijn jongetjes, altijd jongetjes. Ze bleren `what`s your name`, wachten tot je voorbij bent en gooien dan stenen naar je. Wat dat betreft ben ik gehard door Ethiopie, dus ik raakte niet echt in de war, maar ik moest wel heel gefocussed blijven. 






Op gegeven moment werd ik het zat, heb ik er eentje geslagen die te dichtbij kwam, en begon ik zelf met stenen te gooien als ze te dichtbij kwamen. Het hielp ook wel dat ik me verbaal kon verdedigen, ik ken nu een aardig woordje arabisch en kan nu niet zo aardige dingen zeggen zoals: `houd je bek` en `rot op!`. Ook waren niet alle kinderen hetzelfde, de bedouinenkinderen waren juist aardig, en gaven me de ruimte ...




Toch zijn ze hier onwijs aardig, als je een praatje met de mensen maakt vinden ze dat erg leuk, vaak hoef ik de koffie niet te betalen of willen ze me dingen geven. Het lukt me nu een zeer basale conversatie in het arabisch te voeren. Velen horen dat ik het in Egypte heb geleerd. Niemand die ik heb ontmoet spreekt Engels, enkel aan de grens en in een plaats zoals Petra [dat zeer touristisch is].

 ... Dana Nature reserve


Ik heb alleen maar gekampeerd: lopen tot het donker wordt en dan `verdwijnen`. Ik heb een camouflage tent dus er is no-way dat je me ziet. Een keer werd ik s`ochtends ontdekt, ik bleek op een `restricted area` te zijn, een soort groenstation waar boompjes worden geteeld en die in een `reforestation project` in wadis en op bergen worden uitgezet [het is voor mijzelf vaak een verrassing waar ik me bevind omdat ik altijd in het donker `verdwijn`]. In plaats van met koffie te komen stelde het opperhoofd mij de beroemde vraag die ik hier 100.000 keer op een dag moet aanhoren: `from where?`.

... At Tariq Al Meluki [the King`s Highway]
De krent in de pap was gisteren: ik verliet de Tariq Al Meluki [King`s Highway] en bevond me plots op een asfalweggetje op enorm bergachtig terrein met prachtige uitzichten over de Wadi Araba [wat de grens is met Israel], Dana nature reserve en ...[klein] Petra!. De laatste twee dagen moest ik in Jak en jas lopen vanwege de harde ijzige wind [!] terwijl de zon gewoon schijnt.  Klein Petra is een nauwe canyon waar de Nabateers in grotten woonden met een prachtige facade en een ingenieus watersysteem: die enkele keer dat het er regende werd het water via kanalen, wadis naar Cisterns [depots] gevoerd, sommigen zo groot dat die een miljoen liter konden bevatten!.









... de weg naar Petra ...
Ik sjouwde er binnen met mijn rugzak en stok en trok er nogal wat bekijks geloof ik want een kerel met een enorme kamera begon me te filmen, een canadese dame begon fotos van me te maken, een tourguide die nederlands kon begon tegen me te kletsen en tot slot werd ik besprongen door menselijke bedouinenvliegjes die graag mijn gids wilde zijn. Ik deed niet zo aardig tegen hen maar later ging ik bij hen een `qahwa` drinken [waarbij ik eerst de prijs van 1 Dinar naar `nos` dinar /0,50/ naar beneden moest praten]. Donkere types, met knappe gezichten, eentje leek op Al Qhadaffi

 ... Little Petra

... ık ın 'Little Petra'

... `the best view on earth`, little Petra

UIteindelijk was het heel gezellig, ze spraken goed Engels en eentje nodigde me zelfs uit in zijn huis. Maar ik had daar niet zo`n zin in, het liefst ben ik alleen, kampeer ik, wat ik ook heb gedaan. Ik heb ze allemaal een hand gegeven en ben weggelopen, de woestijnweg op naar Wadi Musa [Wadi Moses], waar het echte Petra ligt. Vlak ervoor ben ik de desert ingelopen en heb gekampeerd in een rotsspleet.



 ... kamperen in een rotsspleet, voor Wadi Musa

... het echte Petra, Wadi Musa

Nu zit ik in Wadi Musa, een stadje tegen de berg gebouwd. Ik ga nadenken of ik Petra wel inga of niet, 50E vind ik nogal veel, ik beslis later :).
Mijn plan is naar Aqaba te lopen, weer naar Eilat te gaan en dan per fiets naar Haifa en proberen van daar met containerschip Turkije te bereiken. Er is een maatschappij die mensen meeneemt, maar ik weet niet hoe ze de betaling willen en of je uberhaupt wel Israel kunt verlaten via Haifa.

2 opmerkingen:

  1. Heej Jan-Willem,

    GE-WEL-DIG verhaal weer!
    Ben je nog naar de "echte" Petra geweest? Ik vind het ook duur hoor. Die little Petra ziet er ook indrukwekkend en mooi uit.
    Ik heb van de reis (dat ik jou ontmoet had) een boekje gemaakt. Nu ben ik een boek aan het schrijven over mijn 3 maanden reis in West-Afrika vorig jaar.

    Groetjes van Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ey Elianne!!

    shukran :)

    Leuk van je te lezen!. Ik ben heel benieuwd naar je boek, ga je het uitgeven of is het voor jezelf?

    Ik probeerde in het echte Petra in te sluipen maar ze grepen me al snel in mijn kraag haha. Toch heb ik er nog twee uur in rond kunnen dolen.

    groetjes uit Eilat!

    JW

    BeantwoordenVerwijderen