dinsdag, januari 10, 2012

Saludo de ...Garoua Boulaï! (frontière Republique Centre Afriquaine)

panne op de weg Garoua-Boulaï- C.A.R./ problem on the road to the C.A.R./ 
Panneaux en route envers le R.C.A
(scroll down for the English version/ Version Française en bas)

Garoua Boulaï ? Klinkt wel een beetje indonesisch (zoals Garuda Indonesia) of als uit een strip van Trigië ! Waar ligt dat nou weer?

Garoua Boulaï ligt een beetje in het midden, aan de oostgrens met de centraal afrikaanse republiek. Een grensplaatsje dus. Morgen insj-allah ben ik van plan om de grens over te steken en dan te ‘rouleren’ richting de hoofdstad van de C.A.R (Centre Afrique Republique), Bangui…

Ben je nog lastiggevallen bij roadblocks/ door terroristen/ rebellen/ bandieten/ ander gespuis op je weg naar dat illustere plaatsje?

Dat viel eigenlijk reuzemee. Ik moest een keer stoppen, maar ik had er niet zo’n zin in, die gendarme: ‘mais c’est un contrôle !’. Ik had iets van: ‘Als je iets wil spring je maar op je Jin-Cheng-mobyletje en kom je me maar achterna!’. In Nigeria ondenkbaar, hier kan het. Een keer kwam ik er niet onderuit, en moest ik echt stoppen, maar die Vriendelijke Vriend was helemaal niet geïnteresseerd in het doorzoeken van mijn shit, maar in mij. Je ziet vaak dat hun nieuwsgierigheid het wint van hun professionaliteit en dat ze allemaal vragen stellen zoals: ‘en waar slaap je dan?, Ben je niet bang ?, waar leef je van ? etc.

pauze voor Garoua Boulai/ having a break before Garoua Boulai/ reposer avant Garoua Boulai

Nee, eigenlijk was de weg zelf het meest moeizame : door ruig bergachtig gebied was die nog lang niet af. Ze waren met sjofels, bulldozers en andere zware voertuigen- waar ik dan langs moest - aan het werk,  bovendien waren er de hele tijd die camions die je op een haar na passeren, en ik heb vaak in een mist van stof gefietst. Heel vervelend als je dat in moet ademen, en je zelf en je equipment übervies worden. Ook hield ik mijn hart vast of die fiets het door al die shit (veldrijden + stof) niet zou gaan begeven, bovendien moest ik met alle bepakking behoorlijke steile, rotsige, gaterige hellingen nemen, brrrr…
verschroeid bos, noord kameroen/ burnt forest,northern Cameroon/ bois carbonise, le nord du cameroun

Waar haal je dan de motivatie vandaan om toch door te gaan? Hoe blijf je überhaupt gemotiveerd op zo’n trip als je al zo lang onderweg bent ?

Als je op zo’n baggerweg zit, door zo’n dorpje komt en de hele tijd dat geneuzel ‘Nassara’ (= blanke) moet aanhoren dan is het inderdaad wel eens moeilijk gemotiveerd te blijven.  Maar ik denk dan aan het saaie leven wat ik in Delft leidde, en denk bij mezelf dat ik niet iets beters heb waarnaar ik terug kan keren/ verlangen.  

Het was elke dag hetzelfde rondje draaien (slapen-eten-werken-beetje chillen-slapen etc.) terwijl ik me hier toch blijf verbazen, elke dag weer:  hoe ze hun collectivos  toch zo vol kunnen proppen ! (waanzinnig !),  of de bouwsels waarin de mensen hier wonen, of kleine oplossingen die mensen bedenken voor iets triviaals als een kapotte bagagedrager (hout, doek en veel tape en enorm veel shit op het fietsje laden waarbij mijn lading verbleekt).

Of neem het busstation hier in Garoua-Boulaï: een loket waar je een kaartje moet kopen bestaat niet, je moet aanpappen met zo’n hustler die- als de piloot aan zijn misthoorn trekt omdat hij wil vertrekken- op het dak klimt om op zo’n pak de hele reis te zitten. Verder zitten er nog wat homies op een bankje met hun pakken kostbare bezittingen die ook allemaal mee moeten, naast een paar schapen die wat uitrusten in de schaduw en gewoon loslopen door het plaatsje, dat geregeerd lijkt te worden door Jin-Cheng discipelen die beep beep doen, of ‘Nassara’ neuzelen als ze langs me crossen.

markt, N'Gaoundéré/ market N'Gaoundéré/ marché, N'Gaoundéré

Bovendien  is het niet weten waar je aan het einde van de dag zal belanden, of je weer een ‘nette etappe’ hebt ‘gemaakt’  eigenlijk ook wel leuk, en niet te vergeten het kamperen !. Heerlijk !.
Al –met- al is het behoorlijk solo, daarom zijn berichten/ mails van bekenden/vrienden/ familie heel belangrijk. 

Ook berichtjes zoals een biciclown (www.biciclown.com) zijn  inspirerend omdat iemand met een gek idée er in slaagt bijna 10 jaar weg van huis te zijn of een dame die naar de zuidpool gaat fietsen, (http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16345232).

Hoe zit het eigenlijk met zaken als persoonlijke hygiene, kleren wassen, goed eten etc;? Lukt dat nog een beetje?

Ik heb een ‘tellah’, zo’n plastic thee-pot die elke moslim in de sahara en west afrika gebruikt om zich mee te wassen (velen hebben me al gevraagd of ik moslim ben), die ik dan met water vul en me mee was. Ik probeer altijd in de buurt van een ‘fourage’ (= pomp) te kamperen maar ik heb sowieso altijd genoeg water bij me in petflessen (1 keer heb ik dorst geleden, op de wrede weg naar Timboektoe, ‘dat nooit meer’, vandaar dat ik nu steeds extra water bij me heb).


kamperen a cote de l`ecole/ camping besides a school/ faire du campism a cote de l`ecole

Gisteren kwam ik vroeg hier in Garoua Boulaï aan, op een kruispunt: 2 restaurants, 1 bar, een mission catholique….tegen zoveel heerlijckheden ineens kon mijn zwakke geest niet op, vandaar dat het dag 2 is dat ik hier zit. Ik was dan mijn kleren, smeer mijn fiets en was mijzelf eens goed (ik heb een eigen douche!). Ik gaf zelfs de barman die om een ‘commission’ zeurde 500 FCFA (= 75 cent), iets wat ik normaal nooit doe en wat me vannacht zelfs wakker heeft gehouden !. S’avonds eet ik dan 2 borden biefstuk + spaghetti (wat een combinatie haha)..


Dus je neemt het er af en toe goed van haha! Bueno pues hermano, hasta la proxima !
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

(English Version)

Garoua Boulaï? Sounds a bit indonesian (such as Garuda Indonesia) or as a comic of Trigia! Where is this place anyway? 

Garoua Boulaï is a bit in the middle of Cameroon, on the eastern border with the Central African Republic. A border town so. Tomorrow insj-allah, I will cross the border and then 'pedal' towards the capital of the C.A.R. (Centre African Republic), Bangui ... 

Have you been harassed lately at roadblocks, by terrorists / rebels / bandits / other scum on your way to that illustrious town? 

It was actually quite ok. I had to stop once, but I did not feel like to although the policeman shouted: "mais c'est un contrôle!" (= it is a check!). I was like, 'If you want something jump on your Jin Cheng-vehicle and come after me! ". In Nigeria unthinkable here it is possible. One time, I couldn`t escape, and I had really to stop, but that bird was not interested in looking through my shit, but in me. You often see that their curiosity wins it from their professionalism and they all ask questions like: "and where will you sleep?, Are you not afraid?, Where do you live? etc. etc.".

No, actually it was the road itself that was the most difficult: an unfinished road going through rugged mountainous area. There were caterpillars, bulldozers and other heavy vehicles-that I had to pass- at work, also having trucks that passed you by only two inches, and I've often cycled in a fog of sand dust. That is very annoying when you are trying to breathe, moreover after a while you find yourself and your equipment über dirty. Also I held my breath whether my bike would not give up on me because of all that shit (terrible road + dust). Taking into account that I had to climb with all this luggage pretty steep, rocky, not hardened slopes, brrrr ... 

From where do you get the motivation to go on anyway? How do you remain motivated on such a trip if you are traveling so long? 

If you are on such a shit road, passing villages where the whole time people yell "Nassara"(= white man) at you it is sometimes difficult indeed to remain motivated. But if I think about the boring life I used to have in Delft, I say to myself that that is not something better to which I could return / desire.My life in Delft was the same every day turning circle: sleep-eat-sleep-work chill-bit -sleep- work, etc.) where here I continue to amaze me almost constantly: for instance how they can cram their collectivos so full with persons, belongings! (Insane!). Or the kind of structures the people live in, or small solutions that  people come up with for something as trivial as a broken rack (wood, cloth, a lot of tape and after loading the bicycle with a such an amount of shit that makes my luggage looking a laugher). 

Or take the bus here in Garoua-Boulaï: a counter where you are supposed to buy a ticket does not exist, you must become familiar with a hustler who, as the pilot pulls his foghorn because he wants to leave, rushes himself on top of the bus where he sits on someone`s belongings the entire trip. Furthermore, there are some homies sitting on a bench with their precious possessions that also have to travel with them. In addition a few sheep resting in the shade and just roam through the town, that seems to be governed by Jin-Cheng disciples doing beep beep all the time and mumble Nassara Nassara as they are passing me by. 

Moreover, the fact that you don`t know where you will arrive the end of the day, if you have done a "proper distance" is also fun, not to mention camping!. Great!. 

All-in-all it is quite solo, so messages / emails from acquaintances / friends / family or people that leave a comment on the weblog are very important. 

Also, messages such as a biciclown (www.biciclown.com) are inspiring because someone with a crazy idea succeeds in being almost 10 years away from home or a lady who goes to the South Pole cycling (http://www.bbc. co.uk/news/magazine-16345232). 

And what about things like personal hygiene, washing clothes, good food etc;? Do you still succeed in taking care of such issues? 

I have a 'tellah', a plastic tea pot that every devout Muslim in the Sahara and West Africa uses to wash himself (many have already asked me if I'm a muslim), which I fill with water to wash myself. I always try to camp near a 'forage' (= water pump/ bore hole) but I have enough water with me anyway in PET bottles (one time I suffered from a lack of water on the cruel way to Timbuktu. I told myself: "never again", hence I have now always sufficient extra water with me).

Yesterday I arrived early in Garoua Boulaï, at a crossroads containing: 2 restaurants, 1 bar and a Catholic mission .... so much divine things at the same time my poor brain could not resist, hence it is already day 2 that I'm here. I have washed my clothes, greased my bike and have cleaned myself good (I have my own shower!). I even gave the bartender- who was whining about a 'commission' -  500 FCFA (= 75 cents), something I normally never do and which kept me awake almost the whole night!. At night I ate 2 plates of steak + spaghetti (what a combination haha) .. 


So occasionally you really enjoy life haha! Bueno pues hermano, hasta la proxima!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Version française)


Garoua Boulaï? Ça semble un peu indonésienne (comme Garuda Indonesia) ou comme le nom de un ville du bande-dessiné de Trigië! Où se trouve ce village?
 
Garoua Boulaï se trouve dans le centre, chez la frontière orientale avec la République centrafricaine. C'est une ville frontière. Demain insj-Allah, j'ai l'intention de traverser la frontière, puis rouler vers la capitale de la RCA (République Centre Afrique), Bangui ...


Avez-vous été victime de harcèlement aux barrages routiers / par des terroristes /
des rebelles / des bandits / d'autres de la racaille sur votre chemin à cet endroit magnifique?
 
Il n'y avait pas de problème. Une fois, j'ai dû arrêter, mais je n'ai pas envie et le policier gritait, "mais c'est un contrôle du Gendarmerie!". Je me disais: «Si vous voulez quelque chose juste saute sur votre Jin Cheng-mobylet et vient!". Impensable au Nigeria, ici pas du tout haha. Une fois je ne pouvais pas échapper, et je devais vraiment arrêter, mais qui était ami amicale ne s'intéressait pas à regarder à travers ma merde, mais moi. On voie souvent que leur curiosité gagne de leur professionnalisme et ils me posent des questions comme », et où vous dormez?, Vous n'avez pas peur?, Où habitez-vous? etc


Non, en fait c'était la route le plus difficile lui-même: par une zone montagneuse, une route qui n'a pas été fini. Les travailleurs étaient défraîchis, des bulldozers et autres véhicules lourds, à travers lequel j'ai eu - au travail, il y avait aussi ces camions lourds tout le temps que me passent par un poil, et j'étais souvent dans un brouillard de poussière. Très ennuyeux si tu as besoin de respirer, et vous-même et votre équipement deviennent über sale. Aussi, j'ai retenu mon souffle si le vélo à travers toute cette merde (cycle de VTT + de la poussière) pouvait souvivre, d'ailleurs, ascendre et descendre avec le vélo + de la bagage sur une mauvaise route....ce n'était pas facile... brr ...


De où vient la motivation pour continuer malgré tout? Comment tu restes motivé sur un tel voyage quand tu voyages si longtemps?

 
Si tu te trouves en tel route-merde, si tu traverses un village et tu dois écouter tout le temps le »Nassara» (= blanc) si c'est en effet parfois difficile de rester motivé. Mais je me souviens de la vie que j'ai mené à Delft, et je me dis que je n'avais rien de mieux à laquelle je peux retourner / désir.


C'était la même chose tous les jours de routine (sommeil-manger-dormir-travaux repouser, etc) tandis que je continue à me surprendre ici, chaque jour, comment ils peuvent entasser les collectivos pourtant si pleine! (Bizare!), ou des bâtiments dans lesquels les gens vivent ici, ou des petites solutions que les gens fait pour quelque chose triviale que un porter de bagage cassé (du bois, du tissu, beaucoup de bande et puis beaucoup de shit sur le vélo tellement beaucoup que mon bagage semble rien du tout :).


O prend le bus ici à Garoua-Boulaï: un bureau où on peut acheter un billet n'existe pas, il faut se familiariser avec quelque débrouillard qui, comme le pilote tire sa corne de brume parce que il veut partir-il  monte sur le toit ou il reste la totalité du voyage. Par ailleurs, il y a quelques homies sur un banc avec leurs objets de valeur dû transporté aussi, en plus à coté il y a quelques moutons qui se reposent à l'ombre et simplement errer à travers la ville, qui semble a été gouverné par des disciples- Jin Cheng, que fait 'beep beep', ou murmurent  'Nassara' (= blanc) quand ils me passent.


En plus le n'est pas savoir où à la fin de la journée tu arrives, ou si tu as fait un "étape approprié" fait effectivement plaîsir, pour ne pas mentionner le faire du camping!. Délicieux!.
Tout-en-tout,c'est solitaire, donc recevoir des messages / des emails à partir des connaissances / amis / de la famille sont très importants. 


En outre, des messages tels que du biciclown (
www.biciclown.com) sont inspirants parce que quelqu'un avec une idée folle réussit voyager à près de 10 ans ou de une dame qui va au pôle du Sud avec le vélo (http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16345232).

Ca va des choses comme l'hygiène personnelle, le lavage de tes vêtements, de la bonne nourriture etc ,? Faute de quoi un peu?
 
J'ai un
» tellah », une thé- ière en plastique que chaque musulman dans le Sahara et l'Afrique occidentale utilise pour se laver (beaucoup m'ont déjà demandé si je suis musulman), qui-je rempli avec de l'eau et je me lave. J'essaie toujours mettre ma tente proche d'un fourage de toute façon, mais j'ai toujours assez d'eau- de- secours dans des bouteilles en plastique avec moi (une fois j'ai soif, de la manière cruelle en route à Tombouctou, que je m'ai dit «que jamais!». 
 
Hier j'ai arrivé ici à Garoua Boulaï à un carrefour: deux restaurants, un bar, une mission catholique .... Tellement beaucoup de beau choses je ne pouvais pas resister, c'était vraiment le ciel! donc c'est le deuxième jour que je suis ici. J'ai lavé mes vêtements, brossé à mon vélo et j'ai lavé moi même bien (j'ai une douche!).  


J'ai même donné le barman qui harcelait pour un "commission" 500 FCFA (= 75 centimes), quelque chose que je ne fais jamais normalement et ce qui m'a réveillé ce nuit. La nuit, j'ai mangé 2 plats de steak+ spaghettis (quelle combinaison haha) .. 

Alors tu profites les belles choses de la vie! Pues bueno hermano, hasta la proxima!

2 opmerkingen:

  1. Heeeeeeeeeeeeeej Jan-Willem,

    Hoe gaat het? Met mij goed. Kheb een tijdje niet kunnen kijken op je blog en zie nu dat je alweer in Centraal Afrika zit. Wow!
    Ik ben nu in Nouakchott (hoe schrijf je dat?), Mauritanie! We zijn op weg naar Bamako, dan Burkina Faso en eindpunt Niamey! Coolie he?
    Nou zet hem op!

    Groetjes van Elianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Elianne!

      Wow! wat een trip! Wat is je vervoersmiddel? een Jin-Cheng voertuigje? een bush-taxi? of die ranzige bussen? Vette trip maak je!!

      en Nouakchott heb je goed geschreven haha

      groetjes uit Yaoundé (hoofdstad kameroen)

      JW

      Verwijderen