maandag, september 24, 2012

Saludo de ... الأقصر (Luxor)!



de Luxortempel, Luxor





[Egyptische marokkanen]

Ik zit alweer een week in Luxor [240 km van Aswan]. Voornamelijk hang ik in het thee huis [gevuld met  homies, geen vrouwen]: een hoog plafond [dat elk moment naar beneden lijkt te komen], ventilators, de muren betegeld met enorme tegels [zoals je plee thuis] en mannen in `Dzallabya`[= boernoes] die vredig aan de waterpijp lurken.

In mijn stam- thee- huis voer ik al drie dagen een stille oorlog: de ober [een marrokkaans`achtige adolescent van +/- 17 jaar] weigert me thee te schenken als ik geen `Ithnen Guinee` (= 2 pond) dok in plaats van de 1 pond die iedereen betaalt. Het gaat hier over een verschil van 15,5 USD ct  = 10 eurocent maar relatief gezien een extra `tax` van 100% plus dat ik niet gelijk behandeld wordt met de rest. Pure discriminatie!.

... de weg naar Luxor

Ik heb alles uit de kast getrokken: schreeuwen, intimiderend zijn [ mijn gezicht 2 mm van het zijne houden en hem vertellen - in het nederlands- dat ik hem maar een pismannetje vind ] maar hij lijkt niet bang te zijn. Thee bestellen via derden ... Ik overweeg fysiek te worden maar dan herinnert een stemmetje [van mijn moeder] in mijn hoofd me eraan: '... maar je mag ze geen pijn doen JW!'. [bovendien krijg je allerlei homies om je heen die voorkomen dat je het prinsje pijn gaat doen/ je tegenhouden].

Ik heb een nieuwe strategie die lijkt te werken: ik betrek omstanders erbij!. Eentje blijkt notabene in mijn geboortestad Apeldoorn te hebben gewoond waarmee ik nederlands kan praten. Een `sjey` heb ik al binnen!. Maar dan gaan ze weg. Nummer 2, een Godfather`achtig figuur nu be-PReekt het obertje in het arabisch- engels toe. Hij - de Godfather- blijkt verborgen krachten te bezitten want het obertje krimpt ineen, geeft me een slap handje EN een slappe `sjey`!.

... de nijl tussen Esna en Edfoe

Waar je je al niet druk over kan maken!. Het is warm, heet hier. Terwijl ik schrijf zweet ik ondanks de ventilators. Ik ga te vaak voorbij aan het feit dat ik gezond ben, mijn diarrhee die me in Sudan zo dwars zat weg is en mijn fiets [nog steeds] in goede staat is [al ziet hij er ranzig uit]. Als ik tegen die Egyptische Apeldoorner vertel dat het me twee jaar heeft gekost hier te geraken dringt het idiote tot me door dat ik me zo opwind over 15 cent. Maar je moet toch niet over je heen laten lopen?. Je moet jezelf wel gewoon in de spiegel kunnen blijven aankijken!.

Ik vind de mensen hier heel erg op Marrokkanen lijken, licht van kleur, krulletjes heel gastvrij maar dit kan ook snel omslaan. Men heeft een trots die snel gekrengd lijkt te zijn en men is vaak niet erg recht- door-zee. Als je bijvoorbeeld een inlichting vraagt en ze weten het niet dan zullen ze niet snel toegeven DAT ze het niet weten [gezichtsverlies!].

[Luxor]

In 2,5 dag ben ik van Aswan tot hier geraakt. Steeds heb ik gekampeerd op de oever van de rivier de Nijl. Ik passeer illustere plaatsjes zoals Edfoe, Esna waar antieke tempels zijn zoals een tempel gewijd aan Horus, de krokodillengod (!). Ik kom vaak tegen de avond aan in zo`n plaatsje. Het staat me dan tegen zo een druk, stoffig plaatsje binnen te gaan en een goedkoop kippehok te moeten ritselen waar ik kan pitten. In Edfoe heb ik het geprobeerd maar ik was het gelijk zat: veel liever kampeer ik in het suikerriet op een rustige plek!.

... de luxortempel, Luxor

In Edfoe merkte ik bij terugkomst bij mijn fiets dat mijn rode whisperlite benzine bidon weg was. Een kind vond het mooi en heeft echt zijn best gedaan het van onder mijn bagage te peuteren. Eerst ben ik er goed ziek van: ik kan nu namelijk niet meer koken (omeletje) of koffie maken plus dat die blauwe gascartriges hier onvindbaar lijken. Ik kan dus helaas niet meer zomaar ergens mijn fiets neerpleuren en weggaan zonder problemen zoals in sub sahara Afrika wel mogelijk was [Afrika onder de desert belt]. Ach, je moet je erover heen kunnen zetten, ik hoop dat het kind er blij mee is [en niet de benzine opdrinkt die er nog inzat!].

... zicht op de `valley of the Kings`, Luxortempel, Luxor

In Luxor rijdt je PAL tegen de resten van de Luxor tempel : enorme zuilen die papyrus moesten voorstellen, een enorme poort [een taps lopende balkvorm met strakke lijnen!] waaronder een `avenue of the sfinxes` begint: een romeinse `via` met aan weerszijden om de meter [!] een liggende sfinx die naar de drie kilometer verder liggende tempel van Karnak leidt.

Ik vind heel gemakkelijk een tof hostelletje [40 LE] check in en wandel, verken mijn toekomstige territorium: Aseer H`sab [suikkerrietsap], Xoebs [brood], Mataam [restaurantje], internet en thee huis. Dat zijn de punten waar ik komende week tussen circuleer.

Met mijn reservewiel [een `nieuwe indiase hub` in Khartoum op gezet, in Aswan vervangen door precies hetzelfde shitonderdeel] zoek ik de fietsenmaker op. Beter voorkomen dan genezen!. Ik heb dat [oude] wiel maar weggeven en ik heb nu een compleet nieuw achterwiel [plus een degelijk uitziende `hub` geproduceerd in de Volks Republiek!]. De communicatie verloopt wederom moeizaam maar ik kan WEL aangeven wat mis is en wat ik wil [ondanks een Kopt die erbij komt staan en gaat `helpen` met `vertalen`].

Opa [een ouwe heer in een wit gewaad en dito wit keppeltje] zet de spaken er spaak voor spaak in. Ik zit op de grond en kijk aandachtig toe maar het blijft voorlopig toch nog magie voor me [HOE hij het toch doet!]. Ach, mijn kans komt wel als ik straks met een gebroken hub in de sinai zit haha :).

De rivier snijdt de stad in tweeen : met Cairo en de middellandse zee in je rug is de `East Bank` het belangrijkste gedeelte: de Mc Donalds uitkijkend op de Luxor tempel met daarin (!) een Disney`achig moskeetje dat een paar keer per dag `Allah Akbar` kweelt [waanzinnig eigenlijk om zoiets in een 3000 jaar oud bouwwerk te zetten met daarbij kerstverlichting rond de tekst لله اكبر (Allah Akbar) ]. Het treinstation, wat musea [Luxormuseum, mummificeringsmuseum] en een provinciale مدينة (medinah = stad). Aan de overkant  van de rivier de Nijl heb je een strook `medinah` en `the valley of the Kings/Queens`!. Een reusachtige necropolis waar iedereen die wat voorstelde in de pharaotijd [ pharao, priester, nobele etc.] werd bijgezet in tombes, hetzij in de berg, hetzij in een tempel. Ook de tombe van de beroemde Tutankhamon ligt hier (al zijn al zijn spullen inclusief hijzelf in een museum in Cairo te bezichtigen).

... colossi di Memnon, west bank, Luxor

Op de weg erheen moet je eerst door een figuurlijk moeras waden vol met reetkevers, menselijke parasieten die aan je kleven als bloedzuigers die je hun Fallukah in willen zeuren of je simpelweg geen ruimte geven. Ik gaf eentje een dauw die, toen ik opkeek, een adolescentje bleek te zijn dat bijna begon te huilen. Tja, misschien moet ik maar een driemaandencursus volgen genaamd: `Leert omgaen medt de menselijcke- Egyptische parasiet!. Nu extra voordelig, slechts 10L.E  [1 euro] / dag!.

... aan de voet van een colossi di Memnon: een beeldschone juffrouw!(Luxor)


Op de westbank loop je door een drie kilometer groenstrook en dan heb je daar de `colossi di Memnon!`. Enorme zittende beelden, het enige wat nog rest van een enorme tempel!. De necropolis ligt buiten de groenstrook: je  moet enorm gemotiveerd zijn om [lege] kamers/ tombes in een gruwelijk hete vallei te gaan bezoeken. Ik besluit de tempel op de oostzijde te gaan bezoeken [de tempel van Karnak] en die `valley of the kings` maar te laten zitten/

[de tempel van Karnak]

Ik volg de `avenue of the sfinxes` die de stad als een mes door de boter doorsnijdt. Vanaf Luxor kun je de enorme poort van Karnak al zien: dat moet wat geweest zijn!. Waar nu de stad ligt moet een enorm tempelcomplex geweest zijn. Omringd door sfinxen [die tenminste hun bek houden], kinderen en troepen vijandige honden bereik ik de Karnak poort. Ik ben te laat maar `Boekra insj-allah` (morgen) kom ik weer terug ...

... de `Via romana` van Luxortempel naar de tempel van Karnak, Luxor


Ik probeer Karnak  binnen te sneaken  maar ze hebben de winkel goed dichtgetimmerd: overal `rode gardisten` [gekleed in het wit en trotse bezitter van een AK47 kalashnikov] die me welwillend de weg naar de `ticket office` wijzen. GOOD man!. Ik heb nog een studentenkaart die vaak ongelovig wordt bekeken: `... is die schurk student?`, maar die me al twee keer voor de halve prijs binnenlaat!.TUDelft rules haha!.

... toegangspoort tot Karnak, vanaf de Luxortempel, Luxor

Nadat ik tegen de kaartknipper heb gezegd: `min el Hind`` (ik ben Indier) als antwoord op de vraag `from where..?`, een vraag die ik al 10.00000000 keer heb moeten aanhoren sta ik binnen!. Een enorme poort, een smalle doorgang. Enorme zuilen die papyrus moesten voorstellen.



ELKE vierkante centimeter van de muren, zuilen is bedekt met uitgebeitelde hieroglyphen, beeltenissen van personen, dieren, geschenken. Het lijkt alsof je in een woud van zuilen rondloopt. Het doet me een beetje denken aan de mezquita in Cordoba, Andalucia. Dat was ook een woud van zuilen, maar eleganter: een woud van stenen palmbomen.



Ik hobbel wat achter touristengroepen aan, de gidsen geven nuttige informatie, maar ik verveel me al snel. Veel liever dwaal ik zelf door het zuilenbos, de uitgebeitelde taferelen bewonderend. De klapper is een granieten obelisk: dertig meter hoog en driehonderd vijftig ton wegend. De tekst [hieroglyphen] en beeltenissen van personen, dieren zijn nog haarscherp aanwezig. Het is [nog steeds] een raadsel hoe de oude egyptenaren het gevaarte verticaal hebben getakeld!.





... een waanzinnige obelisk!, Tarnak, Luxor

... met daarop haarscherpe hieroglyphen!, Tarnak, Luxor



De god Isis met de vogelkop komt steeds terug. Ik zie hier taferelen, hieroglyphen die ik in Sudan ook heb gezien [Kerima, Khartoum Museum]. Als kers op de taart ontdek ik de beeltenis van een pharao`achtig figuur met een enorme fallus (penis)!. Niets bijzonders zou je denken, de fallus speelt in alle culturen een belangrijke rol [vruchtbaarheid]. In Pompei  bijvoorbeeld had elk huis in de romeinse tijd een fallus bij de voordeur hangen. Toch lijkt het dat de egyptenaren preutser waren op dit gebied ...

... een fallus om U tegen te zeggen!, Karnak, Luxor

Onwillekeurig doet dit tempelcomplex me aan iets fascistisch denken: een enorme massieve, plompe steenklomp met strakke lijnen, enorme zuilen, kil, zoiets als een `valle de los caidos`, het madrileense fascistische mausoleum van dictator Franco. Alleen de hieroglyphen, beeltenissen van nobelen, pharaos, vrouwen, priesters en dieren [eenden, scarabeeen] geven het geheel iets menselijks, intiems, iets wat je in het `valle de los caidos` niet hebt.

... een zuilenbos!, Karnak, Luxor






De zon gaat langzaam onder en dompelt het tempelcomplex in een rode gloed. De touristen zijn weg en ik dwaal er nog wat doorheen, een beetje verdwalend ... Waanzinnig om zoiets te bouwen!.



... een granieten scarabee, Tarnak, Luxor


... de zuidpoort van de Karnak tempel,


[...]

Ik blijf nog drie dagen en ga dan weer verder. Haast heb ik niet, integendeel!. Dit land is spotgoedkoop en er is waanzinnig veel te zien. Het is leuk om me in hun taal te verdiepen/ in het thee huis te hangen :).

... en dit soort cartoons ontcijferen haha

Geen opmerkingen:

Een reactie posten